• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Code Verantwoord Marktgedrag vreest fors verlies facilitaire banen

Code Schoonmaak Nieuws 7 september 2022

'Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel' Code Verantwoord Marktgedrag vreest fors verlies facilitaire banen

De facilitaire sector (branches beveiliging, catering, projectverhuizing, schoonmaak, samen goed voor € 8,7 miljard omzet) kent meer dan 250.000 medewerkers, waarbij er alleen al in de schoonmaakbranche ruim 125.000 werkzaam zijn. Kortom, een arbeidsintensieve sector die op dit moment gekenmerkt wordt door forse loonstijgingen en waarbij het de vraag is of deze stijgingen doorbelast kunnen worden. Zo niet, dan dreigen faillissementen, met als gevolg ontslagen.

Op de foto: Geert van de Laar – voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Dit scenario wordt geschetst door Geert van de Laar, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (Code VM). De Code VM doet binnen de facilitaire sector een moreel appèl op opdrachtgevers, opdrachtnemers, inleners, vakbonden en intermediairs om sociaal verantwoord en met respect voor de kwaliteit van de dienstverlening opdrachten uit te zetten, aan te nemen en uit te voeren.

Indexatie loopt uit de pas

In de facilitaire branches gaat het veelal om meerjarige contracten met een afgesproken indexatie-clausule. Bestaande indexatie clausules – zo deze al in meerjarencontracten zijn opgenomen – zijn nu vaak al niet toereikend waar het gaat om loonkostenontwikkeling aan de zijde van de opdrachtnemer. Met de huidige hoge kostenstijgingen bestaat de kans dat de indexatie nog veel forser uit de pas gaat lopen.

Situatie facilitaire banen is nijpend

Van de Laar: “De situatie is momenteel zo nijpend dat er andere afspraken gemaakt moeten worden. Zo gaf Ard van der Steur, voorzitter van de Nederlandse Beveiligingsbranche, recent in een interview aan dat de loonstijging in deze branche zeker 15% zal bedragen.

Een percentage dat beveiligingsbedrijven, gekenmerkt door lage winstmarges, grotendeels zullen moeten doorberekenen aan hun opdrachtgevers. Bij een te lage indexatie zullen beveiligingsbedrijven op kosten, zoals bijvoorbeeld inwerk- en opleidingskosten, gaan bezuinigen, neemt de kwaliteit van dienstverlening af én wordt het personeel uiteindelijk de dupe. Zeker niet ondenkbeeldig is dat bedrijven failliet gaan onder de forse kostendruk, waarbij met name het MKB als eerste in de knel zal komen. Ook schoonmaak-, catering- en verhuisbedrijven ervaren soortgelijke problemen.”

Positie van bedrijven, medewerkers en toeleveranciers

De Code VM doet een moreel appèl op opdrachtgevers om op constructieve wijze het gesprek aan te gaan met hun facilitaire leveranciers en in te zien dat aan een hogere indexatie niet valt te ontkomen. Ook al wijkt deze indexatie af van de contractueel overeengekomen indexatie. Iedere opdrachtgever is immers zelf ook gebaat bij continuïteit. Continuïteit van eigen medewerkers, maar ook van derden die medeverantwoordelijk zijn voor de keten. Van de Laar: “Juist in lastige tijden, ook voor de opdrachtgever, is het van groot belang om met respect voor de ontstane situatie het gesprek aan te gaan met facilitaire leveranciers. Ook de opdrachtgever heeft er belang bij dat goede medewerkers blijven werken in de facilitaire branche of dat er juist nieuwe medewerkers instromen”.

De dialoog aangaan

De Code VM heeft recent een ‘Handreiking indexatieafspraken meerjarige contracten’ gepubliceerd. Hierin pleit de Code VM voor goede afspraken over indexatie op lange termijn. Waarbij niet stringent vastgehouden wordt aan vaste indexen, zoals bijvoorbeeld de CBS Consumentenprijsindex, goede procesafspraken worden gemaakt en, zeer belangrijk, dat opdrachtgever en -nemer de dialoog met elkaar weten te vinden. (https://www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl/handreikingen-inkoop/).

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer code schoonmaak

'Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel' Code Verantwoord Marktgedrag vreest fors verlies facilitaire banen

‘Opdrachtgevers en opdrachtnemers: Ga constructief aan tafel’

Best Practice Award 2022 kent louter winnaars

Best Practice Award 2022 kent louter winnaars

CSU en Asito winnen Best Practice Award

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren