• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Vakantiehuisjes Roompot 'vies en onhygiënisch'

Artikelen 8 februari 2018

De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de hygiëne bij vakantiehuisjes in verschillende Nederlandse vakantieparken. Omdat de resultaten bij Roompot tegenvallen, probeerde de vakantie-aanbieder de publicatie te stoppen. De rechter heeft bepaald dat de Consumentenbond het artikel gewoon mag publiceren in de maart-uitgave.
Volgens Roompot zou de Consumentenbond het artikel baseren op onderzoek dat op onzorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden. Het onderzoek bestond uit twee onderdelen, te weten een visuele inspectie met UV-lamp en foto’s. Daarnaast werd een microbiologisch onderzoek uitgevoerd waarvan op zes plaatsen (douchevloer, wastafelkraam, aanrecht, eettafel , wc-bril en deurklink) monsters zijn genomen met zogenaamde hygicults.
Uitspraak rechtbank
Volgens de rechtbank kan in het bestek van het kort geding niet worden aangekomen dat de Consumentenbond door middel van de voorgenomen publicatie de in acht te nemen zorgvuldigheid heeft overschreden. “Het recht van de Consumentenbond op vrije meningsuiting dient in dit geval te prevaleren boven het door Roompot ingeroepen recht op bescherming van haar eer en goede naam.”
In De Telegraaf valt te lezen dat Roompot teleurgesteld reageerde op de uitspraak van 7 februari 2018. Er zou wel degelijk sprake zijn van een onderzoek dat rammelt. In de krant staat dat er volgens Roompot altijd ruimte is voor verbetering, “maar de kritiek moet dan wel onderbouwd zijn. Daar schort het hier aan.”
In een persstatement dat Clean Totaal ontving van Roompot-woordvoerder Marc Volleman schrijft het bedrijf dat er altijd ruimte is voor verbetering .. “en daarom juicht Roompot onafhankelijk en deskundig consumentenonderzoek toe. Mits zorgvuldig uitgevoerd en goed onderbouwd houden dit soort onderzoeken ons bedrijf en onze medewerkers scherp. Dit komt de gastbeleving altijd ten goede.”
Persvrijheid
In het Algemeen Dagblad reageert directeur van Consumentenbond Bart Combée, volgens hem is de persvrijheid in het gedrang door de actie van Roompot: “Er zijn wel vaker bedrijven die het niet eens zijn met onze onderzoeken en die proberen een publicatie aan te passen of tegen te houden (…) Roompot hindert de persvrijheid en probeert het doen van onafhankelijk onderzoek en het informeren van consumenten te belemmeren.”
Uitbesteed of niet?
De schoonmaak van de vakantiehuisjes bij Roompot wordt door een eigen dienst uitgevoerd en op veertien parken is CSU de aangewezen schoonmaakpartner. “Service en schoonmaak blijven echter mensenwerk en met een aantal van wekelijks duizenden schoongemaakte vakantiehuizen kan er altijd wel eens wat misgaan”, aldus woordvoerder Volleman. “Roompot zal dan ook de ingezette koers van kwaliteitsverbetering nóg scherper in de gaten houden om zo de gastbeleving verder te optimaliseren.”
Volleman heeft aan Clean Totaal bevestigd dat de huisjes die door de Consumentenbond getest zijn zich op parken bevinden die worden schoongehouden door de eigen dienst en op parken die worden schoongehouden door CSU.
Tevredenheid staat voorop
Erwin Vos, woordvoerder CSU laat weten verrast te zijn door de uitkomsten vanuit de Consumentenbond: “Deze (beperkte) meting komt namelijk niet overeen met het algemene beeld van tevredenheid dat blijkt uit brede onderzoeken naar schoonmaak en tevredenheid onder de gasten. Dat neemt niet weg dat we serieus de resultaten zullen evalueren en eventuele maatregelen ter verbetering nemen, daar waar noodzakelijk. Het verwachtingspatroon en de tevredenheid van gasten staat immers bij alle belanghebbenden voorop.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
zorgen werkgevers
12 mei

Zorgen werkgevers over wetsvoorstel loontransparantie

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging
9 mei

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging

Vertrouwen verder omlaag: personeelstekort grootste probleem
8 mei

Vertrouwen verder omlaag: personeelstekort grootste probleem

Ontbijtsessie 5 juni: Hoe behoudt u zonder risico’s de zzp-er als arbeidskracht ?
7 mei

Ontbijtsessie 5 juni: Hoe behoudt u zonder risico’s de zzp-er als arbeidskracht?

Word partner van het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen!
7 mei

Word partner van het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen!

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Schoonmaakbedrijven en verplichte duurzaamheidsrapportages (ESG en CSRD): Wat zijn mijn juridische verplichtingen?

Van onze partner The Legal Company

Wat zijn mijn juridische verplichtingen bij duurzaamheidsrapportages (ESG en CSRD)?

Ziekteverzuim in de schoonmaak: hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Ziekteverzuim in de schoonmaak: hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Verplichte aanwezigheidsregistratie in België

Verplichte aanwezigheidsregistratie in België

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand