• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Van onze partner Crohill

‘Schoonmaken met alleen water: een groen sprookje’

Crohill Opinie 6 juli 2021

Schoonmaken met alleen water: een groen sprookje. Crohill Pim Hilgerdenaar

Groen is goed en duurzaam is beter. Al is het volgens Crohill directeur Pim Hilgerdenaar aan te raden om niet alles voor waar aan te nemen. Reinigen met alleen water is volgens hem dan ook een ‘groen sprookje’.

Het moet allemaal groener. Ook in onze branche. Dus zie je meer en meer groene initiatieven opkomen. Zo hoor je nu steeds vaker bedrijven claimen dat ze ook goed kunnen schoonmaken met alleen water. Dus zonder chemie. Voorwaarde is dat het water geïoniseerd is en de schoonmaak moet gecombineerd worden met microvezeldoeken. Dat is beter voor het milieu, zeggen ze en dat is punten scoren bij de aanbesteding!

Water lost geen vet op

Maar het is natuurlijk een sprookje. Want water lost geen vet op, hoe geïoniseerd het ook is. Kijk maar eens op een regenachtige dag naar de grond van een pompstation. De stenen glimmen en waterdruppels trekken naar elkaar toe, maar het vet blijft liggen. Bovendien, probeer meer eens met alleen water kalk of urinesteen in een douche- of toiletruimte los te weken. Succes.

En in combinatie met microvezeldoek is het al helemaal geen groene oplossing. Sterker nog: het is vervuilend. Microvezels laten microplastics achter in het water. Via het oppervlaktewater komen die in ons eten en uiteindelijk in ons lijf terecht.

Wat er wel gebeurt als je schoonmaakt met alleen water en microvezeldoeken is dat het vuil wordt uitgesmeerd. Daardoor lijkt het oppervlak schoner, maar dat is het niet. Het gevolg daarvan is dat je periodiek vaker moet schoonmaken met sterkere chemie om het wel goed schoon te krijgen. Tel uit je milieuwinst.

Mooie verhaaltjes overbodig

Er is niks mis met sprookjes. Ze werden vroeger verzonnen om mensen een wijze les mee te geven of een diepere waarheid te leren. Maar laten we onze opdrachtgevers geen groene sprookjes voorschotelen. Er zijn genoeg structurele, duurzame oplossingen voorhanden. Die kosten misschien iets meer moeite en ja, soms iets meer geld. Maar daarmee helpen we onze opdrachtgevers echt verder en bewijzen we het milieu pas echt een dienst. De winst die we met deze oplossingen behalen is vele malen groter dan die paar punten in de aanbesteding. Dat is ook een waarheid. En we hebben geen mooi verhaaltje nodig om dat te snappen. 

Pim Hilgerdenaar is directeur van Crohill, een groothandel in schoonmaakmiddelen en leverancier van Smart Cleaning. Smart Cleaning is een schoonmaakmethode die schoonmaken lichter, makkelijker, effectiever en duurzamer maakt.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Aanbevolen voor jou! Lees meer crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

RUFO is Crohill schoner schoon partner

Van onze partner Crohill

RUFO is Crohill schoner schoon partner

KSV Facilitair BV tekent de Crohill schoner schoon overeenkomst op de Schoonmaak Vakdagen

Van onze partner Crohill

KSV Facilitair B.V. tekent de Crohill schoner schoon overeenkomst op de Schoonmaak Vakdagen

Themapagina's

Thema'sVakpartners

Schneidereit

Numatic

The Legal Company

Crohill

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren