• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

‘Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel’

Code Schoonmaak Opinie 31 oktober 2022

'Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel' Code Verantwoord Marktgedrag vreest fors verlies facilitaire banen

In veel organisaties worden rond deze tijd de begrotingen opgesteld voor het komende jaar. Internationaal is er sprake van een inflatie die zijn weerga niet kent en tegelijkertijd baart de personeelskrapte iedere organisatie zorgen. Hoge inflatie én gelijktijdige arbeidskrapte leiden tot forse stijgingen van de lonen. Daar waar werkzaamheden uitbesteed zijn is het zaak dat opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar constructief weten te vinden aan tafel. Dat stelt de voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Geert van de Laar in een opiniestuk.

Een branche waar de loonkosten bijzonder fors stijgen is de beveiligingsbranche. In de cao, die een aantal jaren geleden is afgesloten, is afgesproken dat de inflatie gecompenseerd zal worden en tegelijkertijd wordt er een arbeidstijdverkorting doorgevoerd. Die afspraak zou nu niet in die mate gemaakt zijn. De inflatie bedroeg in augustus, volgens het CBS, 13,7% en de arbeidstijdverkorting kost de beveiligingsbranche ruim 6%. Een kostenstijging derhalve van 20%. Bijzonder is dat recent de cao Beveiliging is ‘opengebroken’; de 20% wordt door sociale partners als te hoog gezien, met als aannemelijk risico dat beveiligingsbedrijven deze 20% niet doorgevoerd krijgen bij opdrachtgevers. Om die reden is ervoor gekozen om de loonkosten op 1 januari aanstaande met 14% te laten stijgen. De overige 6% wordt vervolgens in drie jaarlijkse brokjes van 2% uitbetaald. Ook die 14% is nog een uitdaging om in de tarieven doorgerekend te krijgen.

Om die reden zond de Code Verantwoordelijk Marktgedrag begin september een persbericht uit met het morele appèl aan opdrachtgevers om constructief aan tafel te gaan. Vaak zie je dat er contractueel een index is afgesproken die niet voorziet in de huidige situatie. Het is dan zaak om oog te hebben voor de problematiek van de opdrachtnemer én voor de continuïteit en zekerheid van werk voor de betrokken medewerkers. Anderzijds kan de opdrachtgever ook een beroep doen op de inventiviteit en het ondernemerschap van de opdrachtnemer! In de beveiliging, als voorbeeld, kan gekeken worden naar het integrale veiligheidsplan en naar de mogelijkheden om fysieke beveiliging op onderdelen af te schalen en inzet van technische oplossingen, zoals cameratoezicht, te verhogen. Populair gesteld: speel elkaar de bal toe!

Handreiking Contractmanagement

Bovenstaand geeft nog eens aan dat een contract met elkaar afsluiten al een uitdaging is, het beheren van een contract is dat zeker ook. Om die reden heeft de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche een ‘Handreiking Contractmanagement’ gepubliceerd, te vinden in de recente nieuwsbrief van de Code VM en uiteraard op de website. De ‘Handreiking’ is weliswaar geschreven vanuit het perspectief van een schoonmaakcontract, maar is vrijwel geheel toepasbaar op de andere branches, te weten beveiliging, catering en projectverhuizers.

Van deze handreiking werd het eerste exemplaar uitgereikt aan Kees Blokland, mijn voorganger als voorzitter van de Code VM. Kees was daarnaast ook voorzitter van de Codekamer Schoonmaak en juist deze Codekamer bood Kees een passend afscheid aan in het Feyenoordstadion; een symposium met ‘Contractmanagement’ als titel. Op ludieke wijze werd contractmanagement ten tonele gevoerd.

In één van zijn afscheidsinterviews gaf Kees aan: “Aan werkgeverszijde is een combinatie nodig van echt begrip voor de reële sociale problemen op de werkvloer, de kwaliteit om je in het proces te verbinden met sociale partners en ook regie te houden en een pragmatische stevigheid die steeds menselijk blijft.”

Partnership tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers

Dit geeft kernachtig aan wat ik boven omschreef: Opdrachtgevers en opdrachtnemers blijven gezamenlijk verantwoordelijk, met name tijdens de looptijd van het contract. Veelal wordt dit omschreven als strategisch partnership, bedoeld om waarde toe te voegen aan elkaars bedrijfsresultaten. Hierbij is het van groot belang dat partijen met elkaar in verbinding blijven en meebewegen. De ene keer zal de beweging meer in het belang van de opdrachtgever zijn, de andere keer van de opdrachtnemer. Juist in de huidige tijd is het van belang dat partijen inzien dat bewegen aan beide zijden nodig is. De Code VM werkt hier graag aan mee, met name door eerdergenoemde handreiking.

Bron: Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer opinie

De werkweek, hoe lang duurt die? Waarom dan?

De werkweek, hoe lang duurt die? Waarom dan?

Habraken: Moeten we weer gaan staken?

Habraken: Moeten we weer gaan staken?

Paul Harleman Vileda Professional Harleman: 'Duurzaamheid is niet gratis'

Harleman: ‘Duurzaamheid is niet gratis’

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren