• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Artikelen 10 november 2022

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Wat gaat er gebeuren met de prijsindexatie van de schoonmaak in 2023? Als gevolg van de reeds gemaakte cao afspraken en daarmee de ontwikkeling van de sociale lasten enerzijds en anderzijds de inflatie en de arbeidsmarktkrapte maakt het voor menig schoonmaakbedrijf lastig om de vertaalslag naar de benodigde prijsaanpassing te kwantificeren. Dus maakte de redactie van Clean Totaal een rondje langs de velden om -anoniem- te inventariseren wat de bandbreedte is aan de te verwachten percentages qua prijsstijging.

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal

Verschillen prijsindexatie per bedrijfsgrootte en regio

Uit de inventarisatie komt een duidelijk beeld naar voren dat de arbeidskrapte, naast de inflatie, een behoorlijke impact op de prijsvorming heeft. Afhankelijk van de regio en bedrijfsgrootte is er een verschil in zwaarte in hoeverre dit bij de prijsaanpassing meeweegt. Een kleiner (regionaal) bedrijf werkt naar alle waarschijnlijkheid met meer vaste medewerkers dan de grotere (landelijke) bedrijven. Daarnaast bestaat er een verschil per provincie qua ernst van de arbeidskrapte. Voorts spelen verschillen in segmenten een rol. Dergelijke aspecten hebben uiteraard invloed op de kosten van het schoonmaakbedrijf en in het verlengde hiervan op de benodigde prijsaanpassing.

Diverse deelnemende bedrijven aan onze inventarisatie noemen een bandbreedte qua verhoging, andere bedrijven noemen een vast percentage. Sommige bedrijven maken een splitsing tussen de kostenaanpassing schoonmaak en de kostenaanpassing qua levering van sanitaire benodigdheden. Opvallend is voorts dat juist enkele landelijk opererende schoonmaakbedrijven klaarblijkelijk de kaart tegen de borst willen houden en niet hebben mee gewerkt aan deze inventarisatie. Desalniettemin ontvingen wij voldoende reacties om hieruit een gewogen gemiddelde te trekken.

En het gewogen gemiddeld percentage wordt?

De door de deelnemers aan de inventarisatie genoemde percentages lopen uiteen van 5 procent tot maximaal 12 procent. Deze twee percentages zijn echter de uitzonderingen. Als rode draad wordt het percentage van om en nabij de 7 procent genoemd. Wij komen in onze inventarisatie als gewogen gemiddelde – mede gelet op sommige bandbreedtes – uit op tussen een prijsindicatie van 7.4 à 7.9 procent voor 2023.

Hierbij dienen we nog wel aan te tekenen dat als de bonden erin slagen de cao eerder open te breken, en er sprake is van een verdere stijging van de cao lonen, het percentage prijsaanpassing uiteraard verder stijgt.

Daarnaast zal er zodra de arbeidskrapte ten einde komt feitelijk sprake moeten zijn van een reductie op de prijsvorming! Het thans in verband met arbeidskrapte extra ingerekende percentage zal dan terug kunnen vloeien richting de opdrachtgevers.

Maar tja, het bekende kwartje van Kok is ook nimmer terug gekomen…

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Kleine krachtpatsers van Zoef Robot starten met pilot bij Gom

Kleine krachtpatsers van Zoef Robot starten met pilot bij Gom

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren