• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Wordt invloed van opdrachtgever op sociaal beleid schoonmaak gewaardeerd?

Artikelen Code Schoonmaak 14 januari 2022

Wordt invloed van opdrachtgever op sociaal beleid schoonmaak gewaardeerd?

In een recent verschenen interview met CHRO bepleit Kees Blokland, voorzitter Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag, voor een verdergaande inmenging van HR professionals van het inlenende bedrijf intern bij facilitair en inkoop en daarmee indirect op het sociaal beleid van de dienstverlenende schoonmaakbedrijven. Blokland laat weten dat dit naar zijn mening niet alleen moreel juist is, maar het er ook toe bijdraagt dat de schoonmaakbedrijven hierdoor beter werk afleveren. Zoals bekend, was Blokland voorheen jarenlang werkzaam als HR professional bij Hoogovens en NS.

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Op de foto: Kees Blokland, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Schoonmakers profiteren onvoldoende

Volgens Blokland profiteren de medewerkers van de schoonmaakbedrijven onvoldoende van het in de laatste decennia verbeterde sociaal beleid zoals dit bij de uitbestedende bedrijven doorgevoerd is. De uitbestedende partij voelt zich volgens Blokland minder verantwoordelijk voor het gevoerde sociaal beleid van de schoonmaakbedrijven. De focus ligt nog te vaak op de prijs, hetgeen cowboygedrag bij de aanbieders uitlokt. Blokland: “Hierin zit de crux, want de HR professionals van de uitbestedende bedrijven kunnen namelijk wel degelijk, direct en indirect invloed uitoefenen op het sociaal beleid van de schoonmaakbedrijven!”

Denkt Blokland dat uitbestedende bedrijven bereid zijn meer te betalen voor de schoonmaak als mogelijk gevolg van de inmenging van hun HR professionals? Blokland: “Het belangrijkst vind ik dat er een hogere kwaliteit geleverd zal worden welke behaald wordt door een meer duurzame inzet. Dit betekent voor het schoonmaakbedrijf minder verloop en lager ziekteverzuim, hetgeen op termijn prijs-verlagend werkt. Het draagt bovendien bij aan goed opdrachtgever- en werkgeverschap. Een per saldo betere prijs/kwaliteitverhouding levert naar mijn inzicht voor beide partijen voordeel op.”

Brevet van onvermogen?

De vraag werpt zich op in hoeverre de schoonmaakbedrijven op een dergelijke inmenging op hun sociaal beleid zitten te wachten. Immers ook binnen de schoonmaaksector is er sprake van een sterk verbeterd sociaal beleid, mede als gevolg van een goede cao in samenhang met Keurmerken en de Code. Veel schoonmaakbedrijven beschikken tegenwoordig over een hoogwaardige HR afdeling, die ook betrokken is bij aanbestedingstrajecten. Een inmenging vanuit de opdrachtgever wekt de indruk dat de inkopers en/of facilitair managers van de uitbestedende partij onvoldoende feeling/betrokkenheid hebben met het sociaal beleid zoals deze gevoerd wordt door de aanbiedende schoonmaakbedrijven. In de diverse RFP wordt hieraan daarentegen juist wel de nodige aandacht besteed. Nu lijkt het wel of de inkopers/facility managers een brevet van onvermogen krijgen.

Blokland: “Het is uiteraard niet de bedoeling dat de opdrachtgever volledig op de stoel van de opdrachtnemer gaat zitten. De keurmerken, cao & Code dragen zeker bij aan de duurzaamheid. Je merkt een positieve verschuiving qua focus bij inkopers en facilitair managers. De bemoeienis van HR professionals bij de opdrachtgever zal in eerste instantie moeten gaan naar de eigen afdelingen Inkoop en Facilitair en in tweede instantie naar het schoonmaakbedrijf.“ Volgens Blokland gaan we de goede kant op maar de praktijk leert echter dat de voornaamste focus nog steeds op financiën ligt: ”Dit beoog ik te veranderen door HR te stimuleren meer invloed te nemen op het proces van outsourcing en dit niet uitsluitend aan inkoop en facilitair over te laten.”

Pijlen vooral gericht op niet aangesloten bedrijven

In zijn betoog lijkt het of Blokland zijn pijlen vooral richt op schoonmaakbedrijven die niet aangesloten zijn bij een van de brancheverenigingen. Zonder alle niet bij een branchevereniging aangesloten bedrijven over een kam te scheren stelt Blokland: “Deze bedrijven verzieken de laatste jaren de markt, ze stunten met prijzen en rotzooien met de sociale wetgeving.”

Niet alles pais en vree

Als we de schoonmaakbedrijven die lid zijn van de brancheorganisaties Schoonmakend Nederland en SieV optellen dan resteren nog de nodige niet-aangesloten schoonmaakbedrijven. Maar die opereren vooral in het mamma-pappa segment. Met opdrachtgevers die bewust voor dergelijke bedrijven kiezen, voornamelijk ingegeven door het prijsaspect. Opdrachtgevers die waarschijnlijk niet excelleren qua het door hen gevoerde sociaal beleid. Hier lijkt weinig winst te behalen. Blokland: “Vooropgesteld, het verheugt mij dat schoonmaakbedrijven zich aansluiten bij een van de brancheverenigingen. Echter ook bij aangesloten bedrijven is niet alles pais en vree. Het optimum wordt in mijn ogen behaald bij een echt partnerschap tussen opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf. Er valt hier echt nog de nodige winst te behalen. Binnen deze context kunnen HR professionals een serieuze bijdrage leveren aan de optimalisatie.” Blokland refereert aan een uitspraak van Roger van Boxtel (ex-directeur NS): “Er moet minder verschil zijn tussen mensen die voor mij werken en mensen die met mij werken.” De Code voorzitter erkent dat de invloed van HR professionals minder speelt bij kleinere opdrachten, waarbij de opdrachtgever wellicht zelfs geen HR afdeling heeft.

Goede bedoelingen

Blokland bedoelt het goed. Een goed sociaal beleid draagt absoluut bij aan het welzijn van de schoonmakers en de door hen geleverde kwaliteit. En natuurlijk is het altijd mogelijk dat een HR professional van de opdrachtgever eens aanschuift bij een evaluatiegesprek met de schoonmakers en/of medewerking verleent aan een medewerkerstevredenheid onderzoek. Maar verdere inmenging op het sociaal beleid van de schoonmaakbedrijven dient m.i. beperkt te blijven tot beoordeling van de binnen een outsourcing traject gestelde vragen in bijvoorbeeld een RFP en de offerte beoordeling. Wel kan een goed collegiaal overleg tussen HR professionals van opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf in bepaalde gevallen van waardevolle betekenis zijn.

Wellicht kunnen de HR professionals van de schoonmaakbedrijven de HR professionals van de opdrachtgever zelfs nog wel wat leren? Wij zijn benieuwd naar de zienswijze van onze lezers.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren