• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Microvezel in Europa: Strijd tegen traditionele schoonmaak

Artikelen Microvezel 1 februari 2018

Microvezel in Europa: Strijd tegen traditionele schoonmaak

Reinigen met een traditioneel sopje? Dat doen we in Nederland niet meer; microvezel is niet meer weg te denken. Kijken we echter over de landsgrenzen, dan valt er in een aantal landen nog grote slagen te maken. Clean Totaal maakt een ronde langs een paar Europese landen.
Door Susanne Hellendoorn, redactielid Clean Totaal
We beginnen in Frankrijk. Volgens Michel de Bruin, CEO van Greenspeed, is de schoonmaakbranche in het land van stokbrood en croissants minder ontwikkeld dan de Nederlandse. “De innovatieslagkracht is vele malen minder. De microvezeltechniek wordt bijvoorbeeld nog niet gezien als een concept, maar meer als individueel product dat op prijs wordt ingekocht en daarna als traditionele doek of mop wordt ingezet.”
Lange lijnen

Microvezel in Europa: Strijd tegen traditionele schoonmaak Michel de Bruin
Michel de Bruin

Staan de Fransen dan helemaal niet open voor nieuwe ontwikkelingen? “Nee, dat is het niet”, vindt De Bruin. “Omdat de markt zó groot is, is het veranderproces veel moeilijker op gang te brengen.” De rol van de distributeurs in Frankrijk is dan ook heel anders dan die in Nederland.
De Bruin legt uit: “In Frankrijk richten distributeurs zich veel meer op de logistiek dan op begeleiding en opleiding op de werkvloer. De lijnen tussen distributeurs en de schoonmaakbedrijven in kleinere landen – zoals Nederland, Zweden, Denemarken en Zwitserland – zijn veel korter, waardoor innovatieve systemen makkelijker te implementeren zijn. De boodschap kan simpel gezegd sneller overgebracht worden. Daarnaast is in Frankrijk de inkoopprijs leidend. In Nederland wordt veel meer op innovatiekracht en op onderscheidend vermogen ingezet.”
Volgens de Greenspeed-ceo speelt de Franse cultuur ook een rol. “Nederlanders zijn veel meer gericht op wat er buiten de landsgrenzen gebeurt. Wij adopteren en omarmen veel sneller nieuwe dingen in Nederland. Dat zit in onze aard. In Frankrijk speelt dat veel minder.” De Franse taal draagt daarnaast ook niet bij tot het snel implementeren van veranderingen. “Fransen kunnen vaak alleen maar Frans spreken. Innovaties komen in het Engels binnen en worden niet direct vertaald.”
Slag maken
Microvezel in Europa: Strijd tegen traditionele schoonmaak Cor Voogd
Cor Voogd

Ook in Duitsland wordt nog erg traditioneel schoongemaakt. “Wat betreft microvezel is er nog een wereld te winnen”, weet salesmanager Cor Voogd van Vermop. “De methodieken worden in Duitsland nog voorgeschreven door instanties. In ziekenhuizen wordt bijvoorbeeld eerst alles nat gereinigd, daarna droog gemaakt en gedesinfecteerd.
Klamvochtige reiniging met microvezel? Dat past men nog maar heel weinig toe. De microvezeldoek die wel wordt gebruikt, zet men in als luxe sopdoek. Dat is zonde, de microvezelwerking wordt zo teniet gedaan”, vindt Voogd. “Zodra sommige Duitsers de term ‘trocknen reinigung’ horen, springen bij hen de nekharen al overeind.”
Vermop doet verwoede pogingen microvezel meer op de markt te brengen en wil de branche laten zien dat er qua arbeidstijd enorm bespaard kan worden. “Dat is gigantisch. Er is nog zoveel te winnen.” Net als in België, weet Voogd. “Daar werkt men ook nog heel traditioneel.”
Microvezel in Europa: Strijd tegen traditionele schoonmaak Gerben Derkman
Gerben Derkman

Cultuurverschillen
In het Verenigd Koninkrijk hebben de laatste jaren ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van microvezelgebruik. Toch zien we dat er over het algemeen minder snel voor microvezelconcepten wordt gekozen. Gerben Derkman, exportmanager van Wecovi: “De UK heeft een andere cultuur waardoor de gebruiken verschillend zijn. Zo wordt er veel traditioneel gereinigd.”
Dit artikel volledig lezen? In de eerstvolgende editie van magazine Clean Totaal (Clean Totaal 1 – 2018) vindt u dit artikel plus artikelen over vliegtuigreiniging, ergonomie en nog veel meer! Abonneren doet u HIER.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren