• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

“Schoonmaak is net als Formule 1: alles moet in balans zijn”

Artikelen 29 december 2020

“Schoonmaak is net als Formule 1: alles moet in balans zijn”

In de schoonmaak kennen we vaak vaste systemen die worden opgenomen in contracten en planningen. Dagelijkse vloerreiniging met de stofwisser, om de dag moppen met de vlakmop en eens per jaar dieptereiniging van de vloeren in high-traffic locaties. Met de juiste middelen, materialen en opleiding kan zo een uitstekend schoonmaakresultaat bewerkstelligd worden. Maar het kan altijd beter, zo luidt de visie van CEO Petri Rekola van Rekola Trolley Systems en geestelijk vader van het Reflex vloerreinigingssysteem. Volgens hem kunnen we veel leren van Scandinavië, waar wordt gewerkt vanuit een totaalgedachte waarbij alles met elkaar verbonden en in balans is. Net als in de koningsklasse van de autosport, de Formule 1.

In Scandinavië wordt veel meer vanuit het proces gedacht, zo opent Rekola zijn betoog telefonisch vanuit Finland. “In de schoonmaak kijken we, als je het mij vraagt, te weinig naar het totaalconcept. Iedereen promoot zijn eigen producten en dat is logisch, maar te vaak levert dit te weinig op voor de klant. Terwijl iedere opdrachtgever zijn specifieke uitdagingen heeft waar een ander concept kan werken.” Rekola trekt graag de vergelijking met de Formule 1. “Ook in de koningsklasse van de autosport win je niet alle races als je de beste motor hebt. Het gaat om de combinatie van het chassis, de afstelling, het team én de motor. Oftewel alle elementen moeten afzonderlijk van elkaar goed presteren. Als het samenkomt kom je nog een stap verder.”

Het proces als basisfilosofie

Wanneer bij een fabrikant van middelen en materialen wordt gevraagd naar de stand van de schoonmaak zal je vaak productgerelateerde antwoorden krijgen. Dat is niet het geval bij Rekola. Wederom wordt het proces aangehaald. “Dat is namelijk veel meer dan combinatie van middelen en materialen. Ik hoor vaak dat het lastig ondernemen is in de schoonmaak vanwege de lage tarieven en dito marges. Maar eerlijk is eerlijk: wij moeten ons allemaal zelf in de spiegel kijken om ons af te vragen welke meerwaarde we allemaal leveren en of de manier hoe de schoonmaak nu is ingericht de meest optimale is. Basisvoorwaarde is dat we het simpel moeten houden, schoonmaak is geen rocket science, maar in de basisfilosofie valt op het gebied van kwaliteit, ergonomie en efficiëntie nog weleens wat te winnen.”

Als voorbeeld neemt Rekola de i-Mop. “Een echte gamechanger. Dit soort machines zullen meer en meer de standaard worden, maar tot mijn verbazing blijkt dat deze machines niet altijd goed bereikbaar zijn. Hoe komt dat? De werkkast bevindt zich op de begane grond terwijl de machine ook op de vijfde verdieping moet worden ingezet. Nu kun je wel twee keer lopen met de een verticale schrobzuigmachine en de overige materialen, maar dat heeft natuurlijk geen zin. En de oplossingen zijn simpel. Zo bieden wij met onze Motiontrolley een variant waarmee je altijd een compacte schrobzuigmachine mee kunt nemen met alle andere middelen en materialen die je nodig hebt. Het is de combinatie van processen dat altijd zorgt voor meer efficiëntie en een beter eindresultaat. Realistisch gezien is werken met de een schrobzuigmachine in vergelijking met moppen een soort dieptereiniging. Iedere dag dezelfde ruimte op deze manier reinigen is niet nodig, maar je wilt de machine wel bij de hand hebben als je deze nodig hebt.”

CEO van Rekola Trolley Systems Petri Rekola

Snelheid + efficiëntie = winst

Petri Rekola durft vrijuit te spreken en neemt graag stelling. Hij vindt dat de schoonmaak een van de weinige beroepsgroepen is die te weinig profiteert van nieuwe producten en ontwikkelingen. “Zelfs Spaanse moppen worden nog steeds gebruikt omdat deze zo goedkoop zijn. Echter zijn de materiaalkosten maar een fractie van de totale kosten. Als jij je werk beter en sneller kunt doen dan jouw concurrent, dan ben jij de winnaar.” Hij roept dan ook op om de kansen die er liggen door de coronapandemie met beide handen aan te pakken. “Dit kan een enorme katalysator zijn want gebouwbeheerders interesseerden zich het minste voor de schoonmaak, maar nu worden er oprechte vragen gesteld. We leefden in een bubbel omdat onze klanten er eigenlijk niets om gaven als de prullenbakken maar leeg waren en de koffievlekken verwijderd. In het nieuwe normaal, wat ik overigens een hele nare term vind, krijgt de schoonmaak een heel andere rol dan we gewend zijn. En dat momentum moeten we pakken willen we iets veranderen.”

Residue Free Cleaning

Spil in de schoonmaakfilosofie van Rekola is Residue Free Cleaning, kortweg RFC. Deze schoonmaakmethode voorkomt opbouw van residu door het tegengaan van overdosering, teveel gebruik van water en het gebruik van ineffectieve schoonmaakmiddelen en -materialen. En dat is noodzakelijk omdat residuen een optimale voedingsbodem kunnen zijn voor onder andere bacteriën en virussen. Bovendien moet je hierdoor vaker diepreinigen en hebben moppen meer wrijving. De methode combineert de inzet van lichtgewicht schrobzuigmachines en moppen met hogedruk door middel van de befaamde Reflex methode. Met RFC kan de wekelijkse schoonmaaktijd drastisch worden verminderd, worden er geen reinigingsmiddelen gebruikt, is er minder water benodigd en wordt bespaard op dieptereiniging. Dat komt door de grotere mechanische arbeid waar de methode op inzet. Zoals we weten van de Cirkel van Sinner zorgt een hogere mechanische arbeid voor vermindering van de factoren; chemie, tijd en temperatuur.

Residue Free Cleaning voorkomt opbouw van residu. Dit resulteert in een vermindering van de wekelijkse schoonmaaktijd.

Scandinavian thinking

In Scandinavië is men nog meer gefocust op kostenefficiëntie. De vraag: ‘hoe kan het werk uitgevoerd worden op een manier dat men ervoor wil betalen’, staat vaak centraal. Er zijn relatief weinig immigranten in Scandinavië, dus dat betekent vooral dat een aantal jaren geleden het werk door ‘eigen mensen’ werd uitgevoerd. Dat resulteert volgens Rekola in deze andere visie op de schoonmaak.

Dat uit zich ook in de metalen trolleys die het bedrijf produceert. “Wij proberen zoveel als mogelijk kunststof te vermijden. Dat heeft weinig te maken met het productieproces, maar vanwege het onhygiënische karakter van het materiaal. Plastic heeft namelijk een open structuur waar zich vuil in ophoopt.” Het bevreemdt hem dan ook dat in veel Europese landen plastic wordt gebruikt in werkwagens in zorgomgevingen. “Feit is dat kunststof lastig goed schoon te houden is. Dat maakt voor het kantoor niets uit, maar in kritische zorgomgevingen is dat een factor om rekening mee te houden.”

Waar het zich ook in uit is de vormgeving van de trolleys. “In centraal Europa zijn alle trolleys gesloten met deuren en opbergvakken. Omdat de salarissen hier relatief hoog liggen is het sneller en efficiënter werken van belang, zoals ik al aangaf. De Motion trolleys zijn daarom open, je kunt daarmee simpelweg sneller werken. Bovendien mag een schoonmaker en de producten die hij/zij gebruikt gezien worden.” Wees trots op de schoonmaak, zo luidt de oproep. “En vergeet niet, dat iedere seconde die een schoonmaker in tijd wint als weinig lijkt, maar bereken het eens door op een heel jaar binnen een schoonmaakcontract, dan scheelt het ineens een hoop geld.”

Meer informatie

Bent u benieuwd naar wat de Rekola Motion trolleys of de Scandinavische visie voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op met Karel-Jan Boel via onderstaande gegevens.

Karel-Jan Boel
Sales Director Rekola
+32 477 787820
kj@rekola.com
www.rekola.com

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren