• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Transformatiestrategie GREAT moet ISS weer marktleider maken

Artikelen 6 april 2017

Transformatiestrategie GREAT moet ISS weer marktleider maken

Op het bureau van de redactie belandde een gedetailleerde adviesaanvraag van de directie ISS aan haar OR. In deze aanvraag wordt uitvoerig de marktstrategie en de nieuwe organisatiestructuur beschreven: het implementeren van GREAT, wat staat voor het inrichten van een klantgerichte organisatie. De implementatie van GREAT heeft gevolgen voor 40-45 medewerkers uit het middle management.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Afscheid
Van deze 40-45 medewerkers moest afscheid genomen worden. De OR heeft een positief advies uitgebracht en per 1 april 2017 is de vernieuwde organisatie van start gegaan. De volgende adviesaanvraag richting de OR is overigens in de maak. Het betreft in dit geval de Staf & Support organisatie waar de gevolgen van het implementeren van GREAT merkbaar zal zijn.
Verbazing
Zoals te verwachten was is ISS zeer verbaasd over het feit dat deze vertrouwelijke stukken in handen van de redactie van Clean Totaal terecht zijn gekomen. ISS begrijpt dat wij hier journalistiek iets van naar buiten brengen. ISS woordvoerder Marcel Kalmeijer: “Je had deze stukken nooit onder ogen mogen krijgen. De adviesaanvraag heeft betrekking op een organisatiewijziging in de operatie en is onderdeel van een meerjarenprogramma aangaande een wijziging qua organisatie. ISS wil de omslag naar een meer klant- en marktgerichte organisatie realiseren”
GREAT om groter te groeien.
Wat behelst GREAT dan wel?
Doordat de marktpositie van ISS sinds 2010 onder druk kwam te staan, moest er naar de mening van de (internationale) ISS directie strategische keuzes gemaakt worden. In 2015 werd in Nederland een aanvang gemaakt om dit nader vorm te geven.
ISS wil kort samengevat:

  • Versneld de beste service organisatie van NL worden
  • Realiseren van verbeterde winstgevendheid o.a. door efficiency
  • Bereiken van hoge klant – en medewerkerstevredenheid
  • Operational excellence en transparantie in de bedrijfsvoering

Kalmeijer: ”Nederland is het 15e land waar ISS GREAT implementeert. Het is een wereldwijde beweging. De blueprint van GREAT is in nagenoeg alle landen identiek. In de andere 14 landen laat de implementatie van GREAT bemoedigende resultaten zien.
Organisatiewijzigingen
De organisatie van ISS kende drie operationele onderdelen namelijk; IFS, Cleaning en Segments & Specialties Catering, Food en Cure & Care.
De organisatie is per 1 april 2017 gewijzigd in de onderdelen Key Accounts en Specialized Services. Key Accounts richt zich op Integrated Facility Services klanten en de single services: Catering, Hospitality en Technical Support. Specialized Services heeft de focus op single service klanten in Cleaning, Healthcare, Cure & Care en Food.
Vooruitlopend op de voorgenomen aanpassingen binnen Staf & Support Services heeft ISS een begin gemaakt met de inrichting van een Excellence Centre. Het segment PPS komt onder de verantwoordelijkheid van de Algemeen directeur.
Per 1 augustus sluiten de regiokantoren in Amsterdam en Eindhoven. Per 1 november volgt de sluiting van het regiokantoor te Zwolle.
Schoonmakers buiten schot
Onder de mensen waar afscheid van genomen werd bevinden zich volgens Kalmeijer geen cao medewerkers: “Het betreft FUWA/HAY medewerkers (red. middle management) en dan betreft het vooral medewerkers binnen het onderdeel Specialized Services. Binnen het onderdeel Key Accounts hebben wij diverse medewerkers op andere posities kunnen herplaatsen.”
Hoe je het wendt of keert, voor 40-45 medewerkers blijft het een groot verlies om hun baan kwijt te zijn. Voor hen is er weinig GREAT aan, ondanks de Sociale Begeleidingsregeling inclusief een outplacementtraject.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren