• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Van onze partner Crohill

Hilgerdenaar: “De schoonmaker verdient een betere functietitel”

Nieuws Opinie 12 juni 2023

Hilgerdenaar: De schoonmaker verdient een betere functietitel

De Dag van de Schoonmaker staat weer voor de deur. De dag dat we alle schoonmakers van Nederland in het zonnetjes zetten.

Ik vind dat een geweldig initiatief. Wie mij een beetje kent, weet dat we schoonmakers wat mij betreft niet goed genoeg kunnen waarderen. Zij zijn degenen die het vuile werk opknappen. Zij moeten waarmaken wat in de tender wordt beloofd. Zij zijn de helden van onze industrie. Dus verdienen zij alle lof.

Het liefst zou ik willen dat het niet bij deze ene dag blijft. Schoonmakers verdienen elke dag waardering. Dat zou het vak namelijk veel meer aanzien geven. En dat is ook wel nodig gezien de personeelstekorten. Maar elke dag een Dag van de Schoonmaak, dat gaat natuurlijk niet. Daarom dacht ik aan het volgende. Denk even met me mee.

Een schoonmaker doet veel meer dan alleen schoonmaken. Een schoonmaker zorgt dat de openbare ruimtes er netjes uit zien, zodat we ons op ons gemak voelen. Een schoonmaker zorgt voor een prettige werkplek, voor comfort. Door goed schoon te maken, gaat de schoonmaker verspreiding van bacteriën en virussen tegen en voorkomt zo dat we ziek worden. Een schoonmaker neemt ons taken uit handen, zodat wij kunnen focussen op ons werk. In veel zorginstellingen is de schoonmaker een aanspreekpunt, iemand die even tijd heeft voor een kletspraatje. En ik hoorde laatst iemand die, toen ze nog jong was en regelmatig overuren maakte, van een bezorgde schoonmaker het vaderlijk advies kreeg om goed op zichzelf te passen, want ze zat nu al weer ’s avonds te werken. Kortom, de schoonmaker bekommerde zich om haar.  

Maar ondanks al die mooie en waardevolle inzet heeft het woord schoonmaker, hoe je het ook went of keert, bij veel mensen een enigszins denigrerende ondertoon. Het is en blijft maar de schoonmaker. Het woord dekt de lading helemaal niet. Moeten we, als we meer waardering en aanzien voor het vak willen, de schoonmaker niet anders gaan noemen? Bijvoorbeeld: Preventiespecialist. Of comfortdeskundige. Of in het Engels: Comfort Controller. Of misschien wel: welzijnsprofessional.

Als je suggesties hebt: kom maar door. Misschien kunnen we, als we straks toch met z’n allen de Dag van de Schoonmaker vieren, het hier eens over hebben. En laten we de mensen over wie we het hebben ook in het gesprek betrekken. Ik vind het een goeie discussie waard. Want stel je voor dat we dit jaar de Dag van de Schoonmaker voor de laatste keer vieren, omdat deze dag volgend jaar anders heet? Dan hebben we als industrie echt een mooie stap vooruit gezet.

Pim Hilgerdenaar is directeur van Crohill, een groothandel in schoonmaakmiddelen en oprichter van Crohill Schoner schoon. Met Crohill schoner schoon blijft er geen plastic afval achter, verdwijnen er geen microplastics in het water en kun je niet overdoseren. 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Aanbevolen voor jou! Lees meer opinie

Hilgerdenaar Duurzaamheid, kwaliteit, hygiëne en mens: de Crohill hoofdzaken

Van onze partner Crohill

Hilgerdenaar: Is het milieu echt gebaat bij een misleidend milieucertificaat?

Schoonmaken met alleen water: een groen sprookje. Crohill Pim Hilgerdenaar

Van onze partner Crohill

‘Schoonmaken met alleen water: een groen sprookje’

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren