• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Vormen szp'ers een nieuw schoonmaakkartel?

Artikelen 15 februari 2019

Vormen szp'ers een nieuw schoonmaakkartel?

De szp’er, beter bekend als schoonmaker zonder personeel, vormt een steeds grotere groep. Eén van de redenen is de toenemende populariteit van platforms als Helpling en iemand.nl. Het model van de platformeconomie staat daarentegen onder druk. Zo kunnen szp’ers vaak geen eigen tarieven opstellen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoekt nu of kwetsbare zzp’ers als schoonmakers, maar ook pakjesbezorgers, geholpen kunnen worden. Eén van de onderzochte mogelijkheden is het invoeren collectieve prijsafspraken.
Foto: © Udo Geisler – Flickr
Maar collectieve prijsafspraken, die zijn toch niet toegestaan in Nederland? Inderdaad, als ondernemingen samen een marktaandeel van tien procent of meer bezitten, en besluiten om prijsafspraken te maken, kan er sprake zijn van kartelvorming. En dat mag niet volgens de wet. Dus de uitspraak van bestuursvoorzitter bij de ACM Martijn Snoep is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Sociale dumping voorkomen

De Autoriteit Consument en Markt onderzoekt de mogelijkheden om szp’ers geholpen kunnen worden bij het maken van collectieve tariefafspraken. Letterlijk verklaart Sneep tegenover het Financieele Dagblad: “We bekijken of we binnen de wettelijke regels een uitzondering kunnen maken voor deze groep om sociale dumping te voorkomen.”
Een woordvoerder van de ACM verklaart aan ons dat het verboden is om prijsafspraken te maken, maar dat er uitzonderingsregels zijn. Er wordt onderzocht wat de mogelijkheden binnen deze uitzonderingsregels om zzp’ers die aan de onderkant van de arbeidsmarkt staan te ondersteunen. Een concrete invulling van een potentieel nieuw schoonmaakkartel is er overigens niet. “Het aantal zzp’ers in Nederland is de laatste jaren flink toegenomen. Binnen de wettelijke kaders heeft de ACM een kleine rol in de vorm van de Mededingingswet. We staan aan het begin van het onderzoeken van de mogelijkheden waarbij het uitgangspunt is om voor de groep zzp’ers een degelijk bestaansminimum te creëren.”

Bewust szp’er

Nu moeten we niet vergeten dat er in de schoonmaakbranche voldoende zzp’ers zijn die bewust de keuze hebben gemaakt om als zzp’er actief te zijn. Denk aan de glazenwasser in het busje met de ladder op het dak die veelal zijn eigen tarieven bepaalt. Daar doelt bestuursvoorzitter Snoep dan ook niet op. Het gaat nadrukkelijk om de kwetsbare groep die gedwongen worden om lage tarieven te handhaven waarmee een bestaansminimum niet of lastig op te bouwen is.

Jan Kampherbeek CNV
Vakbondsbestuurder CNV Jan Kampherbeek

Vakbondsbestuurder CNV Jan Kampherbeek maakt ook duidelijk onderscheid. “De glazenwasser die alleen opereert, daar is niets mis mee. Toch vinden wij wel dat een landelijke pensioenregeling een vereiste is. Wanneer het mensen betreft die via de regel Dienstverlening aan Huis werken, zijn we voorstander van minimale arbeidsvoorwaarden. Al moet gezegd worden dat een minimumprijs een stapje in de goede richting is, maar lang niet alles oplost. Zo zijn er nog stappen te zetten in de verzekeringen, arbeidsongeschiktheid en (on)zekerheid.”
Wanneer het woord ‘schoonmaakplatform’ valt, is de vakbondsbestuurder stellig: “Deze schoonmakers zijn geen zzp’ers, maar werknemers. Het riekt naar werkgeverschap voor een lager tarief en daar zijn wij pertinent tegenstander van.” Duidelijke taal.

Schoonmaakkartel?

Kunnen we dan een kartel van schoonmakers zonder personeel verwachten? Dat lijkt niet te gebeuren. Allereerst omdat zzp-ers zich moeilijk organiseren. Collega’s praten namelijk regelmatig met elkaar, in tegenstelling tot concurrenten. Szp’ers die bewust voor het bestaan als freelancer hebben gekozen, kunnen over het algemeen prima een bestaan opbouwen van de tarieven die ze kunnen vragen. Een schoonmaakkartel is dus wat vergezocht, maar dat de onderhandelingspositie van een deel van de freelancers in Nederland beter kan, moge duidelijk zijn. Gezamenlijke prijsafspraken kunnen een eerste aanzet vormen.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren