• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Webshop
  • icon

ABN AMRO verwacht omzetgroei schoonmaakmarkt

Artikelen 21 april 2017

ABN AMRO verwacht omzetgroei schoonmaakmarkt

ABN AMRO komt met een algemene prognose voor de schoonmaakmarkt. De groei van de bedrijvigheid in Nederland stimuleert de schoonmaakmarkt. Toch wordt de volumegroei beperkt door de druk op het aantal vierkante meters en de inbestedende overheid. Voor 2017 wordt een omzetgroei van 4,5% verwacht. 
Structurele negatieve ontwikkelingen liggen volgens de bank aan de grondslag van de beperkte volumegroei. De overheid zet haar inbestedingsbeleid, in de vorm van de Rijksschoonmaakorganisatie, voort en er wordt meer thuis gewerkt. Ook drukt een efficiënter gebruik van de bedrijfslocaties het aantal vierkante meter bedrijfsruimte: “Op de langere termijn is de groei van het schoonmaakvolume daarom beperkt.” Betreft de kantoorschoonmaak lijkt de bank het bij het rechte eind te hebben. Toch zijn er kansen voor de specialistische schoonmaak.
Vechtmarkt
ABN AMRO typeert de schoonmaak als een vechtmarkt. Er zijn enkele grote spelers en heel veel kleine spelers. Bijna 90 procent van de bedrijven heeft minder dan vijf werknemers. Daarnaast wordt schoonmaak gezien als een ‘commodity’ waardoor prijsverhogingen moeilijk zijn door te voeren: “In combinatie met het structureel afnemende aantal vierkante meters bedrijfsruimte is het dan ook niet verwonderlijk dat de schoonmaakmarkt een vechtmarkt is met lage marges.” Deze conclusie trok de bank reeds in 2012.
Schoonmaak als wezenlijk onderdeel van organisatie
De schoonmaakbranche brengt steeds meer de waarde van schoonmaak naar voren bij de klanten. Volgens ABN AMRO moeten we hierbij denken aan de toenemende nadruk op het aspect gastvrijheid en de beleving van werknemers en bezoekers. Niet geheel terecht, als je het ons vraagt. Immers zijn de meeste schoonmakers niet overdag actief. Wel liggen hier uiteraard kansen voor de account- en rayonmanagers.
Dat het meedenken met de cliënt over de schoonmaakwijze en contractwijze tot een hogere waardering van het schoonmaakbedrijf leidt is volgens ons ook vanzelfsprekend. Met een goede relatie is er in onze ogen immers altijd sprake van een hogere waardering.
Concluderend kunnen we spreken van een positieve omzetgroei in 2017 van 4,5%, maar kunnen we ons wel afvragen voor wie deze sectorrapportage is geschreven. Als je dagelijks met schoonmaak bezig bent is deze informatie reeds bekend.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
UVC Desinfectie: in de aanval tegen het virus UV-C
2 mrt

Ziekenhuizen Isala en Rijnstate starten met UV-C tegen corona

Next Level stofzuigen met Sprintus ERA PRO
2 mrt

Next Level stofzuigen met Sprintus ERA PRO

CBS Centraal Bureau voor de Statistiek aantal schoonmaakbedrijven neemt toe
1 mrt

Aantal schoonmaakbedrijven blijft toenemen dankzij zzp-ers

Video: individuele gesprekken voeren in de praktijk
1 mrt

Video: individuele gesprekken voeren in de praktijk

Heineken en ISS Facility Services verlengen samenwerking
25 feb

Heineken en ISS Facility Services verlengen samenwerking

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Next Level stofzuigen met Sprintus ERA PRO

Next Level stofzuigen met Sprintus ERA PRO

Werknemer gewond door illegaal vuurwerk: moet u het loon doorbetalen?

Van onze partner The Legal Company

Werknemer gewond door illegaal vuurwerk: moet u het loon doorbetalen?

Uitstel nieuwe cao heeft nauwelijks effect op prijsverhoging 2021 CAO-boekje 2019-2021 te bestellen cao schoonmaak cao

Uitstel nieuwe cao heeft nauwelijks effect op prijsverhoging 2021

Themapagina's

Thema'sVakpartners

Coronavirus

cao schoonmaak

UVC

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2021 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
  • Adverteren
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video’s en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren