ABN AMRO komt met een algemene prognose voor de schoonmaakmarkt. De groei van de bedrijvigheid in Nederland stimuleert de schoonmaakmarkt. Toch wordt de volumegroei beperkt door de druk op het aantal vierkante meters en de inbestedende overheid. Voor 2017 wordt een omzetgroei van 4,5% verwacht.
Structurele negatieve ontwikkelingen liggen volgens de bank aan de grondslag van de beperkte volumegroei. De overheid zet haar inbestedingsbeleid, in de vorm van de Rijksschoonmaakorganisatie, voort en er wordt meer thuis gewerkt. Ook drukt een efficiënter gebruik van de bedrijfslocaties het aantal vierkante meter bedrijfsruimte: “Op de langere termijn is de groei van het schoonmaakvolume daarom beperkt.” Betreft de kantoorschoonmaak lijkt de bank het bij het rechte eind te hebben. Toch zijn er kansen voor de specialistische schoonmaak.
Vechtmarkt
ABN AMRO typeert de schoonmaak als een vechtmarkt. Er zijn enkele grote spelers en heel veel kleine spelers. Bijna 90 procent van de bedrijven heeft minder dan vijf werknemers. Daarnaast wordt schoonmaak gezien als een ‘commodity’ waardoor prijsverhogingen moeilijk zijn door te voeren: “In combinatie met het structureel afnemende aantal vierkante meters bedrijfsruimte is het dan ook niet verwonderlijk dat de schoonmaakmarkt een vechtmarkt is met lage marges.” Deze conclusie trok de bank reeds in 2012.
Schoonmaak als wezenlijk onderdeel van organisatie
De schoonmaakbranche brengt steeds meer de waarde van schoonmaak naar voren bij de klanten. Volgens ABN AMRO moeten we hierbij denken aan de toenemende nadruk op het aspect gastvrijheid en de beleving van werknemers en bezoekers. Niet geheel terecht, als je het ons vraagt. Immers zijn de meeste schoonmakers niet overdag actief. Wel liggen hier uiteraard kansen voor de account- en rayonmanagers.
Dat het meedenken met de cliënt over de schoonmaakwijze en contractwijze tot een hogere waardering van het schoonmaakbedrijf leidt is volgens ons ook vanzelfsprekend. Met een goede relatie is er in onze ogen immers altijd sprake van een hogere waardering.
Concluderend kunnen we spreken van een positieve omzetgroei in 2017 van 4,5%, maar kunnen we ons wel afvragen voor wie deze sectorrapportage is geschreven. Als je dagelijks met schoonmaak bezig bent is deze informatie reeds bekend.