• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Analyse ABN AMRO Schoonmaaksector 2012

Artikelen 28 mei 2013

Analyse ABN AMRO Schoonmaaksector 2012
Evenals vele andere, zichzelf respecterende banken, heeft ook ABN AMRO een analyse gemaakt van de schoonmaaksector. Voor de oplettende en ingevoerde lezer zullen er weinig opmerkelijke gegevens in het stuk te vinden zijn. De vraag rijst dan ook voor wie ABN AMRO een dergelijk stuk eigenlijk schrijft. Wellicht voor de eigen accountmanagers om de kredietteugels nog wat strakker aan te trekken. 
 
Door Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal 
 
Op basis van de CBS gegevens meldt ABN AMRO een kleine groei in 2012 bij een aflatende vraag naar schoonmaakdiensten. Dit als gevolg van versobering van contracten, Het Nieuwe Werken en toenemende leegstand. Er wordt steeds meer op prijs ingekocht. De bank ziet als oplossing het aanbieden van multiservice concepten. Samenwerking met branchevreemde bedrijven is daarbij een mogelijkheid voor de kleinere spelers.
 
Volgens ABN AMRO zijn bedrijven die zich specialiseren in schoonmaakbemiddeling sterk in opkomst. Mocht dit het geval zijn dan lijkt het ons des te meer zaaks dat deze uitdijende beroepsgroep haast maakt met het opstellen van de eigen gedragscode voor de broodnodige zelfregulering.
 
De specialisten van ABN AMRO komen verder tot de conclusie dat de schoonmaakmarkt verzadigd is. De uitbestedingsgraad neemt nog steeds toe maar de markt krimpt en de dienstverlening wordt gezien als een commodity. Plat gezegd: Het maakt niet uit wie poetst, zolang het maar niets kost. Dit veroorzaakt de huidige malaise met lage(re) marges en hoge(re) werkdruk.
Frappant is dat in het sectorrapport 2012 niet gerept wordt over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag die ten doel heeft strategisch en op langere termijn een halt te roepen aan de chronische problematiek die de schoonmaaksector kenschetst. Een Code die het inmiddels tot het Sociaal Akkoord geschopt heeft en navolging gaat vinden bij andere dienstverlenende sectoren als catering en beveiliging. Ook het OSB Keurmerk komt niet ter sprake.
Met de nodige bescheidenheid durven wij te stellen dat ons eigen verslag over de kansen voor de Nederlandse schoonmaaksector meer handvatten biedt.
Lees “De Nederlandse Schoonmaakmarkt in Europees perspectief” van Clean Totaal
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder vergunning
15 mrt

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder werkvergunning

De Kunst van Kunststof wassen
13 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren