• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Schoonmaak wil cruciale bijdrage blijven leveren tijdens Covid

Artikelen Coronavirus Schoonmakend Nederland 30 juni 2022

Schoonmaak wil cruciale bijdrage blijven leveren tijdens Covid 'Plannen voor hoger minimumloon onverantwoord voor onze sector'

Schoonmakend Nederland organiseerde op 30 juni 2022 een ‘open corona conferentie’. Tijdens deze online meeting konden leden vragen stellen over het toekomstig coronabeleid en de visie van de brancheorganisatie hierop. Bovendien deed Schoonmakend Nederland een boekje open over het op te stellen Covid sectorplan.

Op de foto: Rob Rommelse, directeur Schoonmakend Nederland

Het is alle hens aan dek in Den Bosch, zoveel is duidelijk geworden. Een concept corona sectorplan staat in de steigers. In de eerste week van juli wil men het plan definitief indienen. Met de online bijeenkomst werden (niet-) leden betrokken om de actuele stand van zaken en hun zorgen te delen over de toekomst van corona in Nederland.

Geen reden tot paniek om Covid besmettingen

Schoonmakend Nederland directeur Rob Rommelse: “Er komt wat meer spanning rondom corona. Inmiddels lopen de besmettingsgevallen op en is de R-waarde opgelopen tot boven 1. Ook de vroegsignalering door rioolwaterdeeltjes tonen een flinke stijging van het aantal virusdeeltjes in het rioolwater. Vanuit Den Haag klinken zorgen. Er is spanning, maar vooralsnog is er geen paniek.”

Open Nederland versus toegankelijke zorg

De overheid voert een beleid tussen een open samenleving versus het toegankelijk houden van de zorg. Dit is gestoeld op vier pijlers. De sectoren spelen een rol in de brede preventie voor de maatschappij en de voorspelbaarheid van de besluitvoering. Dit vinden we onder andere terug in het sectorplan schoonmaak waarin een tweedeling gemaakt is tussen de preventieve situatie (huidige situatie) en de situatie waarin maatregelen worden getroffen door de overheid.

Belang Covid sectorplan

Schoonmakend Nederland kiest er heel bewust voor om gehoor te geven aan de oproep uit Den Haag. Rommelse: “Wij maken een plan, want dan heb je een voet om op te staan. We willen vooraf duidelijk maken wat de rol van schoonmaak is binnen Covid en hoe we onze positie cruciale daarin kunnen maximaliseren. We willen zorgen dat we actief blijven als sector, met oog voor de richtlijnen van de klant en veiligheid.”

Sectorplan: Zoveel mogelijk blijven schoonmaken

Nico Koch neemt de aanwezigen mee door de opzet van het huidige sectorplan waarvan de inzet duidelijk is: “We willen tijdens Covid zoveel als mogelijk openblijven en blijven schoonmaken.” Bedrijven worden daarom opgeroepen om de adviezen van de Rijksoverheid en het RIVM te volgen, medewerkers voor te lichten over vaccinatie en zelftesten beschikbaar te stellen. In het worstcase scenario zullen medewerkers van schoonmaakbedrijven zoveel als mogelijk moeten thuiswerken en moeten er bedrijfsregels komen voor gebruik van het pand, zoals looproutes en een maximum aantal personen.

Op locatie bij de klant worden dezelfde adviezen aanbevolen en wordt gewezen op de schoonmaakprotocollen en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Koch: “Het is belangrijk om te blijven vermelden dat schoonmakers bijdragen aan de hygiëne of veilige en gezonde werkplek. En daarom zoveel als mogelijk moeten kunnen doorwerken tijdens een worstcase scenario. We blijven erop hameren dat schoonmaak een cruciaal beroep is waarvoor een beperkte quarantaine moet gelden.” Tevens haalt Koch aan dat er kansen liggen. “Lege gebouwen zijn geschikt voor periodiek onderhoud.”

Actief in andermans omgeving

Omdat schoonmaakbedrijven werken in de omgeving van andere organisaties en instelling is het volgens Koch belangrijk om in contact te blijven met de opdrachtgever. “Zij moeten ons werk toestaan en mogelijk maken. Daarom hebben wij ook voor andere sectoren informatie ontwikkeld. Tijdens de anderhalvemetereconomie hebben wij, als Schoonmakend Nederland, actief meegeschreven aan de plannen van andere sectoren. Ook nu blijven wij oproepen om de schoonmaker de ruimte te geven om zijn/haar werk te doen om een cruciale bijdrage aan hygiëne te blijven leveren.” Deze oproep is inmiddels opgenomen in de adviezen van VNO NCW een aan alle sectoren gestuurd.

‘Houd teststraten dicht’

Het sectorplan wordt in de eerste week van juli ingediend. Dan zijn ook de protocollen, die meer dan twee jaar geleden zijn ontwikkeld, geactualiseerd en beschikbaar voor leden van Schoonmakend Nederland. De brancheorganisatie blijft een uitgebreide lobby voeren zodat de sector maximaal kan bijdragen aan preventie en tegelijkertijd niet de dupe wordt van een nieuwe uitbraak. Zo wordt er gepleit voor verdere flexibilisering, wordt de overheid opgeroepen om na te denken over compensatie bij hoog ziekteverzuim en wil Schoonmakend Nederland de capaciteit op de teststraten beperken. Rommelse: “Wat we absoluut willen voorkomen is dat de teststraten weer maximaal opengaan. Dat trekt, vanwege het uurloon van 18 euro, een enorme wissel op de arbeidsmarkt. Dat kan ook goed als we maximaal gebruik maken van  zelftesten. De overheid steunt dit, maar kan wat ons betreft een grotere rol pakken in het ter beschikking stellen van testen”

Op het moment dat Schoonmakend Nederland het sectorplan publiceert, zal Clean Totaal hier weer over informeren. Wat opvalt is dat er, ondanks de korte tijd tussen de aankondiging en de bijeenkomst, een vrij grote opkomst was. Dat wil zeggen dat Covid prioriteit heeft. En bedrijven maken zich zorgen. Bij verschillende ondernemers is er sprake van een toename van het aantal mensen dat zich door corona moet afmelden en er zijn vragen. Vragen over hoe de impact van Covid en de schoonmaakdienstverlening zal zijn bij verschillende sectoren. Eén van de aanwezigen merkt terecht op dat alle sectorplannen mogelijk resulteren in een versnipperd beleid per sector.

Schoonmakend Nederland probeert met het sectorplan een eenduidig beleid neer te zetten voor alle sectoren en zal het plan voor indienen voorleggen aan de verschillende platformen van de brancheorganisatie en de specialisten binnen de brancheorganisatie. Welke impact Covid de komende maanden heeft, dat blijft onduidelijk. Maar dat Schoonmakend Nederland voorbereid wil zijn, dat blijkt.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren