Evenals vele andere, zichzelf respecterende banken, heeft ook ABN AMRO een analyse gemaakt van de schoonmaaksector. Voor de oplettende en ingevoerde lezer zullen er weinig opmerkelijke gegevens in het stuk te vinden zijn. De vraag rijst dan ook voor wie ABN AMRO een dergelijk stuk eigenlijk schrijft. Wellicht voor de eigen accountmanagers om de kredietteugels nog wat strakker aan te trekken.
Door Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal
Op basis van de CBS gegevens meldt ABN AMRO een kleine groei in 2012 bij een aflatende vraag naar schoonmaakdiensten. Dit als gevolg van versobering van contracten, Het Nieuwe Werken en toenemende leegstand. Er wordt steeds meer op prijs ingekocht. De bank ziet als oplossing het aanbieden van multiservice concepten. Samenwerking met branchevreemde bedrijven is daarbij een mogelijkheid voor de kleinere spelers.
Volgens ABN AMRO zijn bedrijven die zich specialiseren in schoonmaakbemiddeling sterk in opkomst. Mocht dit het geval zijn dan lijkt het ons des te meer zaaks dat deze uitdijende beroepsgroep haast maakt met het opstellen van de eigen gedragscode voor de broodnodige zelfregulering.
De specialisten van ABN AMRO komen verder tot de conclusie dat de schoonmaakmarkt verzadigd is. De uitbestedingsgraad neemt nog steeds toe maar de markt krimpt en de dienstverlening wordt gezien als een commodity. Plat gezegd: Het maakt niet uit wie poetst, zolang het maar niets kost. Dit veroorzaakt de huidige malaise met lage(re) marges en hoge(re) werkdruk.
Frappant is dat in het sectorrapport 2012 niet gerept wordt over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag die ten doel heeft strategisch en op langere termijn een halt te roepen aan de chronische problematiek die de schoonmaaksector kenschetst. Een Code die het inmiddels tot het Sociaal Akkoord geschopt heeft en navolging gaat vinden bij andere dienstverlenende sectoren als catering en beveiliging. Ook het OSB Keurmerk komt niet ter sprake.
Met de nodige bescheidenheid durven wij te stellen dat ons eigen verslag over de kansen voor de Nederlandse schoonmaaksector meer handvatten biedt.
Lees “De Nederlandse Schoonmaakmarkt in Europees perspectief” van Clean Totaal