Zoals inmiddels bekend heeft CSU de opdracht ingeleverd voor betreft het leveren van schoonmaakpersoneel aan het vijfsterren hotel Hilton Rotterdam. CSU wil niet langer personeel ter beschikking stellen aan een opdrachtgever die zich niet committeert aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Clean Totaal vroeg de betrokken partijen naar een verdergaande reactie. Niemand wil of durft echter het achterste van de tong te laten zien.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Koninklijke Horeca Nederland (KHN)
Oud-OSB directeur Rob Bongenaar die thans de scepter bij KHN zwaait reageert : “Zoals je weet zijn we heel duidelijk over de code van het OSB, de reactie van een jaar geleden is nog steeds actueel. KHN promoot de code niet actief naar haar leden. Het is ook aan de schoonmaakbedrijven om hun eigen code na te leven. Over de situatie bij een van onze leden, Hilton Rotterdam, kan ik als branchevereniging niet inhoudelijk reageren. Dit is echt een zaak tussen het hotel en het schoonmaakbedrijf. Zij moeten met elkaar beslissen hoe ze met deze situatie omgaan en wat dat betekent voor de toekomstige samenwerking. Er zijn dan ook zeker geen acties vanuit KHN te verwachten, anders dan dat zij op onze support kunnen rekenen als zij dat zouden wensen. Dat doen wij voor alle leden die zijn aangesloten bij KHN.”
Dit betekent dat KHN weigert haar leden op te roepen zich toch vooral te committeren aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Ongelooflijk, als u het ons vraagt, zeker gezien vanuit het perspectief van een oud OSB directeur.
Hilton Rotterdam
General Manager Karin van Koppen-van de Berg maakt zich er in haar reactie met een Jantje van Leiden van af en weigert verdere vragen te beantwoorden:
“Wij zijn nog in dialoog met CSU wat betreft de condities van het contract. Deze gesprekken zijn vertrouwelijk en daarom kunnen wij niet inhoudelijk reageren. Met meer dan 50 jaar hotel operatie in Rotterdam, blijven wij toegewijd aan het faciliteren van een positieve en ondersteunende werkomgeving. Wij verwachten van al onze leveranciers dat zij zich houden aan relevante wet-en regelgeving.”
Die laatste (suggestieve) zin riep bij ons de vraag op in hoeverre CSU zich volgens haar niet zou houden aan relevante wet- en regelgeving. Op deze vraag en op meerdere vragen, zoals of zij bereid is de Code alsnog te tekenen en na te leven, of zij de medewerkers in eigen dienst neemt of de opdracht opnieuw in de markt zet, reageert de general manager van Hilton: “Dit (zie bovenstaand citaat) is in hoeverre wij op dit moment willen reageren.“ Clean Totaal noemt dit wegduiken. Hopen dat de doofpot haar werk doet.
CSU
Het verbaasde ons dat er in het AD gesproken wordt over detachering door CSU. We zijn er namelijk niet mee bekend dat CSU een detachering loot heeft. Erwin Vos, woordvoerder CSU: “Je moet de tekst van het AD niet al te letterlijk nemen, wij detacheren namelijk niet. Schoonmakers zijn namens CSU (in loondienst red.) werkzaam bij Hilton Rotterdam.” Niet detacheren, maar het beschikbaar stellen van medewerkers derhalve. Wel waren er problemen met de loonbetaling aan deze medewerkers. Vos zegt hierover: “Incidenteel zijn er bij aanvang wat onduidelijkheden geweest over de salarisbetaling maar die zijn uit de lucht”.
Ook vroegen we CSU om de problematiek, die zij in de samenwerking met Hilton ervaart, welke tot beëindiging van de samenwerking leidde nader te duiden. Is er een garantie voor de medewerkers dat zij dat een overstap kunnen maken? Wat gebeurt er anders met de medewerkers na 1 januari? Weglopen bij een klant kan, maar weglopen voor je verantwoordelijkheid naar de medewerkers niet!
Hier gaat CSU echter niet nader op in, zij zegt alleen: “CSU stopt vanwege de onuitvoerbaarheid van de afspraken en heeft met inachtneming van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag daarom besloten per eind januari de werkzaamheden voor Hilton Rotterdam te beëindigen.”
Tenslotte stelden we vraag dat indien Hilton beterschap belooft en alsnog de Code tekent (én naleeft) prolongatie van de samenwerking tot de mogelijkheden behoort. Immers dan houden de medewerkers hun werk tegen betere condities. Woordvoerder Vos is hier heel stellig over: “Prolongatie van de samenwerking is niet aan de orde.”
Gemiste kans
De ogenschijnlijk moedige daad van CSU is een signaal dat er sprake is van een bepaalde verschuiving in schoonmaakland. Een gunstige ontwikkeling.
We blijft de vraag knellen: waarom eerst in zee gaan met een bedrijf dat de Code niet getekend heeft om vervolgens om die reden afscheid te nemen? Is er vooraf wel voldoende gekeken in hoeverre de gekozen constructie zou kunnen knellen met het gedachtengoed van CSU? Hoe verliep de samenwerking op dit gebied tussen Hilton en de leverancier voor CSU het overnam?
Het is een gemiste kans dat de betrokken partijen geen volledige openheid van zaken geven en hun toevlucht nemen tot algemene, weinig inhoudelijke commentaren. Dit geeft voeding aan de criticasters die nu roepen: “CSU verdiende geen eurocent aan dit contract en heeft naar een reden gezocht om het zonder imagoverlies terug te geven.”
Het is spijtig dat een dergelijk commentaar afbreuk doet aan een goedbedoelde actie.