• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Schoonmaak in de Ziggo Dome: altijd dezelfde hoge standaard

Artikelen 3 mei 2019

Schoonmaak in de Ziggo Dome: altijd dezelfde hoge standaard

Wanneer je als schoonmaakorganisatie een markant object in onderhoud hebt, ligt het eindresultaat altijd onder een vergrootglas. Zeker wanneer de opdrachtgever niets minder is dan dé concerttempel van Nederland: Ziggo Dome. Alles draait hier om beleving. Logischerwijs kan de schoonmaak niet achterblijven. Tijdens de Avond van de Filmmuziek is Clean Totaal te gast in het hart van de schoonmaakoperatie die wordt gerund door Hago.
Op de foto: het vaste standby-team zorgt ervoor dat de Ziggo dome er, tijdens en,na iedere show pico bello bij ligt.
Dat de Avond van de Filmmuziek een ander soort event is dan men regelmatig gewend is, zorgt op voorhand voor de nodige vrolijke blikken bij het schoonmaakteam dat wordt gestimuleerd door rayonmanager Joyce Hardy: “geen confetti en geen bier door de lucht. Dat scheelt enorm veel tijd als het publiek al lang en breed huiswaarts keert.” Na iedere show zorgt een vast team ervoor dat de Ziggo Dome er weer net zo bij ligt als een vijftal uur eerder. Maar ook tijdens de voorstellingen is Hago actief. Hardy: “Deze medewerkers hebben ook een gastrol-functie en staan open voor vragen van bezoekers. Tijdens de show zorgen zij ervoor dat al het sanitair er weer tiptop uitziet, de vloer schoon is en de foyer weer blinkt om de bezoeker dezelfde beleving te geven als toen men de Ziggo Dome enkele uren geleden betrad.”

Samen voor hetzelfde resultaat

Dat dit niet altijd makkelijk is, blijkt uit een praktijkvoorbeeld tijdens een concert van de wereldberoemde band Twenty One Pilots. Hardy: “Je zult het misschien niet geloven, maar ruim drie dagen van tevoren lagen de fans al voor de deur. Die hadden, om zichzelf te beschermen tegen wind en regen, allerlei spullen meegenomen. Zodra de deuren dan opengaan, laten de fans alles liggen hè..” Maar liefst veertig afvalcontainers met afval zijn afgevoerd, het hele entreeplein inclusief foyer is door een groot team in sneltreinvaart onder handen genomen. “Je moet je voorstellen dat het een chaos is, wanneer iedereen na het concert door en over een afvalberg heen moet om huiswaarts te keren”, aldus Hardy lachend. “Ik ben extreem trots op het team waarmee we tijdens de show de klus hebben kunnen klaren en het leek alsof er niets gebeurd was. Wij spelen constant in op de situatie, dat improviseren maakt het werk voor ons ook zo ontzettend leuk.”

De onmisbare schakel om iedere dag perfectie na te streven: objectleider en voorlieden
De onmisbare schakel om iedere dag perfectie na te streven: objectleider en voorlieden.

In het gesprek valt op dat woorden als ‘familiebedrijf’, ‘samen’ en ‘beleving’ met enig regelmaat worden genoemd. Terwijl het publiek geniet van de show, maken wij een ronde door de Ziggo Dome waar de verschillende schoonmakers zichtbaar enthousiast het werk uitvoeren. “De druk is hoog, we moeten veel schoonmaken, maar het is gezellig hier en het werk is leuk. Bovendien heb ik liever altijd genoeg te doen dan te weinig”, aldus één van de Hago-medewerkers die aan haar welverdiende pauze begint.

Partnership

Inmiddels is ook Directeur Regio West bij Hago Nederland, Robbert van den Berg, aangesloten. Bevlogen vertelt hij over de vertaling van het schoonmaakcontract naar de praktijk: “Bij Hago is het zo dat er vanuit de operatie altijd naar de off erte wordt gekeken voordat deze aan de potentiële opdrachtgever wordt overhandigd. Zo zorgen we er o.a. voor dat het contract realistisch is en uitvoerbaar. Maar toch”, lacht Van den Berg, “gaat het contract na gunning direct in de la en kijken we wat nu écht belangrijk is voor de opdrachtgever. Figuurlijk natuurlijk, want het contract wordt uiteraard nageleefd, maar de samenwerking staat voorop. Contracten zijn ervoor om elkaar scherp te houden maar moeten niet volgens de letter van de wet gevolgd worden, in een omgeving als het Ziggo Dome moet je flexibel kunnen zijn en vooral samenwerken.”
Assistent Facilitair Manager bij Ziggo Dome Ralph Boston heeft hoge verwachtingen van de schoonmaakorganisatie. “We zijn verplicht tot een partnership met elkaar. Schoonmaak is van immense invloed op de beleving van onze gasten. Zo hebben wij bepaalde verwachtingen van Hago, maar hebben zij dat net zo goed van ons.” Het is opvallend dat beide organisaties in gesprek met het vakblad kritisch naar elkaar zijn en ook problemen durven uit te spreken. “Alleen samen kom je verder en voor optimaal resultaat moet je soms het een en ander van elkaar durven eisen.” Van den Berg haakt in en vertelt over een andere evenementenlocatie dat ook onder zijn supervisie valt: “Daar hebben we gaten onder de onderste ring waar we al het afval naartoe kunnen blazen. Dit scheelt enorm veel tijd.” Boston: “Dus kijken wij nu ook of dit haalbaar is in de Ziggo Dome zonder dat het ten koste gaat van de akoestiek.”

Werkplezier boven alles

Het huwelijk tussen Hago en de Ziggo Dome kwam na de contractondertekening razendsnel tot stand. Binnen twee weken moest alles geregeld zijn. Van den Berg: “Ik snap dat heel veel mensen niet blij met mij waren.” Hardy: “Binnen no-time moest alles geregeld zijn. Ik kan je vertellen dat dit met de huidige arbeidsmarktkrapte niet altijd gemakkelijk was. We hadden nul schoonmakers ter overname. Om toch te kunnen starten, hebben we alles aangewend om de bezetting rond te krijgen. Zo hebben we de eerste weken gedraaid met hulp vanuit de Hago-familie met medewerkers van andere objecten, maar ook vanuit sales en van de back office.” Van den Berg: “Dan zie je echt de kracht van een familiebedrijf. Mensen vinden het niet erg om hun steentje bij te dragen.” Leuk detail: ook de tienerdochter van de regiodirecteur liepen we tegen het lijf met een vlakmop in haar hand. Vader keek trots toe.
Uit alles blijkt dat werkplezier het belangrijkste uitgangspunt is. De schoonmakers stralen en hebben het gevoel gehoord te worden. Hardy: “Mede daarom trappen we iedere week af met de gezamenlijke weekstart waar schoonmakers, objectleiding en opdrachtgever samenzitten om de successen, maar ook de hick-ups en aandachtspunten te bespreken. Schoonmakers krijgen hierin een belangrijke stem en ook de verantwoordelijkheid om zelf oplossingen aan te dragen voor genoemde problemen. Natuurlijk gaat dit bij bijvoorbeeld niet prettig zittende bedrijfskleding lastig. Maar als dit maar vaak genoeg vanuit het hele land wordt gemeld, vindt dit wel zijn weg naar Zuid- Limburg waar deze beslissingen worden genomen.” Het moraal van het verhaal: Het mes snijdt aan alle kanten: happy schoonmakers die zich gehoord voelen, een opdrachtgever die deelgenoot is van het schoonmaakprobleem en een schoonmaakorganisatie die altijd overal van op de hoogte is. Van den Berg vrolijk: “Het kan soms zo simpel zijn hè.”

Waarde toevoegen

Natuurlijk wordt ook hier gehakt en vallen er spaanders, maar door het gezamenlijk enthousiasme en expertise is alles altijd op te lossen. Van den Berg: “We zijn enorm goed op weg. Iedereen weet wat van hem of haar verwacht wordt, toch is er altijd ruimte voor verbetering. Ook wij moeten nog veel leren, bijvoorbeeld van die gasten die het podium hier afbreken. Een gestroomlijnde militaire operatie, zo omschrijf ik dat.” Hardy vult aan: “Maar, vergeet niet. Samen met de Ziggo Dome streven we nu al naar perfectie, samen met tientallen representatieve hardwerkende toppers. Gezamenlijk creëren we de toegevoegde waarde, en dragen wij bij aan de beleving van honderdduizenden bezoekers per jaar. Dat is toch gaaf!”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren