• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Resulteren hogere jeugdlonen in meer poetsende jongeren?

Artikelen 28 juni 2022

jeugdlonen Schoonmakend Nederland zet vol in op jongeren

Aantrekken van jongeren in het schoonmaakvak. Dat is het doel geweest van de aanpassing van de jeugdlonen in de cao. Nu de examens van de meeste jongeren achter de rug zijn, is dit te tijd om ze te werven. Heeft de nieuwe cao effect?

Voorzitter van Schoonmakend Nederland Piet Adema uitte zich onlangs zeer enthousiast over de aanpassing van de jeugdlonen. “De schoonmaakbranche vergrijst. Er is dringend behoefte aan nieuwe instroom. Met het verhogen van het jeugdloon maken we het werk in de schoonmaak nog aantrekkelijker. Helemaal ten opzichte van andere branches die veel vakantiewerk bieden aan jongeren, zoals horeca en de supermarkten.” Met goedbetaald vakantiewerk willen we scholieren en studenten aan ons mooie vak laten snuffelen. Ook na het vakantiewerk hebben we jongeren tenslotte veel te bieden. Veel schoonmaakwerk is parttime: een paar uur in de ochtend of avond. Dit maakt ons werk de perfecte bijbaan voor studenten en scholieren.”

Druppel op gloeiende plaat

Stefan Faaij, algemeen directeur bij Van Alem Schoonmaak, stelt dat de aanpassing van de jeugdlonen effect hebben: “We hebben veel meer reacties op onze vacatures door jongeren dan in vergelijking met de maanden hiervoor. Echter matcht het aanbod nog steeds niet de vraag.” Van Alem heeft plusminus 170 personeelsleden op de loonlijst en er is nog werk voor ongeveer vijftig extra personen. Daarom gooit Faaij het over een andere boeg: “We zitten tegenwoordig zelfs op Tiktok. We proberen actief te zijn op de kanalen waar de jeugd zit. Want zeg nu zelf, met dit salaris heb je de volgende vakantie of je nieuwe scooter zo bij elkaar gespaard.”

Indeed werkt niet meer

Faaij stelt duidelijk dat de traditionele manieren van personeelswerving niet meer werken. “Je moet creatief zijn. Indeed werkt voor ons niet meer, dat levert niks op. Dus we proberen vooral contact te leggen met de doelgroep op de plekken waar zij zijn en te flyeren in de omgeving van objecten waar we mensen nodig hebben. Dat levert resultaat op, maar het houdt niet over.”

Dat wordt herkend door Anajah Quentin van Qleaning. De bevlogen ondernemer uit Deventer hanteert overigens al enkele jaren geen jeugdlonen meer in zijn onderneming. Hij is dezelfde mening toegedaan als Stanley ter Wal van DJM Bedrijfsdiensten: “Waarom zou je iemand met dezelfde ervaring minder betalen voor hetzelfde werk, puur en alleen omdat hij/zij een paar jaar jonger is?”

LEES OOK: DJM Bedrijfsdiensten: “Het zit ‘m altijd in de eenvoud”

Oekraïens succes

Bij Qleaning wordt voor personeelswerving overigens niet alleen ingezet op jongeren. “We proberen gewoon zoveel mogelijk mensen te werven voor vakantiewerk. Zo komen ze in aanraking met het schoonmaakvak. Als je eenmaal weet wat het inhoudt, zie je dat mensen vaker geneigd zijn om ooit weer terug te keren.” Vooralsnog maakt Quentin vooral gebruik van Oekraïense vluchtelinen om de gaten op te vangen. “De gemeente heeft ons daar heel erg bij geholpen. Wat wij doen is het opleiden van deze mensen op de panden waar ze tijdelijk woonachtig zijn om ze de taal van de schoonmaak te leren en ze vervolgens op onze locaties in te zetten. Dat werkt geweldig!”

Hoger basisloon voor meer instroom

Bij Blinck Schoon in Almere hebben ze laatst besloten om de lonen gelijk te trekken naar 13,50 euro per uur. Projectmanager Pauline Kalee: “We denken daarmee een goede uitgangspositie te hebben op de concurrerende markt. Verder zijn we het, ook zonder personeelsgebrek, eens om de lonen gelijk te trekken tussen jongeren en ouderen en tussen nieuwe mensen en die met meer ervaring. Iedereen werkt net zo hard en doet hetzelfde werk. Uit onze laatste campagne op Facebook, Linkedin en vijftig billboards in Amsterdam hebben we een mooi resultaat behaald. Meerdere nieuwe medewerkers, inclusief jongeren, maken nu deel uit van Blinck familie.”

Kalee stelt verder dat het lastig is om voldoende personeel te vinden. “Je bent bijna bang om nieuwe projecten binnen te halen. Voldoende personeel is lastig, dat trekt een wissel op ons huidige personeel, maar die zijn door vertrouwen in ons daartoe bereidt. We denken dat het hogere ziekteverzuim hiervandaan komt, maar daar hebben we geen rechtstreeks bewijs voor. Het betekent wel dat je bij nieuwe projecten extra en anders moet schakelen. Vooralsnog hoeven we gelukkig nog geen ‘nee’ te verkopen!”

Hogere jeugdlonen effectief?

Uit de beknopte belronde kan niet met zekerheid gezegd worden dat hogere jeugdlonen effect hebben. Wel is duidelijk dat in de schoonmaak (veel) meer kan worden verdiend door jongeren dan in bijvoorbeeld de horeca en de supermarkt. Het is aan de branche om dit breed uit te dragen, want uit onderzoek weten we dat iemand die ooit in de schoonmaak heeft gewerkt, eerder geneigd is om ooit weer terug te keren in de sector!

Leden van Schoonmakend Nederland hebben de beschikking over een toolkit met banners in de juiste formaten voor bijvoorbeeld Linkedin en Facebook.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Hoe bevalt de elektrische bedrijfswagen in de praktijk?

Hoe bevalt de elektrische bedrijfswagen in de praktijk?

“Het is prachtig als de volgende generatie het kan overnemen”

“Het is prachtig als de volgende generatie het kan overnemen”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren