• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Michael Kronenburg typisch voorbeeld van ‘Luctor et Emergo ondernemersmentaliteit’

Artikelen 18 juli 2023

Michael Kronenburg typisch voorbeeld van Luctor et Emergo ondernemers mentaliteit

Michael Kronenburg (50) heeft in de loop der jaren de nodige weerstanden moeten overwinnen. De familienaam werd vaker dan hem lief is ten onrechte bezoedeld. Onverstoorbaar trok Michael echter zijn eigen plan. Het resultaat is dat hij medio 2023 een schoonmaakimperium heeft opgebouwd met inmiddels een omzet van zo’n slordige 20 miljoen, verenigd onder de naam VBKRO.

Onder de vlag van VBKRO (Verenigde Bedrijven KROnenburg) vallen inmiddels de werkmaatschappijen: DKF Group, ‘t Sticht Multi Hygiëne Service, ’t Sticht Schoonmaakgroep, Geba Specialistische Reiniging en SRT Straal en Gevel Techniek en onderdeel van het Schoonster. Samen goed voor een omzet van ruim 20 miljoen met bijna 900 medewerkers. De hoofdzetel is gevestigd in Utrecht. Naast regulier schoonmaakonderhoud in het kantoorsegment excelleren de bedrijven in de segmenten ‘Scholenonderhoud’, ‘Industriële reiniging’, ‘Farmaceutisch en Cleanroomreiniging’, ‘Glas- en Gevelreiniging’, ‘Stralen van gebouwen’ en ‘Schilderwerkzaamheden’.

Het bloed kruipt waar het niet gaan gaat

De bevlogen ondernemer (mét vliegbrevet) laat optekenen dat er in het verleden ook best wel eens terecht kritiek geuit werd op zijn ondernemerschap: “Toen ik samen met mijn vader het GCA-concern leidde, ging er door diverse oorzaken wel eens wat minder comme il faut. Twee kapiteins op één schip bleek bovendien teveel van het goede. Ik heb veel goede dingen van mijn vader geleerd. Hier ben ik dankbaar voor. Maar vooral was er toentertijd sprake van Indianenverhalen die door de zogeheten collega’s de wereld in werden geholpen. De afgunst is groot binnen de branche.”

Michael Kronenburg ondervond daar veel last van, maar dit weerhield hem er niet van om binnen de branche werkzaam te blijven. In eerste instantie via aansluiting bij bestaande schoonmaakorganisaties, maar al snel begon hij via een overname van De Klop Groep weer als zelfstandig ondernemer: “Het bloed kruipt waar het niet gaan gaat.”

Rolling Stones: don’t look back

Hoewel Michael Kronenburg liever niet terug kijkt op de vervelende periode van jaren geleden wil hij er nog wel iets over kwijt: ”Het heeft mij oprecht geraakt wat allerlei figuren meenden zich te kunnen permitteren om over mij/ons te roepen. Figuren die zelf ook wel eens faux pas maakten. Tja, wie zonder zonde is… Met regelmaat moest ik mij tot vervelends toe verdedigen tegen de bezoedeling van onze familienaam. Dit kostte mij veel energie. Reden om er op een gegeven moment een dikke streep onder  het verleden te zetten, mij niets meer aan te trekken van de gossip verhalen en mijn focus te houden op de toekomst, Vanaf moment werd ”don’t look back” van de Rolling Stones mijn lijflied.”

Als Feniks uit de as herrijzen

De schoonmaakondernemer is merkbaar trots op zijn bedrijf en herhaalt tijdens het gesprek menig keer dat zolang je maar in jezelf blijft geloven het altijd mogelijk is om tegenslagen te overwinnen en er zelfs sterker uit te komen. Deze Luctor et Emergo ondernemersmentaliteit die Kronenburg poëtisch beschrijft als ‘het als een feniks uit de as herrijzen.’ Dit heeft zoals hij naar eigen zeggen inmiddels wel bewezen: ”Laat het vooral ook andere ondernemers die met tegenslagen te maken hebben/krijgen inspireren! Laat je niet van de wijs brengen door leedvermaak van derden.”

Alle vertrouwen in de toekomst

Michael Kronenburg ziet ondanks de arbeidsmarktkrapte genoeg kansen om zijn imperium verder uit te breiden: ”De boven-cao afspraken zullen een positief effect hebben op de aantrekkingskracht van de branche, evenals de verbreding van het takenpakket. De werkgeversorganisaties Schoonmakend Nederland en Siev timmeren goed aan de weg. Ook binnen de politiek staat de schoonmaaksector, mede door de vervulde heldenrol van de schoonmakers gedurende  de covid-19 periode, prominent op de kaart. Kortom: the future is now! Ik ben er klaar voor.”

Tekst: van de redactie

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Wie wordt de Nederlands Kampioen Glazenwassen van 2023?
29 sep

Wie wordt de Nederlands Kampioen Glazenwassen van 2023?

Nominaties voor de Frontline Hero Awards van start
29 sep

Nominaties voor de 'Frontline Hero Awards' van start

Groeigeld voor VR Tech startup Cleaning Workx
29 sep

Groeigeld voor VR Tech startup Cleaning Workx

Opnieuw meer Oekraïense vluchtelingen in loondienst
28 sep

Opnieuw meer Oekraïense vluchtelingen in loondienst

Vindt HDW zowel binnen als buiten op de Schoonmaak Vakdagen
27 sep

Vind HDW zowel binnen als buiten op de Schoonmaak Vakdagen

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Herder Schoonmakend Nederland is van belang voor haar kudde

‘Herder Schoonmakend Nederland is van belang voor haar kudde’

FNV op ramkoers richting Claessen Tankcleaning

FNV op ramkoers richting Claessen Tankcleaning

70 miljoen euro beschikbaar voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie

70 miljoen euro beschikbaar voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren