• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Cao-onderhandelingen: Acrobatisch hoogstandje lijkt nodig

Artikelen cao schoonmaak 30 november 2021

Cao-onderhandelingen: Acrobatiek hoogstandje lijkt nodig

UPDATE: Er is een cao-akkoord gesloten. Lees daarom ‘Schoonmaak cao akkoord door inhaalactie in laatste bocht‘

Op maandag 29 november gingen de cao-onderhandelingen verder. Het was een overleg dat vooral ook in het teken stond van een langdurige schorsing waarbij de rekenmeesters aan de slag moesten. De verschillen blijken namelijk nog groot, het enthousiasme van Schoonmakend Nederland om per 1 januari 2022 een nieuwe cao te hebben, maakt plaats voor de vrees dat het volgens de bonden een langdurig traject gaat worden. De messen worden geslepen.

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal

Ook de bonden moeten keuzes maken

Fedde Monsma, cao-onderhandelaar namens Schoonmakend Nederland, probeert enthousiast te blijven over 1 januari als de ingangsdatum van de nieuwe cao: “Alles kan nog, maar ik ben wel iets minder zeker over de haalbaarheid van deze datum. Essentie is dat wij gaan voor een integrale cao die goed is voor alle schoonmaakmedewerkers en werkgevers. Zowel op het kwalitatieve deel als voor wat betreft het looncomponent.”

Het gat tussen de voorstellen van de werkgeversorganisatie en de bonden noemde Monsma voorheen een enorm gat, nu spreekt hij over een heel groot gat. Dit betreft slechts een kleine nuancering na de diverse onderhandelingsrondes: Zoals eerder gemeld is de werkgeversorganisatie bereid mee te werken aan een groei van het uurloon naar € 14,00, maar wel in geleidelijke stapjes. Hoe meer het accent komt te liggen op een eerdere loonstijging des te meer gaat dit ten koste van het kwalitatieve deel. Hierin zullen, naar de mening van Schoonmakend Nederland, ook door de bonden keuzes gemaakt dienen te worden.”

Beperkte voortgang geboekt

Monsma stelt dat er in principe vooruitgang is geboekt over de RVU regeling. Schoonmakend Nederland wilde verlenging van de bestaande regeling, te weten met een ingangsdatum van 1 jaar voor de AOW leeftijd, waar de bonden 3 jaar wensen. Hier wordt de stok in het midden gestoken en lijkt 2 jaar het compromis te worden. Schoonmakend Nederland is ondanks haar eerdere bezwaren in beginsel ook bereid in te stemmen met de invoering van het generatiepact: “Maar de bonden willen een hogere loonstijging en een gefaseerde verhoging van de eindejaarsuitkering om zo te groeien naar een 13e maand. Daarboven willen de bonden ook het herinvoeren van de toeslagen binnen het hotelsegment. Dit wordt niet betaalbaar en gaan we niet doen.”

De cao-onderhandelaar benadrukt nogmaals dat er vanuit de zijde van Schoonmakend Nederland sprake is van een evenwichtig voorstel waarbij zelfs sprake is van een in haar ogen bovengemiddelde totale kostenstijging.

CNV Vakmensen: het gaat moeizaam

Jan Kampherbeek, cao-onderhandelaar en bestuurder van CNV Vakmensen stelt onomwonden: ”De onderhandelingen verlopen moeizaam. Schoonmakend Nederland beweegt nauwelijks. Het tegemoet komen met een ophoging van de loonstijging met een extra 0,05% impliceert dat er nog heel veel stapjes gezet moeten worden! Wij willen ook graag dat de cao per 1 januari ingaat, maar wel op een voor de schoonmakers verantwoorde manier.”

De CNV bestuurder geeft aan dat de bond concessies doet qua groei van de loonstijging: “We hebben nu een beperkte loonstijging voorgesteld van 3% in 2022, 3% in 2023 en in 2024 de prijscompensatie. Daarnaast een stijging van de eindejaarsuitkering met 1% in 2022, 1% in 2023 en 2,3% in 2024. Dan zitten we in 2024 op een dertiende maand. De werkgevers willen 0% voor wat betreft de stijging van de eindejaarsuitkering.”

Bühne politiek

De vakbond heeft moeite met het invoeren van de jaaruren regeling: ”De gevolgen van corona worden op die manier afgewenteld op de schoonmakers. Wellicht is het wenselijk dit in te voeren bij hotel/recreatie schoonmaak, maar verder zien we hier het nut niet van in.” Wel is de bond tevreden met het voorstel aangaande de stijging van de jeugdlonen: “De wens van Schoonmakend Nederland om dan all-in per week te betalen zien we meer als een actie voor de bühne. In principe verzetten we ons hier niet tegen, maar het nut hiervan ontgaat ons.”

Mensen behouden?

Kampherbeek heeft geen goed wordt over het feit dat werkgevers het kostenverhogend effect aanvoeren om de weekendtoeslagen in het hotelsegment niet te herinvoeren: “Waarom een schoonmaker in dit segment met andere toeslagen belonen dan de overige schoonmakers? Gelet op de arbeidsmarktkrapte zal geen hotel het wensen om de schoonmaak in te besteden. Al met al heb ik het idee dat Schoonmakend Nederland geen juist gevoel heeft op welke wijze zij medewerkers binnen het schoonmaaksegment kunnen behouden.”

Als Schoonmakend Nederland niet serieus beweegt dan dreigen de onderhandelingen volgens CNV Vakmensen vast te lopen.

Bod werkgevers totaal onvoldoende

FNV Schoonmaak kwalificeert het bod van de werkgevers als totaal onvoldoende. Khadija Tahira, president van FNV Schoonmaak, hierover: “Zo leveren schoonmakers elke cent die ze erbij krijgen meteen weer in bij de kassa van de supermarkt en gaan ze er niet echt op vooruit.” Tahira vervolgt het uiten van haar ongenoegen met: “Vorige week hebben 160 schoonmakers aan de bazen verteld waarom het voor hen zo belangrijk is dat we naar de €14 per uur moeten gaan. Alles wordt duurder, boodschappen, gas, ziektekostenverzekering. En schoonmakers hebben het al niet breed. En wat doen de bazen? Ze bieden ons een loonsverhoging die lager is dan de inflatie! Zijn wij soms onzichtbaar? Hebben ze al die mensen daar in Apeldoorn niet gezien of gehoord?”

Laatste kans

Voor FNV Schoonmaak is de onderhandelingsronde van komende vrijdag de laatste kans voor de werkgevers. “Ze moeten dit bod heroverwegen, want dit gaan schoonmakers niet accepteren”, zegt Tahiri. “Wij strijden al meer dan 10 jaar voor een betere toekomst, voor respect en waardering. Dan laten wij dit niet over onze kant gaan. Wij gaan door!”

Acrobatiek vereist

Zeker op het concrete loonaspect lijkt naar de mening van de redactie een acrobatisch hoogstandje nodig om hieromtrent tussen de sociaal partners consensus te bereiken. Het zicht op een nieuw cao lijkt nog heel ver van de horizon.

Vrijdag 3 december vindt de volgende overleg sessie plaats.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer cao schoonmaak

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling voor schoonmakers op al zijn vakantieparken

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

CNV: Lonen moeten met 5 tot 10 procent omhoog Steeds hogere loonafspraken in nieuwe cao's Inspectie SZW schoonmaakbedrijven Amsterdam

CNV: Lonen moeten met 5 tot 10 procent omhoog

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren