• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Inspirerend VSR Zomerevent zonder zonnestralen

Artikelen 5 september 2019

Inspirerend VSR Zomerevent zonder zonnestralen

Aan alles komt een eind, zo ook aan de gegarandeerde zonnestralen tijdens het jaarlijkse VSR Zomerevent. Dreigende wolken en een fikse regenbui mochten de pret tijdens de VSR Zomerborrel, zoals het event vorig jaar nog heette, echter niet drukken. In de inspirerende evenementenlocatie KAS te Woerden waren Managing Director van Leesman Benelux Gideon van den Burg en meteoroloog Gerrit Hiemstra van de partij om de schoonmaakbranche te wijzen op klimaatverandering en het effect van de werkomgeving op de productiviteit en de effectiviteit van medewerkers. Interessant en uitdagend.
Foto’s door Marcel van den Broek | Marcel van den Broek Fotografie
De opening was voor VSR voorzitter a.i. Diane van Dijk (CSU). Zij stond stil bij de voorgenomen samenwerking met ISSA Europe en heette special guest ISSA Europe Chairman Michel de Bruin welkom. Hoe de samenwerking er concreet uit ziet, werd niet verteld en ook tijdens de borrel achteraf werd dat nog niet geheel duidelijk. Doel is in ieder geval om van elkaar te leren en gezamenlijk events te organiseren, want samen bereik je meer dan alleen.

Werkplekbeleving belangrijker dan ooit

Toen was het de beurt aan Gideon van den Burg die inging op de vraag hoe goed de werkomgeving medewerkers in hun werk ondersteunt. Dit is de centrale vraag van de Leesman Index, dé onderzoeksmethode die de effectiviteit van werkomgevingen meet. Dat gebeurt middels een digitale ondervraging die steunt op vier pijlers. De cruciale vragen zijn als volgt: ‘wat vindt u belangrijk voor een effectieve werkomgeving?’ en ‘hoe goed ondersteunt dat u in uw werk?’ Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat van alle ondervraagden, inmiddels meer dan 600.000 uit 93 verschillende landen (!), ruim driekwart algemene netheid en schoonmaak als belangrijk ervaart. Alleen koffie/thee etc. wordt als belangrijker geacht.

VSR Zomerevent 2019 Managing Director Leesman Benelux Gideon van den Burg: "bezetting, kosten en benutting zijn ondergeschikt aan beleving"
Managing Director Leesman Benelux Gideon van den Burg: “bezetting, kosten en benutting zijn ondergeschikt aan beleving”

“Overigens zegt dit nog niets”, aldus Van den Burg die geen waarde hecht aan gemiddeldes en de vergelijking maakt wanneer mensen een hand in de vrieskist en één hand in kokend water steken. “Prettig is het allerminst, maar gemiddeld is dat natuurlijk prima. Nee, het wordt pas interessant wanneer dwarsdoorsnedes gemaakt worden op bijvoorbeeld niveau, gebouw, afdeling, geslacht enz.”

Workplace Experience Revolution

In de war on talent wordt de Workplace Experience steeds belangrijker, maar hoe zorg je daar nu voor? Van den Burg stelt in ieder geval dat open kantooromgevingen hier van grote waarde kunnen zijn, maar dan moet er wel voldoende variëteit zijn. Laat dit nu net voor iedereen anders zijn. Dus kantoorinrichters, maak het flexibel, zo klinkt het. Wellicht onverwacht: het bureau is hierbij niet weg te denken. Uit onderzoek van Leesman blijkt dat het bureau op zijn weg terug is. “The Revival of the Desk”, aldus Van den Burg die stelt dat zelfs bij de groten der aarde als Google en Apple, het bureau weer centraal staat.
Gideon van den Burg vergelijkt de Workplace Experience als een soort piramide van Maslow, die begint bij de basis die op orde moet zijn en vervolgens verschillende treden die zodanig als noodzakelijk of gewenst gezien kunnen worden. Maar wat is de grote verandering van het moment? “Voorheen waren factoren bezetting, kosten en benutting van belang. Tegenwoordig zijn die allemaal ondergeschikt aan de grote knop beleving.” Schoonmaakbedrijven, doet er uw voordeel mee!

Klimaatverandering als kans

Tweede en laatste spreker was meteoroloog Gerrit Hiemstra. De NOS-weerpresentator vertelde ronduit over klimaatverandering en de extreme mondiale temperatuurstijging sinds 1980. Transport is hierin de grootste boosdoener vanwege de hoeveelheid koolstof die hierbij door verbranding in de atmosfeer terechtkomt. Dit draagt in negatieve zin bij aan klimaatverandering en zo zullen we in Nederland meer regen krijgen, in plensbuien, en daarentegen drogere zomers. “Ik ben ervan overtuigd dat de extreme zomer, met een maximum temperatuur van ruim 40 graden Celsius onmogelijk was in Nederland, zonder deze uitstoot”, aldus de meteoroloog treffend.
Dus tijd voor verandering, oftewel transitie. Iets van alle tijden, denk maar aan de komst van de trekker in plaats van het paard en werktuig of de komst van het gas in plaats van de kolenverwarming in huis. Volgens Hiemstra is klimaatverandering een kans en worden er mooie initiatieven ontplooit. Zo is men in Groningen druk met de ontwikkeling van waterstof met de introductie van de Hesla waterstofauto en is over tien jaar elektrisch rijden de norm.

VSR Zomerevent 2019 Meteoroloog Gerrit Hiemstra: "Klimaatverandering is een kans!"
Meteoroloog Gerrit Hiemstra: “Klimaatverandering is een kans!”

In een levendige discussie weerlegt de weerman bijna alle kritiek. Want er is scepsis, er wordt geframed en er is sprake van greenwashing. “Er zijn veel wetenschappers die worden betaald om de verkeerde kant van de medaille te tonen. Maar er is écht maar een zijde van de medaille die de juiste is.” En deze zijde is, als we Hiemstra geloven, niet glanzend.

Wat kunnen we doen?

Hiemstra: “We moeten de CO2-emissie beperken, energie besparen door middel van isolatie en bijvoorbeeld minder vlees eten. En dat begint écht bij uzelf. Bedrijven zijn er druk mee bezig. Althans, ze presenteren mooie verhalen, maar wanneer wij als consumenten de stap eerst zetten, dan volgen de bedrijven vanzelf. Ik geloof dat wanneer wij bewuster worden, dan volgt de hele samenleving vanzelf. Zo eet ik al een aantal jaar vleesvervangers, en ziet u, ik leef nog steeds. Doe het gewoon!”
Klimaatverandering als kans, een mooie gedachte van de meteoroloog die oproept om bij jezelf te beginnen en aandringt om te investeren in verbindingen. Want als er overal glasvezel ligt, kan iedereen gewoon thuis werken en dat scheelt weer transportbewegingen, de grote boosdoener.

Tot volgend jaar

Tot slot. Zoals altijd, maar dit jaar zonder zonnestralen, de afsluitende borrel. Op het gezellige dakterras in een kas werden de aanwezigen getrakteerd op een natje, een droogje en werd nagepraat over de inspirerende lezingen. VSR Zomerevent 2020, hopelijk mét stralende zon, Clean Totaal is er weer bij!
Inspirerend VSR Zomerevent zonder zonnestralen

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren