• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

“Bijdragen aan een betere wereld is leuk en kan eenvoudig”

Opinie 24 november 2020

"Schoonmaak, de ruggengraat van Nederland" gaby westelaken gws dé schoonmaker

Afval wordt vaak gezien als een reststroom, terwijl afval ook kansen biedt. Directeur van GWS dé schoonmaker Gaby Westelaken verwondert zich over het feit dat er in de schoonmaaksector relatief basic tegen afval wordt aangekeken, terwijl er voldoende mogelijkheden zijn om de wereld een stukje beter te maken. Door flacons te recyclen bijvoorbeeld.

Door Gaby Westelaken, directeur GWS dé schoonmaker

The Ocean Cleanup

Al jaren zien we Boyan Slat op TV vertellen over The Ocean Cleanup. Erg inspirerend om te zien wat een tiener voor elkaar heeft gekregen en hoe hij de steun krijgt van de groten der aarde. Inmiddels wordt hij gezien als 1 van de belangrijkste infuencers op het gebied van milieu. Zijn verhaal is simpel: de aarde gaat kapot en we moeten onze eigen rotzooi opruimen. 

Er verdwijnt namelijk jaarlijks tussen de 5 en 13 miljoen ton plastic vanaf land in de zee. Dit afval kan opgevangen en verwerkt worden in nieuwe producten. 

De basis van Cradle to Cradle is dat afval voedsel is dat hergebruikt wordt. Dit gebeurt ook bij recycling. Alleen gaat C&C een stap verder en gaat uit van upcycling. Iets wordt net zo goed of beter gemaakt. Denk aan de zonnebrillen van The Ocean Cleanup, de boten van Plastic Wahle of de bloempotten van Elho. Waarbij de laatste 2 elkaar hebben gevonden en samen de groenste grachten pottenlijn hebben uitgebracht.

Afval wordt door deze bedrijven als een kans gezien! 

Blik op afval is basic

In schoonmaakland wordt er nog steeds erg basic tegen afval aangekeken. Zonder afval en vervuiling geen schoonmaak. 

Een frisse kijk op afval is te lezen in het artikel van de Recycle Factory. Waarmee zij ’s werelds eerste reinigingsmiddelenfabrikant zijn die een gesloten recyclekringloop heeft voor zijn eigen kunststof verpakkingen.” Dit zou door alle fabrikanten en schoonmaakbedrijven omarmd kunnen worden.

Wij doen het als branche niet eens zo slecht. We lopen al jaren voorop op het gebied van milieu met afbreekbare chemie en afvalzakken en het gebruik van papier in plaats van linnen.

Zoals bekend zijn er voor een schoonmaakbedrijf slechts drie grote afvalstromen. Het afval van de klant, de stofzuigerzakken en de flacons. Met de eerste twee kan men weinig. Met de flacons wel! 

Waarom doen we dan niets met ons plastic? 

GWS dé schoonmaker probeert net als elk bedrijf zo duurzaam mogelijk te ondernemen om op deze manier zo min mogelijk nadelige gevolgen voor het klimaat te veroorzaken. Zo is duurzaamheid een standaard onderdeel van ons inkoopbeleid, hebben we ledverlichting en rijden we steeds meer elektrisch. Met Smart Cleaning van Crohill en de i-mop besparen we veel water en chemie.  

Wij gaan echter een stap verder. Sinds 2010 verzamelen we alle flacons en kannen. Hiermee maken we impact. Want dit is zichtbaar voor onze opdrachtgevers en medewerkers. Inmiddels zitten we al op ruim 25.000 flacons.

Simpel en kopieerbaar

De werkwijze is simpel en vooral kopieerbaar. Op alle schoonmaaklocaties worden onze lege flacons verzameld. Als ons middenkader langs komt, nemen ze de volle zakken mee en deze worden gerecycleerd. De plastic flacons worden verwerkt tot een ander eindproduct zoals: tennisballen, speelgoed, flessen en kratten. Op deze manier houden wij rekening met het milieu door de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken, het afval te verminderen en te recyclen als basis voor een hoogwaardiger product. 

Daarnaast is het gewoon leuk en maakt het je medewerkers en klanten bewust! Zo dragen we toch een beetje extra bij aan een betere en schonere wereld. 

Dus collega, waar wacht je op?

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer opinie

De werkweek, hoe lang duurt die? Waarom dan?

De werkweek, hoe lang duurt die? Waarom dan?

'Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel' Code Verantwoord Marktgedrag vreest fors verlies facilitaire banen

‘Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel’

Habraken: Moeten we weer gaan staken?

Habraken: Moeten we weer gaan staken?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren