• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Anajah Quentin (Qleaning) focust op wat écht belangrijk is

Artikelen SieV 3 juli 2019

Anajah Quentin (Qleaning) focust op wat écht belangrijk is

Het is 2006. De 23-jarige Anajah Quentin is platzak, maar begint een avontuur waar hij al zo lang over droomt. Hij schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel en Qleaning in Deventer is geboren. Dertien jaar later is Qleaning uitgegroeid tot een schoonmaakonderneming met zestig medewerkers en voelt Quentin nog elke dag de passie voor zijn vak. Een interview over dromen, topsport en trots.
tekst: Susanne Hellendoorn / beeld: Ronald Hissink
Als klein jochie ging Anajah Quentin al met zijn vader de ladder op. Die had een glazenwasserij en zo werd de passie voor het vak er met de paplepel ingegoten. Zijn vader stopte toen Quentin aan het begin van zijn middelbareschooltijd stond. Voor hem was toen één ding al zeker: ook hij wilde glazenwasser worden.

Opkomende zon

Zodra de mogelijkheid zich voordeed – Anajah Quentin was zeventien – ging hij aan de slag als glazenwasser. Hij werkte in die jaren erna bij verschillende bedrijven en maakte ook diverse uitstapjes (onder andere het leger en een fitnessopleiding). “Ik vond het werk als glazenwasser prachtig. Ik genoot ervan om in een bakje te hangen en de opkomende zon én de prachtige uitzichten te zien. Ik wist van tevoren nooit hoe mijn dag zou worden en die verrassing was ’t leukst. Ik hield van het werk en deed altijd mijn best. Toch kon ik mijn ei nooit helemaal kwijt. Ik zag een groot verschil in kwaliteit van werken en het viel me op dat sommigen met veel gemak het schoonmaakwerk klaarden. Dat stoorde me.”

Anajah Quentin (Qleaning) focust op wat écht belangrijk is
Het is belangrijk dat Qleaning-medewerkers onderdeel worden van de bedrijfscultuur bij de opdrachtgever.

Quentin ontmoette zijn vrouw en besloot op 23-jarige leeftijd zijn droom achterna te gaan. Hij richtte Qleaning op. Omdat hij geen cent te makken had, leende hij voor zijn eerste werkdag een ladder van een oud-werkgever. Na een dag werken, kon hij deze overkopen. De Deventenaar heeft vanaf dag 1 nooit om werk verlegen gezeten. Als onderaannemer kon hij bij vele oud-werkgevers aan de slag.
Na een aantal jaren ontmoette Quentin zijn toenmalig, zakelijk partner. Ze besloten de handen in 2009 ineen te slaan en als allround schoonmaakbedrijf voor de zakelijke markt verder te gaan. Een stap waarna Qleaning snel groter groeide. Na acht succesvolle jaren besloten de twee uit elkaar te gaan. “Dat leidde ertoe dat nu ook mijn vrouw in de onderneming werkzaam is.”

Frisse wind
In maart is Anajah Quentin als nieuwe secretaris in het SieV-bestuur gestapt. “Ik stelde als lid op bijeenkomsten geregeld kritische vragen en dat viel waarschijnlijk op. Afgelopen najaar werd ik gevraagd om zitting te nemen in het bestuur”, legt Quentin uit. De ondernemer uit Deventer hoefde daar niet heel lang over na te denken. Hij herinnerde zich zelfs dat Jacco Vonhof lange tijd geleden al eens had gezegd dat Quentin wel iets voor SieV zou kunnen betekenen. “Ik wil er nu aan meewerken om de branchevereniging in haar eigen kracht te zetten en de verbinding met de leden te zoeken.” Dat Quentin gekscherend al eens de nieuwe Jesse Klaver van de mkb-branchevereniging is genoemd – “Quentin heeft een vlotte babbel, een goeie kop en een fijne uitstraling” – vindt hij wel grappig. “Ik sta nu even ‘in the picture’ en daar moet ik nog aan wennen. Mensen hebben ineens verwachtingen van me, terwijl ik eigenlijk nog niet over heel veel bestuurlijke achtergrond beschik. Toch ga ik het avontuur graag aan. Ik heb er zin in.”

Topsport

Dat Qleaning uitgegroeid is tot een middelgrote onderneming met zo’n zestig medewerkers, is nooit Quentins doel geweest. “Er wordt zoveel van ons verwacht, meestal ad hoc. Het voortdurend leveren van kwaliteit is een kunst, maar het continu snel kunnen schakelen is topsport.” ‘Fun’ hebben en houden voert voor de inmiddels 35-jarige ondernemer na alle jaren nog altijd de boventoon. Ik investeer in mijn mensen, uiteindelijk doen zij het.

Anajah Quentin (Qleaning) focust op wat écht belangrijk is
“Op de ladder sta ik niet vaak meer, maar de liefde en de passie voor het vak is onverminderd gebleven.”

Het is voor mij belangrijk dat Qleaning-medewerkers onderdeel worden van de bedrijfscultuur bij de opdrachtgever. Daarom vind ik de eerste kennismaking heel belangrijk. Daarmee begint de connectie. We zorgen ervoor dat de opdrachtgever een uitgebreid cv onder ogen krijgt en maken ook persoonlijk kennis. Een ander voorbeeld is ons ‘Clean Desk Project’. Samen met de opdrachtgever bepaalt de schoonmaker hoe een bureau eruit hoort te zien. Een opgeruimd bureau wordt beloond met een ‘bedankt-kaartje’ én een bonbon. Zo zorgen we voor zichtbaarheid van de schoonmaker en dat levert weer betrokkenheid op.”

Passie behouden

De betrokkenheid van Anajah Quentin met zijn medewerkers is ook groot. “Sinds kort zet ik elke maand iemand in het bijzonder in het zonnetje. Zonder de poeha van social media – dat zou er alleen maar afbreuk aan doen – wil ik mijn mensen namelijk raken en mijn waardering voor hen uitspreken. Uiteindelijk krijg je daar iets onbetaalbaars voor terug.”
Quentins ambitie? “Wij hoeven niet per se groter te worden. Ik vind het veel belangrijker oog te houden voor een niet te hoge werkdruk en te kunnen blijven focussen op wat echt belangrijk is: het behouden van de fun en de passie. Wat heb ik eraan als het bedrijf groeit, terwijl we intern uit elkaar groeien. Dat wil ik niet. Ik doe veel op gevoel. Ook als ondernemer ben ik nog altijd lerende. Op de ladder sta ik niet vaak meer, maar de liefde en de passie voor het vak is onverminderd gebleven. Ik ben trots op mijn eigen medewerkers, op Qleaning en kan ook met trots bij al onze opdrachtgevers binnenlopen. Dat is mij heel veel waard.”

Mentor
Een belangrijk persoon in Quentins carrière is Jacco Vonhof. “Ik beschouw hem als mijn mentor. Jacco heeft altijd voor mij klaargestaan en inspireert me tot op de dag van vandaag. In de eerste jaren hebben we samen veel gepraat; hij dacht met me mee en gaf me advies. Inmiddels ben ik wel onder zijn vleugels uitgevlogen, maar ik weet dat ik nog altijd bij hem terecht kan. Jacco is voor mij een bijzonder mooie en wijze man.”

Dit artikel is verschenen in vakblad Clean Totaal 3/4 2019. Wilt u een exemplaar ontvangen? Vul geheel vrijblijvend onderstaand formulier in en wij sturen u een exemplaar toe!

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Groeigeld voor VR Tech startup Cleaning Workx
29 sep

Groeigeld voor VR Tech startup Cleaning Workx

Opnieuw meer Oekraïense vluchtelingen in loondienst
28 sep

Opnieuw meer Oekraïense vluchtelingen in loondienst

Vindt HDW zowel binnen als buiten op de Schoonmaak Vakdagen
27 sep

Vind HDW zowel binnen als buiten op de Schoonmaak Vakdagen

Zomertoeslag op Schiphol? Let op toeslagen Belastingdienst Schoonmaak en aanbesteden bij de Schiphol Group
27 sep

Werknemers Schiphol in actie voor behoud arbeidsmarkttoeslag

Romaro Schoonmaakgroep neemt de aandelen over van Fris & Rein
25 sep

Romaro Schoonmaakgroep neemt de aandelen over van Fris & Rein

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Herder Schoonmakend Nederland is van belang voor haar kudde

‘Herder Schoonmakend Nederland is van belang voor haar kudde’

FNV op ramkoers richting Claessen Tankcleaning

FNV op ramkoers richting Claessen Tankcleaning

70 miljoen euro beschikbaar voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie

70 miljoen euro beschikbaar voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren