• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

“Microvezel is natuurlijk niet echt sexy”

Artikelen Microvezel 31 januari 2020

“Microvezel is natuurlijk niet echt sexy”

In een korte serie spreekt Clean Totaal met jonge talenten in de schoonmaakbranche. Wat heeft hen bewogen deel uit te maken van de sector en wat maakt de schoonmaak zo mooi? Hoe zorgen we er bovendien voor om andere jongeren te motiveren deel uit te maken van deze prachtige branche? Dit is het tweede deel met Yannick de Roos, 25 jaar en innovator bij Hago Next.

In het tweede jaar van zijn opleiding Facilitair Management kreeg de nu 25-jarige Yannick de Roos een gastles van Ton Goedmakers jr. en Roy Ploum van Vebego. “Een van de twee had een Google Glass op zijn hoofd en ik dacht gelijk, daar wil ik werken.”
En zo geschiedde. Op 22-jarige leeftijd ging Yannick stage lopen bij Hago Next, een dochterbedrijf van Vebego, waarna hij in dienst trad. Een verademing, volgens de jonge carrièremaker. “Mijn eerdere stage voltooide ik verplicht in het buitenland, bij Universal Music. Dat klinkt nogal stoer en spannend, maar dat was het allesbehalve. Ik moest voornamelijk dozen sjouwen. Een stage bij een schoonmaakbedrijf – zo vonden ook mijn vrienden – klonk minder vet, maar was dat juist wel.”

Thuisvoelen

Bij Hago Next mocht Yannick naar eigen zeggen ‘gelijk meedoen’. “Er werd naar mijn mening gevraagd. Ik voelde me er meteen thuis. In deze branche liggen kansen en die worden je ook geboden. Daarbij doe je elke dag je best voor andere mensen. Schoonmaak is echt mensenwerk. Dat is mooi.”
Buitenstaanders hebben vaak geen idee wat het werk van Yannick inhoudt. “Als innovator moet ik constant schakelen tussen praktijk en strategie. Ik hou me vooral bezig met innovaties en probleemoplossingen.” Als Yannick zijn vrienden vertelt dat hij bezig is met uitdagingen en toekomstontwikkelingen, zoals robotica en data-gedreven sturing, vinden ze het gelijk een stuk interessanter. “Het gaat om bewustwording. Men mag best wel wat meer te weten komen over onze mooie branche. Als we het hebben over innovatie in de schoonmaak, begint iedereen meteen over microvezel, terwijl we zoveel meer doen.”

Kelders

Volgens Yannick bevindt de schoonmaak zich nog te vaak in de kelders van de klant. “Ik vind dat we daar over moeten nadenken. We gaan gelukkig steeds vaker van klant naar partners. Ik hoop dat dit zich doorzet. Het zal namelijk ook de kijk op schoonmaak veranderen. Schoonmaak heeft immers een ontzettend grote impact op de corebusiness.”

Super interessante branche

Zoals Yannick de Roos op school enthousiast is gemaakt voor het vak, zo zouden veel meer jongeren bereikt kunnen worden. “Als we met z’n allen laten weten wat schoonmaak inhoudt, dan ziet de buitenwereld ook dat schoonmaken niet alleen een doekje over een wc-bril is. Hiervoor moeten we als branche de jongeren wel uitnodigen om verder te kijken dan het doekje. We werken met z’n allen in een super interessante branche.”
Lees ook deel 1 met Linda van de Bunt van Ami Facility: “De schoonmaak is een leerzame branche”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren