• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Jubilerend NVZ moet meer aan de weg timmeren

Artikelen Reinigingsmiddelen 12 november 2018

Jubilerend NVZ moet meer aan de weg timmeren

Op 8 november 2018 hield de NVZ, de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van was- en reinigingsmiddelen, een jubileumbijeenkomst ter ere van haar 70-jarige bestaan. Plaats van handeling was het Van der Valk hotel in Utrecht. Een kleine 100 aanwezigen, leden en overige geïnteresseerden, gingen er rond de klok van 3 maar eens goed voor zitten. Filosoof Bas Haring is per slot van rekening altijd ‘entertaining’ en een update over nut en noodzaak van brancheverenigingen in z’n algemeenheid en de NVZ in het bijzonder is ook nooit verloren tijd. Let’s go!
Door Koos van der Lei, redactielid Clean Totaal
Filosoof, informaticus en (kinderboeken)schrijver Prof. Dr. Bas Haring was uiteraard het uithangbord van deze bijeenkomst. Haring is bij machte om zelfs van iets ‘knulligs’ (zijn eigen woordkeuze) als zeep iets verhevens te maken. Met leuke anekdotes zoals waarom een soapserie een soapserie genoemd wordt (ze werden in de jaren 30 en 40 gesponsord door zeepfabrikanten) en de vraag waar de inmiddels kapotgeschoten Syrische stad Aleppo om bekend staat (Aleppozeep, moeder aller zepen, wordt al meer dan 4000 jaar gemaakt). Wist u het? Troost u, de meerderheid in de zaal ook niet.

Prof. Dr. Bas Haring: “Stop met curieuze emotie. Onnatuurlijk is niet altijd schadelijk en natuurlijk is niet per definitie goed.”
Prof. Dr. Bas Haring: “Stop met curieuze emotie. Onnatuurlijk is niet altijd schadelijk en natuurlijk is niet per definitie goed.”

In zijn filosofische bespiegelingen rondom het thema zeep deed Haring een oproep om met een rationele blik naar veranderingen te kijken en “curieuze emotie” overboord te zetten. “Onnatuurlijke middelen zijn niet altijd slecht en natuurlijke middelen niet per definitie goed.”
Wat betreft het belang van brancheverenigingen wilde de filosoof ook wel een duit in het zakje doen. Hij heeft er zelf niets mee maar, zo stelt hij, het is altijd fijn om een vage club te hebben die als collectief geluid krachtig naar voren treedt en er voor zorgt dat individuele bedrijven uit de wind blijven als er brancheaverij wordt opgelopen. Een frisse zienswijze.
Vereniging 3.0
Aan Leendert-Jan Visser, directeur verenigingszaken MKB-Nederland, de schone taak de toehoorders iets te vertellen over de rol en toekomst van brancheverenigingen. Visser stelde dat in het huidige politieke landschap vol akkoorden het bedrijfsleven actief uitgenodigd wordt om oplossingen aan te dragen voor maatschappelijke vraagstukken. Als goed voorbeeld hiervan noemde hij de klimaatdiscussie middels de diverse sectortafels. Goed functionerende branche- en belangenverenigingen vormen derhalve uitgelezen gespreks- en kennispartners voor de moderne overheid. Voor de NVZ ziet Visser best wel een rol weggelegd in het Nationale Preventieakkoord wat tot doel heeft mensen in Nederland gezonder te maken. Gezondheid en hygiëne zijn immers thema’s die elkaar raken.
Visser toonde daarnaast een interessant overzicht (zie schema onder) waarin drie types (type 1, 2 en 3) brancheverenigingen, elk met specifieke kenmerken, worden gekarakteriseerd. Dit ter onderbouwing van het feit dat elke branchevereniging die maatschappelijk momentum wil creëren zal moeten evolueren naar de status van een type 3 vereniging. De vraag waar NVZ zichzelf nu positioneert kwam spijtig genoeg niet afdoende ter tafel. Wellicht dat dit binnenskamers reeds heeft plaatsgevonden of nog gaat plaatsvinden.
Drie transitiefases van een branchevereniging. Van belangenbehartiging naar co-creatie met stakeholders.
Drie transitiefases van een branchevereniging. Van belangenbehartiging naar co-creatie met stakeholders.

NVZ doorgelicht
Als laatste kwam Kees Le Blansch, directeur van onderzoeksbureau KLB aan het woord. Hij presenteerde de resultaten van een onderzoek hoe NVZ naar zichzelf kijkt en hoe externe partijen tegen NVZ en haar thema’s aankijken. Het blijkt dat de NVZ-leden grosso modo erg tevreden zijn over de wijze waarop de vereniging haar klassieke taken (wet- en regelgeving, belangenbehartiging red.) uitvoert. Daarbij gezegd hebbende dat niet iedereen hetzelfde gewicht hangt aan de NVZ-waarden schoon, hygiënisch en duurzaam.
Kees Le Blansch, directeur onderzoeksbureau KLB: “Nog teveel onbekendheid over NVZ en haar werk.”
Kees Le Blansch, directeur onderzoeksbureau KLB: “Nog teveel onbekendheid over NVZ en haar werk.”

Die waarden schoon, hygiënisch, zijn tevens belangrijke issues voor externe partijen waar NVZ, als gespreks- en kennispartner, een waardevolle rol voor kan vervullen. Denk aan bijvoorbeeld horeca, ziekenhuizen, instellingen, scholen, kinderdagverblijven, overheid en uiteraard de professionele schoonmaakbranche.
Met de bekendheid van NVZ in de schoonmaaksector zit het wel snor maar daarbuiten is, om het zacht uit te drukken, nog wel enig missiewerk te verrichten. Zo stelde onderzoeker Le Blansch dat van de in totaal 112 schriftelijk geënquêteerde externe organisaties een derde de NVZ niet kent en een derde deze slechts van naam kent. Van de externe organisaties waar Le Blansch een face-to-face interview mee heeft gehouden was zelfs 50% niet bekend met NVZ en haar werk. Dat zijn getallen die niet tot tevredenheid kunnen stemmen. Jubilerend NVZ moet meer aan de weg timmeren.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren