• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Schoonmaak cao: OSB, FNV en CNV lopen de polonaise

Artikelen cao schoonmaak Schoonmakend Nederland SieV 24 februari 2017

schoonmaak cao akkoord

Na een marathonsessie van donderdag 23 februari 09.15 uur tot vrijdagochtend 24 februari 04.00 uur kon geheel in Carnavalsstijl de polonaise ingezet worden. De werknemers- en werkgeverspartijen bereikten een onderhandelingsresultaat aangaande een nieuwe cao. Een cao met een looptijd van twee jaar.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Voornaamste afspraken
De voornaamste afspraken op een rij gezet:

  • Looptijd twee jaar: ingangsdatum 01-07-2017
  • Loonstijging per 01-07-17: 2% per 01-01-2018: 0,75% en per 01-07-2018: 1%
  • Ingangsdatum nieuw loongebouw per 01-01-2018
  • Afschaffing wachtdagen bij ziekte
  • Scholingsfonds van €300.000 (100.000 in 2017 & 200.000 in 2018)
  • Opleiding van 1.000 leidinggevenden
  • Handhaving vroegpensioen regeling op huidig niveau van 1,3%
  • Invoeren pilots m.b.t. tot verbreding takenpakket en robotisering

Knikkers
Hoe je het wendt of keert, het venijn bij cao onderhandelingen zit hem altijd in de staart. Dan gaat het om het percentage qua loonstijging en daar worden de onderhandelaars in de regel vooral door hun achterban op afgerekend. De behaalde resultaten op andere dossiers ten spijt.
Reacties CNV, FNV en OSB
Jan Kampherbeek: “Het eindresultaat ligt qua som der delen heel dicht bij de door ons verlangde 2,1% gemiddeld per jaar met een looptijd van twee jaar. Ik kan dan ook niet anders als tevreden zijn over dit bereikte resultaat. Naast de loonstijging ben ik vooral ook blij met het scholingsfonds, hetgeen schoonmakers in staat stelt zich ook in andere beroepen te scholen, zodat zij straks breder ingezet kunnen worden. De onderhandelingen zijn met wederzijds respect verlopen. Natuurlijk was er op onderdelen soms sprake van verschil van inzichten maar die werden steeds op basis van inhoud beslecht. “
FNV Schoonmaak, welke vooraf dreigde met een staking en verkondigde geen stap terug te zullen doen als haar wens voor 2,5% per jaar niet ingewilligd zou worden, is tevreden over het bereikte onderhandelingsresultaat. Het gezond verstand won het van de retoriek. Zij kwalificeert het bereikte resultaat, welke naar haar zeggen niet zonder slag of stoot tot stand kwam, als een volgende stap naar echte banen en een leefbaar inkomen voor de schoonmakers. Tot een langdurige staking hoefde het volgens FNV dit keer echter niet te komen.
“We willen genoeg inkomen om voor onze gezinnen te kunnen zorgen. Daar strijden we al jaren voor en het komt nu weer iets dichterbij,” zegt Khadija Thahiri, president van FNV Schoonmaak. “Ook krijgen schoonmakers meer zekerheid doordat de verschillen tussen vaste en tijdelijke krachten kleiner worden.” Tahiri vervolgt: “Vorige week boden de schoonmaakbazen nog maar 3,25% meer loon voor 3 jaar, dat was echt niet genoeg. Maar ik ben blij dat de schoonmaakbazen naar onze boosheid hebben geluisterd. Nu krijgen we 3,75% in 2 jaar.”
Vanmiddag bespreekt het Schoonmakersparlement het resultaat. Morgen wordt het tijdens een bijeenkomst in Utrecht verder met schoonmakers besproken.
Ook Jacco Vonhof, cao onderhandelaar namens OSB, toont zich tevreden over het bereikte resultaat. Ondanks het feit dat de som van financiële en niet-financiële afspraken samen het akkoord maken welke in totaliteit hoger uitvallen dan het werkgevers bod én de looptijd van de cao uiteindelijk geen drie jaar werd maar twee jaar. ”Waar ik vooral zo tevreden over ben is dat er vanaf het eerste moment serieus en met wederzijds respect naar elkaars argumenten geluisterd werd. Er werd ruimte geboden om na te denken. Als je dan bijvoorbeeld de argumenten van de bonden hoort voor een looptijd van twee jaar, dan kun je daar begrip voor opbrengen en onze harde eis voor een termijn van drie jaar laten vallen.”
Vonhof is trots dat er specifiek rekening gehouden is met de belangen van het MKB. Hij zegt hierover: “Aan de andere kant werd bij bepaalde voorstellen door de bonden ook goed nagedacht welke mogelijk negatieve effecten dit zou hebben voor de MKB bedrijven. Hiertoe hielden wij vanuit OSB ook ruggespraak met SIEV.” Voorts kwalificeert Vonhof het als een verrijking dat er afspraken gemaakt zijn om te voorkomen dat buitenlandse bedrijven op grond van andere arbeidsvoorwaarden kunnen concurreren op de Nederlandse schoonmaakmarkt. Vonhof noemt het resultaat toekomstbestendig en benadrukt dat de vernieuwingsagenda voort loopt. Tussen de cao periodes door blijven de werkgeversorganisatie en de bonden met elkaar in gesprek over belangrijke thema’s met betrekking tot loonontwikkeling, economische ontwikkelingen et cetera.
Formele instemming
De leden moeten de inhoud van dit onderhandelingsresultaat nog door hun leden bekrachtigd krijgen. Dit lijkt volgens betrokken partijen vooral een formaliteit te worden. Daarna kan het algemeen bindend verklaren van de cao aangevraagd worden en dienen er nog wat formaliteiten afgehandeld te worden. De koffers voor een korte vakantie kunnen met een gerust hart gepakt worden.
Om in stijl af te sluiten: Alaaf, en houdoe en bedankt!

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
25 mei

Bestuurswijziging bij Vebego

25 mei

Enthousiaste reacties van schoonmakers op extra loonsverhoging

25 mei

Nog 120 werkgevers in de schoonmaaksector moeten definitieve berekening laatste twee periodes NOW-regeling aanvragen

25 mei

Nieuwe voorzitter Schoonmakend Nederland: Tamara van Ark

Clean Totaal - Grootste cao-loonstijging in 40 jaar
12 mei

Gefaseerde extra loonstijging schoonmaaksector met 10,5%: sector reageert

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren