• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Misère bij hotelschoonmaak mag niet in de doofpot verdwijnen

Artikelen 15 december 2016

Clean Totaal CSU KHN Hilton

Zoals inmiddels bekend heeft CSU de opdracht ingeleverd voor betreft het leveren van schoonmaakpersoneel aan het vijfsterren hotel Hilton Rotterdam. CSU wil niet langer personeel ter beschikking stellen aan een opdrachtgever die zich niet committeert aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Clean Totaal vroeg de betrokken partijen naar een verdergaande reactie. Niemand wil of durft echter het achterste van de tong te laten zien.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Koninklijke Horeca Nederland (KHN)
Oud-OSB directeur Rob Bongenaar die thans de scepter bij KHN zwaait reageert : “Zoals je weet zijn we heel duidelijk over de code van het OSB, de reactie van een jaar geleden is nog steeds actueel. KHN promoot de code niet actief naar haar leden. Het is ook aan de schoonmaakbedrijven om hun eigen code na te leven. Over de situatie bij een van onze leden, Hilton Rotterdam, kan ik als branchevereniging niet inhoudelijk reageren. Dit is echt een zaak tussen het hotel en het schoonmaakbedrijf. Zij moeten met elkaar beslissen hoe ze met deze situatie omgaan en wat dat betekent voor de toekomstige samenwerking. Er zijn dan ook zeker geen acties vanuit KHN te verwachten, anders dan dat zij op onze support kunnen rekenen als zij dat zouden wensen. Dat doen wij voor alle leden die zijn aangesloten bij KHN.”
Dit betekent dat KHN weigert haar leden op te roepen zich toch vooral te committeren aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Ongelooflijk, als u het ons vraagt, zeker gezien vanuit het perspectief van een oud OSB directeur.
Hilton Rotterdam 
General Manager Karin van Koppen-van de Berg maakt zich er in haar reactie met een Jantje van Leiden van af en weigert verdere vragen te beantwoorden:
“Wij zijn nog in dialoog met CSU wat betreft de condities van het contract. Deze gesprekken zijn vertrouwelijk en daarom kunnen wij niet inhoudelijk reageren. Met meer dan 50 jaar hotel operatie in Rotterdam, blijven wij toegewijd aan het faciliteren van een positieve en ondersteunende werkomgeving. Wij verwachten van al onze leveranciers dat zij zich houden aan relevante wet-en regelgeving.”
Die laatste (suggestieve) zin riep bij ons de vraag op in hoeverre CSU zich volgens haar niet zou houden aan relevante wet- en regelgeving. Op deze vraag en op meerdere vragen, zoals of zij bereid is de Code alsnog te tekenen en na te leven, of zij de medewerkers in eigen dienst neemt of de opdracht opnieuw in de markt zet, reageert de general manager van Hilton: “Dit (zie bovenstaand citaat) is in hoeverre wij op dit moment willen reageren.“ Clean Totaal noemt dit wegduiken. Hopen dat de doofpot haar werk doet.
CSU
Het verbaasde ons dat er in het AD gesproken wordt over detachering door CSU. We zijn er namelijk niet mee bekend dat CSU een detachering loot heeft. Erwin Vos, woordvoerder CSU: “Je moet de tekst van het AD niet al te letterlijk nemen, wij detacheren namelijk niet. Schoonmakers zijn namens CSU (in loondienst red.) werkzaam bij Hilton Rotterdam.” Niet detacheren, maar het beschikbaar stellen van medewerkers derhalve. Wel waren er problemen met de loonbetaling aan deze medewerkers. Vos zegt hierover: “Incidenteel zijn er bij aanvang wat onduidelijkheden geweest over de salarisbetaling maar die zijn uit de lucht”.
Ook vroegen we CSU om de problematiek, die zij in de samenwerking met Hilton ervaart, welke tot beëindiging van de samenwerking leidde nader te duiden. Is er een garantie voor de medewerkers dat zij dat een overstap kunnen maken? Wat gebeurt er anders met de medewerkers na 1 januari? Weglopen bij een klant kan, maar weglopen voor je verantwoordelijkheid naar de medewerkers niet!
Hier gaat CSU echter niet nader op in, zij zegt alleen: “CSU stopt vanwege de onuitvoerbaarheid van de afspraken en heeft met inachtneming van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag daarom besloten per eind januari de werkzaamheden voor Hilton Rotterdam te beëindigen.”
Tenslotte stelden we vraag dat indien Hilton beterschap belooft en alsnog de Code tekent (én naleeft) prolongatie van de samenwerking tot de mogelijkheden behoort. Immers dan houden de medewerkers hun werk tegen betere condities. Woordvoerder Vos is hier heel stellig over: “Prolongatie van de samenwerking is niet aan de orde.”
Gemiste kans
De ogenschijnlijk moedige daad van CSU is een signaal dat er sprake is van een bepaalde verschuiving in schoonmaakland. Een gunstige ontwikkeling.
We blijft de vraag knellen: waarom eerst in zee gaan met een bedrijf dat de Code niet getekend heeft om vervolgens om die reden afscheid te nemen? Is er vooraf wel voldoende gekeken in hoeverre de gekozen constructie zou kunnen knellen met het gedachtengoed van CSU? Hoe verliep de samenwerking op dit gebied tussen Hilton en de leverancier voor CSU het overnam?
Het is een gemiste kans dat de betrokken partijen geen volledige openheid van zaken geven en hun toevlucht nemen tot algemene, weinig inhoudelijke commentaren. Dit geeft voeding aan de criticasters die nu roepen: “CSU verdiende geen eurocent aan dit contract en heeft naar een reden gezocht om het zonder imagoverlies terug te geven.”
Het is spijtig dat een dergelijk commentaar afbreuk doet aan een goedbedoelde actie.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren