• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

SIEV wil verder professionaliseren en doorgroeien

Artikelen SieV 20 maart 2018

SIEV wil verder professionaliseren en doorgroeien

Afgelopen vrijdag, 16 maart 2018, organiseerde SIEV voor de derde maal haar Algemene Ledenvergadering (ALV). Onder toeziend oog van plusminus veertig leden informeerde het bestuur over de vorderingen van de brancheorganisatie die zich richt op het Nederlandse schoonmaak-mkb. De algehele boodschap? SIEV wil blijven doorgroeien, daarbij is verdere professionalisering, die al is ingezet en waarbij reeds grote stappen zijn gemaakt, onontbeerlijk.
Financieel geen vetpot
Uit de financiële stand van zaken kan kort maar krachtig geconcludeerd worden dat SIEV niet beschikt over een vetpot en dat ieder dubbeltje wordt omgedraaid voordat deze wordt uitgegeven. De nieuwe contributiebepaling en het toenemend aantal leden zorgt wel voor enigszins vet op de botten, maar het moge duidelijk zijn dat deze brancheorganisatie veel minder financiële mogelijkheden heeft dan OSB, ook al nadert het ledenaantal elkaar met plusminus 200 SIEV-leden en 260 OSB-leden. De nieuwe contributiebepaling is weloverwogen ingezet. Het is een bekend feit dat de marges in schoonmaak beperkt zijn. Om mkb-bedrijven toch een platform te bieden, heeft SIEV haar contributiebeleid daarop ingericht.
Toetreding strenger
Ondanks de uitgesproken wens om te groeien in ledenaantal worden de regels tot toetreden flink aangescherpt. Mirjam Odekerken van het bestuursbureau legt uit: “Alle SIEV-leden moeten goed werkgeverschap vertonen en opereren conform de cao schoonmaak. Potentiële toetreders worden gescreend en krijgen het predicaat negatief, neutraal of positief. Het bestuur beslist uiteindelijk over de toetreding.”
Het predicaat wordt toegekend aan de hand van o.a. geanonimiseerde salarisstroken, drie stuks per vijftig personeelsleden. Kloppen de gegevens en worden alle verplichte premies betaald? Dan worden de salarisstroken middels de papiershredder vernietigd en wordt alleen het predicaat doorgespeeld aan het bestuur. “Bedrijfsgegevens worden dus niet gedeeld met het bestuur”, aldus Odekerken.
Onderhandelingspartner?
SIEV was bij de vorige cao-onderhandelingen geen onderhandelingspartner en had ook geen invloed op het mandaat. Middels een cao witboek probeerde de ‘kleine’ brancheorganisatie haar gewenste aanpassingen door te voeren. Inmiddels wordt er gewerkt aan een nieuw witboek voor de cao die moet gelden per 1 januari 2019. Voorzitter Maurice Rutgrink: “Alle leden wordt opgeroepen om hun wensen ten aanzien van een nieuwe cao te delen met het bestuursbureau. Daarvoor wordt een nieuw e-mailadres in het leven geroepen; cao@siev.info. Daar verzamelen we alle wensen waarin we voorsorteren op een nieuwe algehele cao met verschillende subsectoren.” Rutgrink doelt hiermee op bepaalde artikelen die in de cao staan, maar niet van toepassing zijn voor de kantoorschoonmaker, maar wel voor de glazenwasser.
SIEV wil in 2018 plaatsnemen aan de mandaattafel. Hier wordt het mandaat vastgesteld, en het mandaat is de inzet van de onderhandelingen. Bestuurslid Roy Odekerken vertelt: “De mandaattafel is nog belangrijker dan de onderhandelingstafel. Als je mag meebeslissen over hetgeen dat onderhandeld gaat worden, dan zit je als SIEV op de goede plek.”
Deelname aan de mandaattafel is nog onzeker. OSB moet namelijk formeel toestemming geven om SIEV toe te laten, zo valt op te maken uit de woorden van Odekerken. Rutgrink vult aan: “Inmiddels voert een extern bureau een onderzoek uit waarin de mogelijkheden en tegenstrijdigheden van OSB en SIEV worden bepaald om nader tot elkaar te komen.”  Word vervolgt..

Roy Odekerken, bestuurslid SIEV: “de mandaattafel is nog belangrijker dan de onderhandelingstafel.”

Voorloper in circulair ondernemen
Na de lunch was het woord voor Yvette Watson van PHI Factory. Watson gaf inzicht in de circulaire economie en wat de kansen zijn voor de schoonmaakbranche. Volgens haar is er een sociaal en economisch verdienmodel haalbaar en kan het schoonmaakbedrijf een belangrijke schakel zijn in de circulaire transitie. “Schoonmaakbedrijven zijn opdrachtgever en opdrachtnemer tegelijkertijd. Als traditionele producten worden vervangen door circulaire producten, dan werkt dit dus door aan twee kanten!”
Watson vervolgt: “De politiek en het bedrijfsleven hebben besloten om in 2050 volledig circulair te zijn. We moeten als het ware samen versnellen naar een circulaire economie.” Bestuurslid Cindy Broersen, tevens mede-eigenaar van Breedweer Bedrijfsdiensten, vult aan: “Omdat wij als schoonmaakbedrijven de eerste in de lijn van afval zijn, kunnen wij circulariteit stimuleren. Tegenwoordig zijn er circulaire vuilniszakken voor dezelfde prijs als reguliere vuilniszakken, er is circulair handdoek- en toiletpapier. Circulair ondernemen hoeft niet meer te kosten en je kan je er wel mee onderscheiden.”
Tot slot wordt de SIEV-leden gevraagd om hun mening. ‘Moet SIEV circulair beleid voeren?’ is de vraag. Een ruime meerderheid stemt voor op deze vraag en voorzitter Rutgrink besluit om kennis in huis te halen “om onze leden te informeren en de trend te zetten. Zo zijn we als SIEV leider en kunnen we samen het circulaire pad bewandelen.”
SIEV wil verder professionaliseren en doorgroeien Yvette Watson PHI Factory
Yvette Watson van PHI Factory gaf inzicht in de circulaire economie en wat de kansen zijn voor de schoonmaakbranche.

Blik vooruit
SIEV lijkt op dit vlak in ieder geval klaar voor de toekomst. Het ledenaantal groeit, de pijn uit het verleden lijkt echt in het verleden te liggen en de neuzen lijken dezelfde kant op te staan. Met weinig kritische vragen kan het bestuur terug kijken op een gemoedelijke ALV en wordt de blik vooruit gewend, naar de komende cao-onderhandelingen waar alleen OSB roet in het eten kan gooien, mocht een plek aan de mandaattafel geen optie zijn.
Alleen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, die zou op korte termijn ondertekend worden, zo werd tijdens de vorige Algemene Ledenvergadering gesteld. Magisch was dit punt van de agenda verdwenen, dit kan toch geen breekpunt zijn? Navraag bij Roy Odekerken levert het volgende op: “SIEV heeft ondertekening van de Code onlosmakelijk verbonden met plaatsnemen in de Codekamer. Daarvoor moeten OSB, FNV en CNV toestemming geven. Je zou kunnen zeggen dat dit lang duurt. Maar dat we de Code niet ondertekend hebben, wil niet zeggen dat we de Code niet onderschrijven.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren