• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Habraken: Moeten we weer gaan staken?

Nieuws Opinie 8 juli 2022

Habraken: Moeten we weer gaan staken?

Leon Habraken (Schoonmaak Nederland) verwondert zich over misstanden in de schoonmaak. In dit opiniestuk roept hij op tot positief marktgedrag.

Graag neem ik je even mee in de wereld van verantwoordelijk marktgedrag. Veel verhalen komen mij namelijk ter ore. Verhalen waar ik niet blij van word. Waar ik en mijn bedrijf lijnrecht tegenover staan. Het kan anders. Het moet anders. Ik leg het je graag even uit.

Vanaf het begin

In 2010 waren er grote stakingen in de schoonmaakbranche. Toen pas kreeg de maatschappij te zien wat de schoonmakers eigenlijk allemaal deden. De openbare toiletten waren smerig, de stations vervuild, de prullenbakken op straat werden niet geleegd, vieze ziekenhuizen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het belang inzien

Iedereen kon met eigen ogen zien wat de taken zijn van een schoonmaakmedewerker. En vooral, hoe belangrijk deze mensen zijn voor onze maatschappij. Wat we voorheen als vanzelfsprekend zagen, is na deze belangrijke staking niet meer zo gewoon.

Stakingen

De schoonmaakbranche kwam in opstand. Wat ik als zeer positief heb ervaren. De reden van de stakingen? Te hoge werkdruk, slechte arbeidsomstandigheden, vervelende behandeling door leidinggevenden, prijsconcurrentie, korte contracten. Het is eigenlijk bijna teveel om op te noemen. Mijn optimisme destijds zul je nu waarschijnlijk beter begrijpen.

Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Dankzij deze stakingen werd de “Code Verantwoordelijk Marktgedrag” in het leven geroepen. Deze code moet ervoor zorgen dat opdrachtnemers, opdrachtgevers, inleners, vakbonden en tussenpersonen met respect hun opdrachten uitvoeren. Ze moeten zich altijd kunnen verantwoorden dat zij integer te werk gaan.

Gewenst gedrag

Oftewel, welk positief marktgedrag we willen zien in de schoonmaakbranche. Iedereen kan zich aansluiten bij deze code. Zo toon jij aan dat je staat voor een zuivere branche. Waarin we:

  • Zorgvuldig, transparant en controleerbaar zijn.
  • Onze verantwoordelijkheid nemen en samenwerken met elkaar.
  • De kwaliteit van de dienstverlening en de arbeid hoog in het vaandel hebben staan.
  • Streven naar duurzaamheid door een zo lang mogelijke contractperiode aan te gaan.

Anno 2022

Nu zijn we twaalf jaar verder. Alles is in kannen en kruiken zou je denken. Helaas. Niets is minder waar. Bij Schoonmaak Nederland worden we vaak gebeld over misstanden. Bij adviesbureaus, opdrachtgevers en grote marktpartijen. Mensen moeten voor een veel te laag loon werken. Facturen worden niet betaald. Kwaliteitsmetingen worden zonder de juiste inventarisatie uitgevoerd. Die vervolgens als VSR bestempeld worden, zonder dat ze gecertificeerd zijn. De verhalen zijn verdrietig en schrijnend.

Doorverwijzing

Als ik dit aanhoor verwijs ik ze door naar de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (CVM). Zij zijn hier namelijk voor in het leven geroepen. Dat is, theoretisch gezien, een heel goed idee.

Het gaat er anders aan toe

In de praktijk pakt het jammer genoeg heel anders uit. Vooral voor kleine schoonmaakbedrijven. Zij zijn blij met alle opdrachten die ze binnen krijgen. Deze hebben ze hard nodig om hun onderneming draaiende te houden. Als zij een bedrijf aangeven bij de code, dreigen ze hun opdracht te verliezen.

Het mag geen naam hebben

Dan meld je anoniem, zou je zeggen. Dat kan namelijk ook. Maar wat als je maar met een klein aantal dienstverleners bij een opdrachtgever werkt? Dan komt deze er al gauw achter wie de melding heeft gedaan.

Van waarde zijn

Daar komt nog bij dat niet iedereen, die zich aanmeldt bij de code, zich er ook daadwerkelijk aan houdt. Wat het CVM in waarde doet zien dalen.

De oplossing nabij?

Ik draag de schoonmaakbranche een enorm warm hart toe. Graag zou ik zien dat deze misstanden worden opgelost. Dat we allemaal integer en liefdevol te werk gaan. Het beste voor hebben met onze medewerkers. Waarin ook de kleine schoonmaakbedrijven een eerlijke kans krijgen.

Neem je verantwoordelijkheid

Er zijn nog steeds, ondanks de code, te veel misstanden die opgelost moeten worden. Opdrachtgevers, schoonmaakbedrijven en adviesbureaus. Ik zou zo graag zien dat er een eerlijke markt gaat ontstaan. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dit, anno 2022, ook écht gaat gebeuren?

Leon Habraken
Leon Habraken is sinds 2018 eigenaar van het platform Schoonmaak Nederland. Dit is in het leven geroepen om betere prestaties te leveren, eerlijke kansen te krijgen en een beter leven te creëren voor onze schoonmakers. Schoonmaak Nederland is er voor Opdrachtgevers, Adviesbureaus, Schoonmaakbedrijven, maar vooral voor de schoonmaakmedewerkers.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer opinie

De werkweek, hoe lang duurt die? Waarom dan?

De werkweek, hoe lang duurt die? Waarom dan?

'Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel' Code Verantwoord Marktgedrag vreest fors verlies facilitaire banen

‘Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel’

Paul Harleman Vileda Professional Harleman: 'Duurzaamheid is niet gratis'

Harleman: ‘Duurzaamheid is niet gratis’

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren