• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

“De schoonmaak kan veel van de horeca leren”

Nieuws Opinie 25 augustus 2021

"De schoonmaak kan veel van de horeca leren" Kantoren: van fysieke werkplek naar ontmoetingsplaats?

Gisteren werd bekend dat meer dan de helft van de bedrijven het hybride werken, naar aanleiding van de coronapandemie, wil omarmen. Dit heeft consequenties voor de schoonmaak. Strategy Partner en CEO van In2mediair Eric de Jong deelt zijn visie op de veranderende wereld en stelt dat de schoonmaak veel van de horeca kan leren.

Als Strategy Partner levert De Jong advies aan management en directies. Al in januari 2020 sprak hij met managers die aangaven dat hun mensen graag op kantoor wilden werken en dat zij graag willen zien wat hun mensen deden. Managers moesten leren loslaten en medewerkers leerden meer structuur en eigen verantwoordelijkheid. Bij hippere bedrijven was dit vaak al meer regel dan uitzondering.

Hybride werken gaat best wel goed

Volgens De Jong bewijst de praktijk dat hybride werken werkt: “Het thuiswerken in combi met werken op kantoor heet nu hybride werken, in de Zorg komt de term ‘blended care’ steeds vaker voor. Blended care is een combinatie van online en offline zorg en contactmomenten mede ingegeven door de Corona en daarmee moeten werken op afstand. Een deel van de bestaande face-to-face werkwijzen in de zorg wordt hiermee vervangen. En eigenlijk gaat het hybride werken best wel goed. In het algemeen draait BV Nederland goed en zien de ontwikkelingen voor 2022 er ook goed uit.”

Uit diverse publicaties blijkt dat mensen de voorkeur geven aan 2-3 of 3-2 dagen per week vanuit huis te kunnen werken. De Jong: “Dat betekent niet alleen minder reizen en meer quality time, maar ook minder gebonden te zijn aan de huidige vaak dure woonomgeving. Veel mensen verkiezen nu een groter en meer comfortabele woning buiten de grote stad. Met als resultaat minder files en minder dagelijkse reistijd en dan nog maar niet te praten over het parkeerprobleem.”

Hybride werken heeft veel impact

Hij vervolgt: “Het hybride werken heeft meer impact dan ooit is verondersteld. Wanneer ik het gesprek voer met directies van grote bedrijven om leegstand van hun gebouwen te bespreken dan zie ik vaak dat men hier onvoldoende mee bezig is. Ik maak dan wel eens de vergelijking met een hotel. Stel je je hebt een hotel met 100 kamers en er worden gemiddeld niet meer dan 60 hotelkamers gebruikt. Je operationele kosten zoals schoonmaak, verzekering, energie, onderhoud en afschrijving gaan voor de 100 kamers gewoon door. Wat zou je doen? Vanuit dit voorbeeld redenerend is het antwoord altijd dezelfde.”

Facility Management blijft achter

Op het gebied van HR lijkt het dus goed te gaan. Een hoge medewerker betrokkenheid, dat vooral bij het thuiswerken belangrijk is, zorgt voor een voorsprong in de ‘War on Talent’. Echter zet De Jong een kanttekening bij de financiële afdeling en bij Facility Management. “De echte inhoudelijke en brede discussies komen nog niet op gang. We zijn ruim anderhalf jaar onderweg en betalen in veel gevallen nog steeds de volle pond voor schoonmaak en andere diensten. In sommige gevallen is er een coulanceregeling afgesproken die gebaseerd is een kleine factuurreductie.

Facilitaire aanbieders, cateraars en schoonmaakbedrijven willen altijd graag op partnership voorstaan, echter komen die niet met adequate voorstellen om de kosten evenredig met het gebruik te reduceren en zo mogelijk andere concepten aan te bieden. Het schoonhouden van een werkplek en een evenredig deel van de sociale ruimten kost een organisatie ca. € 600,- per jaar. Dit als onderdeel van de integrale werkplekkosten van € 10.000,- à € 15.000,- per jaar. Toch ligt hier voor de facilitaire aanbieders naast een stukje omzetreductie een grote kans om andere diensten en services aan te leveren die bijdragen aan de ontmoetingsplaats op kantoor.”

Schoonmaak laat kansen onbenut

De Jong ziet volop kansen, maar stelt dat de schoonmaak deze onbenut laat. In additionele diensten liggen enorme kansen. Te denken valt aan een vitaliteitsprogramma voor medewerkers met een additionele service middels een floor attendant die tussendoor services op de werkplek verleent en daarmee een positieve bijdrage levert aan de medewerkerstevredenheid. “Wat mij betreft is de grootste kans ‘the man with the van’ die kleine klusjes en schoonmaakwerkzaamheden verzorgt op de thuiswerkplek. En zo ook het juist instellen van de werkplekhoogte en tevens kleine kantoorartikelen en cartridges bezorgt. Dit zou aangevuld kunnen worden met een lunch op de thuiswerkplek. Er zijn zoveel mogelijkheden en kansen die benut kunnen worden.”

“Het oude schoonmaken heeft zijn langste tijd gehad”

Eric de Jong

De Jong besluit: “Eén ding staat als een paal boven water. Het oude schoonmaken met 5/5 frequentie heeft zijn langste tijd gehad. Wat dat betreft kan de schoonmaak van de horeca nog veel leren. Toen alle restaurants dicht moesten, hebben zij de bakens verzet en zijn verschillende ondernemers direct aan huis gaan bezorgen. Er zijn zelfs restaurants die op deze wijze geen nadelen van de pandemie ondervonden hebben en nu beschikken over twee volledige afzetkanalen.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer opinie

De werkweek, hoe lang duurt die? Waarom dan?

De werkweek, hoe lang duurt die? Waarom dan?

'Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel' Code Verantwoord Marktgedrag vreest fors verlies facilitaire banen

‘Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel’

Habraken: Moeten we weer gaan staken?

Habraken: Moeten we weer gaan staken?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren