• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Reinigingsmiddelen duurder door schaarste, levering (nog) niet in gevaar

Artikelen Reinigingsmiddelen 16 december 2021

Reinigingsmiddelen duurder door schaarste, levering (nog) niet in gevaar

De NVZ kwam onlangs met een verrassend bericht. De brancheorganisatie, waar o.a. reinigingsmiddelenproducenten in vertegenwoordigd zijn, waarschuwt voor eventuele leveringsproblemen door het mondiale tekort aan grondstoffen. Clean Totaal deed een beknopt rondje langs de velden om de stemming te peilen. 

Dat de NVZ überhaupt een dergelijk bericht publiceert is opmerkelijk te noemen. Over het algemeen houdt de organisatie zich afstandelijk omtrent deze thema’s. Dat zij ervoor kiezen om hierover te communiceren, betekent dat het menens is. En dat is opvallend omdat de vraag wereldwijd niet per se hoger is dan eerst. Feit is wel dat de productieprocessen door corona niet volledig op gang zijn en dat het logistiek een ‘shitshow’ is wereldwijd. Daardoor lopen kosten en levertijden drastisch op. Dat effect zagen we al in 2020 toen verwacht werd dat de wereldeconomie stil kwam te liggen door de corona-uitbraak.  

Meer vraag dan aanbod van grondstoffen

Nu de economie toch op volle toeren lijkt te draaien, neemt de vraag toe terwijl het aanbod hapert. Logischerwijs leidt meer vraag dan aanbod tot hogere prijzen. Dat is nu zichtbaar in bijvoorbeeld de olie-industrie. In 2020 daalde de vraag naar olie omdat de economieën inzakte. Er was geen oliemaatschappij die op grote schaal investeerde in nieuwe productie. Nu de vraag weer aantrekt zijn het grote bedrijven en landen die tegen elkaar opbieden om voldoende energie te krijgen. Hogere kosten resulteren in hogere prijzen die in de keten worden doorberekend. 

Dat de vraag hoger is dan het aanbod, merken verschillende Nederlandse producenten van desinfectie- en reinigingsmiddelen. Barselina Strietman van VEIP Disinfectants: “Door corona zijn er, met name in Azië, gaten gevallen in de productiecapaciteit van onze grondstoffen. Dat leidt ertoe dat sommige grondstoffen niet tot nauwelijks geleverd worden of tegen veel hogere prijzen.” Volgens haar speelt tevens mee dat Europa en Nederland betrekkelijk kleine spelers zijn op de wereldmarkt. “De meeste productie vindt in China en omgeving plaats. Maar ook daar kampen ze met tekorten. Dat resulteert in minder export onze kant op. Natuurlijk spelen ook de logistieke problemen wereldwijd een grote rol.”  

Logistiek duurder 

De tarieven voor zeecontainers zijn dit jaar maar liefst zes keer zo duur geworden. De prijs voor het transport van één container uit Azië is gegroeid van zo’n 2.000 euro naar 12.000 euro. Veel chemische grondstoffen moeten met bulkcontainers naar West-Europa worden vervoerd. De toename van deze kosten komen voor rekening van de afnemers en worden uiteindelijk aan schoonmaakbedrijven doorberekend. 

“Productie niet in gevaar”

Directeur van Militex Guus Ploeger geeft aan dat er momenteel nog gewoon wordt geproduceerd en geleverd vanuit IJmuiden. “Maar we moeten iedere dag onze voorraden controleren en inkooptechnisch zijn we constant op zoek naar grondstoffen voor de juiste prijs. Om het kort samen te vatten: Het gaat nog, maar het houdt niet over.” Het afgelopen jaar was qua tariefstelling een bijzonder jaar voor Militex. Het hele jaar heeft de private labeler gewerkt met dagprijzen voor verschillende bestanddelen om een eerlijke prijs naar de eindgebruiker te bieden. “Daar stappen we per 2022 wel vanaf. Dit kost te veel tijd en zorgt voor te veel wisselende bedragen. Afnemers vroegen er zelfs om.”  

Op de korte termijn ziet Ploeger niet direct een oplossing voor het probleem. “Dit hangt van zoveel facetten binnen de wereldeconomie aan elkaar dat het een vrij onoverzichtelijk gebeuren is. Iedereen is nu zijn of haar grenzen aan het verleggen. Wij hopen op een normalisering van de tarieven na het derde kwartaal van 2022.”  

Uitdagende tijden

Spectro directeur Laurens Metternich stelt dat de huidige tijden uitdagend zijn. “Er staat een hoop op zijn kop, binnen alle sectoren. Grondstoffen voor reinigingsmiddelen zijn schaars, maar dat geldt ook voor verpakkingsmateriaal.” Het draait volgens hem om flexibiliteit, net als een jaar eerder, toen er een gigantische run op desinfectiemiddelen ontstond. Hij vertelt dat multinationals niet altijd kunnen leveren en dat geplaatste orders niet worden bevestigd. “Het is op dit moment heel veel last-minute. Dan worden we gebeld met de mededeling dat er binnen twee dagen een levering vanuit China komt en dat een gedeelte daarvan naar ons toe komt.”  

Ook bij Spectro kunnen ze inmiddels nog goed aan de vraag voldoen. “Leveringsproblemen zijn echt minimaal. Als dit al gebeurt, dan is dit bij maatwerkproducten van afnemers die geen terugkerende reguliere afname hebben maar ad-hoc een product willen bestellen. Meestal kunnen we dit voorkomen door voldoende voorraad aan te houden en op tijd te bestellen. Maar zelfs dan lukt dit niet altijd. Bijvoorbeeld voor een speciaal type doos waar we de flacons in verpakken. De levertijd is opgelopen van 3 tot 4 weken naar 3 tot 4 maanden.” Hij verwacht wel dat het tweede halfjaar weer enigszins normaal wordt: “De prijzen en beschikbaarheid moeten weer eens normaliseren.” 

Prijsstijgingen doorberekend? 

Door de wereldwijde schaarste nemen de prijzen dus toe. Voor komend jaar communiceren reinigingsmiddelenfabrikanten prijsstijgingen van ruim vier tot meer dan zes procent. Fors meer dan de algemeen gebruikelijke twee procent. Sommige producten gaan de markt op voor prijzen die 15 procent hoger liggen dan het afgelopen jaar. Overigens stijgen niet alleen de prijzen van chemie. Ook de materialen en machines gaan gemiddeld met minimaal vier procent omhoog met soms wel uitschieters tot 10 procent. Met het principe cao-akkoord in het achterhoofd betekent dat een forse stijging van de kosten van de schoonmaakdienstverlening in 2022. 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer reinigingsmiddelen

'Zorg goed voor jezelf, juist nu!'

‘Zorg goed voor jezelf, juist nu!’

HYGENIQ lanceert DERMAL-MED handdesinfectie

HYGENIQ lanceert DERMAL-MED handdesinfectie

CCPI innoveert door met PreCare EasyProtect (ELS)

CCPI innoveert door met PreCare EasyProtect (ELS)

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren