• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

“Als je de branche leert kennen, zie je hoe mooi en positief die is”

Artikelen Microvezel 6 februari 2020

Jay Smit Greenspeed “Als je de branche leert kennen, zie je hoe mooi en positief die is”

In een korte serie spreekt Clean Totaal met jonge talenten in de schoonmaakbranche. Wat heeft hen bewogen deel uit te maken van de sector en wat maakt de schoonmaak zo mooi? Hoe zorgen we er bovendien voor om andere jongeren te motiveren deel uit te maken van deze prachtige branche? Dit is het derde deel met Jay Smit, 23 jaar en accountmanager bij Greenspeed.

“Weet je dat nog, dat Mark Rutte zijn koffie liet vallen en het zelf opruimde. Het kwam overal op het nieuws, in alle kranten. Eigenlijk van de zotte, want het is toch niet meer dan normaal dat de premier een dweil pakt? En daar hebben we gelijk al de kern van het probleem; de branche wordt ondergewaardeerd.”
Aan het woord is de 23-jarige Jay Smit. Jong, leergierig en aan het begin van zijn carrière. Was het dan wel zijn droom om in de schoonmaakbranche te gaan werken? “Nee, daar ben ik in gerold. Ik begon mijn loopbaan in de marketing- en multimediawereld en deed voor mijn werk contacten op in de schoonmaakbranche. Zo kwam ik ook geregeld bij Greenspeed over de vloer.” De leverancier in schoonmaakartikelen bood hem een baan aan en de overstap was snel gemaakt.

“Als je de branche leert kennen, zie je hoe mooi en positief die is” Jay Smit Greenspeed
Jay Smit (23) werkt als accountmanager bij Greenspeed en heeft accountmanagement gestudeerd in Harderwijk.

Positiviteit

Jay werkt inmiddels anderhalf jaar in Rotterdam als accountmanager. “De overstap was best even wennen. In mijn vorige baan zat ik direct bij de beslisser aan tafel, nu heb ik veel meer te maken met groothandels. Mijn werk is echter heel divers en ik kan me goed ontwikkelen. Zo ben ik in anderhalf jaar tijd een veel completere verkoper geworden en ben ik veel assertiever. Vooral in de beginmaanden moest ik geregeld uit mijn comfortzone kruipen. Daar heb ik heel veel van geleerd.”
Volgens Jay zullen er maar weinigen zijn die van te voren hebben uitgestippeld om in de schoonmaakbranche te gaan werken. “En toch werken er heel veel mensen in de sector. Ik vind dat jongeren zich dan ook zeker niet moeten laten afschrikken door wat ze van buitenaf horen en zien. Als je de branche leert kennen, zie je hoe mooi en positief die is.”

Trots uitstralen

Schoonmaak is volgens Jay ondergewaardeerd werk. “Als er geen schoonmakers meer zijn, hebben we met z’n allen een heel groot probleem.” De branche verdient een betere uitstraling. “Bedrijven binnen de sector zouden daarom meer de samenwerking op moeten zoeken en campagne moeten voeren om het imago te verbeteren. Deel kennis met elkaar, sla de handen ineen. We hebben uiteindelijk met elkaar een gezamenlijk doel. Als leverancier, als groothandel, als schoonmaakbedrijf. We willen uiteindelijk allemaal de trots uitstralen en mensen bewust laten worden van het feit dat schoonmakers zo belangrijk zijn.”
Dit artikel is onderdeel van een miniserie.
Deel 1: Linda van de Bunt (mede-eigenaar Ami Facility): “De schoonmaak is een leerzame branche”
Deel 2: Yannick de Roos (innovator Hago Next): “Microvezel is natuurlijk niet echt sexy”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
25 mei

Bestuurswijziging bij Vebego

25 mei

Enthousiaste reacties van schoonmakers op extra loonsverhoging

25 mei

Nog 120 werkgevers in de schoonmaaksector moeten definitieve berekening laatste twee periodes NOW-regeling aanvragen

25 mei

Nieuwe voorzitter Schoonmakend Nederland: Tamara van Ark

Clean Totaal - Grootste cao-loonstijging in 40 jaar
12 mei

Gefaseerde extra loonstijging schoonmaaksector met 10,5%: sector reageert

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren