• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Van onze partner Crohill

Hilgerdenaar: Is het milieu echt gebaat bij een misleidend milieucertificaat?

Crohill Nieuws Opinie 23 september 2021

Hilgerdenaar Duurzaamheid, kwaliteit, hygiëne en mens: de Crohill hoofdzaken

Pim Hilgerdenaar is directeur van schoonmaakgroothandel Crohill, het bedrijf achter de schoonmaakmethode Smart Cleaning. In dit opiniestuk verwondert hij zich over milieucertificaten. Want wat is de waarde van een certificaat en is het milieu daar wel echt bij gebaat, of is het slechts marketing?

In onze branche is het soms knap lastig om je te onderscheiden van je concurrenten. Tuurlijk, je kunt het verschil maken in geld, kwaliteit en service. Maar daar ziet een potentiële opdrachtgever bij een eerste kennismaking vrij weinig van. Wat ze wel zien: een certificaat op de deur. Een certificaat, dan zal het wel goed zijn! Zeker onder de toenemende druk om steeds groener te gaan werken, is het niet zo gek dat een schoonmaakbedrijf zich laat verleiden om zo’n certificaat op de deur te plakken. Een groen certificaat, nog beter!

Waarde van een certificaat

Maar is dat wel zo? Want wat zegt zo’n certificaat eigenlijk en hoe weet een opdrachtgever dat? En wat is überhaupt de waarde van zo’n certificaat als het ene na het andere in het leven wordt geroepen?

Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat een schoonmaakbedrijf een milieucertificaat op de voordeur geplakt krijgt, terwijl ze gewoon schoonmaken met plastic doeken en moppen. En dat is opmerkelijk. Want plastic doeken en moppen laten microplastics achter in het water. Die microplastics komen na een lange reis uiteindelijk via ons eten in ons lijf terecht. Niet echt milieuvriendelijk.

De reis van microvezel

Nu we het toch over reizen hebben, laten we eens de weg bekijken die doeken en moppen van nylon en polyester afleggen. De meesten worden gemaakt in China, in een fabriek waarvan de kans groot is dat die nog niet aan alle moderne milieueisen voldoet. (Of: … waar verreweg de meeste producenten bij lange na niet aan alle moderne milieueisen voldoen) Vervolgens worden de doeken en moppen naar Europa gebracht in een tanker die draait op stookolie. En als de doeken en moppen op en versleten zijn, verdwijnen ze gewoon bij het afval. Het is namelijk gemixt plastic en dat kunnen we nog niet recyclen.

Als je het zo bekijkt, is zo’n milieucertificaat eigenlijk misleidend. Het suggereert dat een bedrijf groen is, terwijl dat niet zo is. Zolang we plastics in onze moppen en doeken gebruiken, kunnen we niet doen alsof we goed voor het milieu zijn. En als een organisatie een certificaat bedenkt dat iets anders suggereert, moeten we ons afvragen wat dat zegt over de kennis van deze club. En of we ons door hun moeten laten verleiden om mee te doen.

Greenwashmachine

Maar hoe kun je als ondernemer dan je groene bedoelingen laten zien? Door niet alleen te zeggen dat je duurzaam werkt, maar het ook echt te doen. Door bij alles wat je doet te kijken of het nog groener, nog duurzamer, nog beter kan. En door goed te kijken naar je leverancier. Heeft die echt een groen verhaal, of verkoopt hij doekjes die door een greenwashmachine zijn gehaald?

Pim Hilgerdenaar is directeur van Crohill, een groothandel in schoonmaakmiddelen en leverancier van Smart Cleaning. Smart Cleaning is een schoonmaakmethode die schoonmaken lichter, makkelijker, effectiever en duurzamer maakt.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Aanbevolen voor jou! Lees meer crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

RUFO is Crohill schoner schoon partner

Van onze partner Crohill

RUFO is Crohill schoner schoon partner

KSV Facilitair BV tekent de Crohill schoner schoon overeenkomst op de Schoonmaak Vakdagen

Van onze partner Crohill

KSV Facilitair B.V. tekent de Crohill schoner schoon overeenkomst op de Schoonmaak Vakdagen

Themapagina's

Thema'sVakpartners

Schneidereit

Numatic

The Legal Company

Crohill

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren