• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Symposium Schoonmaak in teken van Code

Artikelen Code Schoonmaak 26 januari 2018

Symposium Schoonmaak in teken van Code

Op donderdag 25 januari 2018 vond het Symposium Schoonmaak plaats op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Het symposium bestond uit meerdere lezingen die alle te maken hadden met de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en verantwoordelijk ondernemerschap.
De eerste lezing hard als thema ‘Gastcollege Code Verantwoordelijk Marktgedrag’. Jan Kampherbeek (bestuurder CNV) en Rob Westerlaken (Vebego International) gaven in sneltreinvaart de aanwezigen een kijkje in de Code en wat ondertekening betekent. Wat wellicht nog wel het meeste bleef hangen is de uitspraak van Kampherbeek: “Schoonmakers hebben meer levens gered dan artsen. Maar omdat dat preventief gebeurt bij de schoonmaak en hygiëne, infectiepreventie, is dat minder zichtbaar.”
‘Economisch Meest Verantwoorde Inschrijving’

Volgens Westerlaken is er nog veel te winnen binnen de schoonmaakbranche. Hij doelt hiermee op de intermediairs: “Zij hebben enorm veel invloed. Om verantwoord met elkaar te ondernemen gaan we steeds meer van prijs naar kwaliteit.” Beide heren besloten de lezing met de volgende conclusie: “Laten we van EMVI, Economisch Meest Voordelige Inschrijving maken; Economisch Meest Verantwoorde Inschrijving.” Waarvan akte.
Participatiewet en de Code
Vervolgens namen Code-voorzitter Kees Blokland en FNV-bestuurder Renate Bos het woord. In de lezing ‘Participatiewet en de Code’ werd veelal gesproken over verdringing. Uit de lezing valt te concluderen dat de Participatiewet een goede zaak is, maar dit mag niet leiden tot verdringing. Bos: “Dat staat overigens al vastgelegd in de wet, maar we zien dat het veelal bij gemeentes fout gaat.” Schoonmaakbedrijven worden nog wel eens aan de kant gezet voor het eigen sw-bedrijf, hierbij vervalt de overnameverplichting. “En dat is nou net waarvoor de Participatiewet niet bedoeld is. Er wordt nadrukkelijk over extra werk gesproken, niet over vervanging.”
Blokland en Bos roepen samen op om als schoonmaakbedrijf pro-actief mee te denken met de gemeente. Blokland: “Een gemeentelijke beslissing terugdraaien is nauwelijks te doen. Dus als het schoonmaakcontract nog een jaar loopt, ga dan nu in gesprek met de gemeente en denk met elkaar mee!” Daarmee zegt Blokland dat de Participatiewet juist een kans is.
Belang van contractmanagement
Voordat de uitreiking van de Best Practice Award plaats zou vinden, werd het Symposium Schoonmaak afgesloten door Pieter Grootjes (commercieel directeur Victoria Schoonmaak) en Wim Dingelstad (directeur CSG). De heren gingen in hun lezing in op het belang van goed contractmanagement. “Er zijn drie knoppen waaraan kan worden gedraaid: werklast, werkdruk en indexering”. aldus de heren. Ze maakten duidelijk dat aan welke knop ook wordt gedraaid, er altijd iets veranderd voor de schoonmaker.
Om aan de werkdruk-knop te draaien raadt Grootjes aan om jaarlijks de Werkdrukmeter van de RAS uit te voeren. Dat geeft inzicht in de belangrijkste gebreken. Volgens Grootjes zijn dat het gebrek aan invloed op werktijden, te weinig het gevoel hebben een verschil te maken en de manier van leiding geven. “Maar gelukkig veranderd dat. We zien een kentering in de stijl van leiding geven, het wordt minder direct en er is vaker overleg mogelijk.”
Geen algemene vierkante meter norm
Dingelstad nam het stokje over en vertelt over de werklast: “Er is geen algemene vierkante meter norm voor een bepaald type gebouw. Laat u dan ook gene benchmark aanpraten. Er is altijd sprake van maatwerk.” Volgens Dingelstad is het belangrijk om een onafhankelijke professional per situatie uit te rekenen wat redelijk is, “en houd daarbij rekening met vakmanschap. Wees dan ook niet bang om een aannemingssom af te bakenen en bewaak de realistische prestatienormen.”
Tot slot werpt hij een kritische blik op onze branche: “Wellicht zijn wij ook gewoon niet volwassen genoeg. Als er prijzen bekend worden, dan moeten we niet direct daaronder willen gaan zitten om de opdracht binnen te slepen, maar eerst eens kijken naar wat realistisch mogelijk is.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren