• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

72% van schoonmakers wil geen ander werk doen

Nieuws Schoonmakend Nederland 30 september 2021

72% van schoonmakers wil geen ander werk doenSchoonmaakbranche worstelt na lichte krimp nu met krapte op de arbeidsmarkt Open training: leiderschap voor operationeel managers 6e Dag van de Schoonmaker breekt alle records Care Dienstengroep: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald Inclusieve arbeidsmarkt geen prioriteit? Wel in schoonmaak!

Schoonmakend Nederland heeft een breed medewerkersonderzoek uitgevoerd onder bijna 3.000 medewerkers in de schoonmaak. Wat blijkt? Maar liefst 93,3% van de schoonmakers waardeert het werk met een voldoende of hoger. Een meerderheid hiervan (61,7%) geeft het eigen werk zelfs een 8, 9 of 10. Ruim 7 op de 10 geeft aan geen ander werk te willen doen.

Gevraagd naar de waardering voor de werkgever zijn de uitkomsten onverminderd positief. De werkgevers krijgen een gemiddeld cijfer van 7,6. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “De cijfers onderstrepen onze focus op en investeringen in goed werkgeverschap van onze leden. De branche investeert als geen ander in (vak)opleidingen en persoonlijke begeleiding en ondersteuning. De onderzoeksresultaten tonen aan hoe dat gewaardeerd wordt.”\

Fijne werktijden belangrijkste reden om in schoonmaak te werken

Goed werkgeverschap is niet de enige reden om voor een baan in de schoonmaak te kiezen. De top drie redenen om in de schoonmaak aan de slag te gaan, zijn volgens het onderzoek: fijne werktijden (36,4%), affiniteit met schoonmaak (ik houd van schoonmaken 26,2%) en de leuke collega’s (10%).

Schoonmakers willen niet meer uren werken

Op de vraag of medewerkers meer uren willen werken – niet onbelangrijk in tijden van arbeidsmarktkrapte – antwoordt 60% dat niet te willen. 23% wil dat wel, 17% weet het niet. Op de vraag hoeveel meer uren medewerkers dan willen werken, geeft 8% aan meer dan 10 uur per week extra. De rest minder of niet.

Verbeterpunten

Verbeterpunten zijn er ook. Zo heeft 23% van de ondervraagden nog geen basisvakdiploma. Werkdruk is een ander heet hangijzer. Vijfentwintig procent van de schoonmakers geeft aan onvoldoende tijd te krijgen om het werk goed te doen. En ook al geeft 65% van de ondervraagden aan regelmatig werkoverleg te hebben, dat betekent nog altijd dat zo’n 35% dat niet of onvoldoende heeft. Ook hier werk aan de winkel, omdat regelmatig werkoverleg een belangrijke factor is voor de tevredenheid van de medewerker en de kwaliteit van dienstverlening.

Toekomst

De door Schoonmakend Nederland geënquêteerde collega’s geven in het onderzoek ook hun mening over hun werkzaamheden in de toekomst. Zeventig procent van de schoonmakers wil blijven werken in de branche, 23% procent is nog niet zeker. Tweeënveertig procent zou daarvoor nog een aanvullende opleiding willen doen.

Nauwelijks verschil tussen leden en niet-leden vakbond

Schoonmakend Nederland publiceert deze resultaten vlak voor de start van de cao-onderhandelingen. Die starten op 4 oktober 2021. Op dat moment zal de werkgeversorganisatie bekendmaken wat haar plannen voor de arbeidsovereenkomst zijn. Wat opvalt in dit onderzoek is dat van de 2.718 respondenten iets meer dan 500 lid zijn van een vakbond. Zij waarderen het werk bijna net zo goed als niet-vakbondsleden. Vakbondsleden geven het werk een 7,5 tegenover een 7,8 voor de niet-vakbondsleden.

Invloed op cao-onderhandelingen?

De vraag is in hoeverre dit medewerkersonderzoek van invloed zal zijn op de cao-onderhandelingen. Er wordt door de vakbonden wel vaker gepleit voor grotere arbeidsovereenkomsten zodat medewerkers eenvoudiger in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Maar als 60 procent van de werknemers in de schoonmaak dat niet wilt, dan is dat op zijn minst een duidelijk signaal.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer schoonmakend nederland

Schoonmakend Nederland benoemt Niek Jan van Kesteren tot interim-voorzitter

Schoonmakend Nederland benoemt Niek Jan van Kesteren tot interim-voorzitter

Schoonmakend Nederland start Groeiprogramma voor mkb’ers Schoonmaak toont veerkracht: Forse omzetstijging

Schoonmakend Nederland start Groeiprogramma voor mkb’ers

Ledenvoordeel Schoonmakend Nederland dankzij samenwerking met De Arbodienst

Ledenvoordeel Schoonmakend Nederland dankzij samenwerking met De Arbodienst

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren