• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Innovatie noodzakelijk om waarde FM te vergroten?

Artikelen 8 februari 2022

Innovatie noodzakelijk om waarde FM te vergroten?

Deze week organiseert CSU de CSU Innovatieboost. Tijdens dit online event worden facilitair professionals een week lang online door het snel veranderende werkveld geleid min meer dan 20 interactieve sessies. Clean Totaal bekeek de eerste sessie waarin innovatie centraal stond. De belangrijkste tip voor de schoonmaak? Zoek samenwerking in de keten.

Alle aanwezigen, maar liefst vijf innovators stellen dat er veel te winnen is voor innovatie in de facilitaire wereld. Kos Fourkiotis, Manager Innovatie bij CSU: “Als je impact wilt maken op de lange termijn zal je ons vak vandaag slimmer, effectiever, leuker en duurzamer moeten makken. Dat kan alleen als we nu beginnen met verkennen.”

Innovatief gezelschap

Naast Fourkiotis zijn aanwezig in de studio: Dr. Ferdinand Jaspers, programmadirecteur Erasmus Centre for Entrepeneurship, Thijs Kuin, Concept Developer bij Jumbo Supermarkten, Thomas Thunnisssen, Innovation Manager bij Vanderlande en Cassandra Vughts, founder van SPARK Makers Zone.

(Te) veel focus op korte termijn

Fourkiotis is bij CSU verantwoordelijk voor innovatie en hij stelt dat veel bedrijven te vaak gefocust zijn op financiële activiteiten op de korte termijn. Dat is een valkuil. Volgens de innovator wordt de financiële prestatie beïnvloed door talend, middelen en relevantie. Als deze factoren groeien, dan groeien ook de prestaties. “Het gevaar is echter door te veel met de korte termijn bezig te zijn. Mijn pleidooi is dat je op tijd blijft signaleren om te zien wat er in de buitenwereld gebeurt. Dat heeft uiteindelijk invloed op de sector.” Hij vergelijkt het als een Boeing zonder kerosine. “Deze zal nog wel even doorvliegen, net als de prestaties van het bedrijf. Maar je bent dan eigenlijk al te laat.”

Dat wordt beaamd door Kuin van Jumbo Supermarkten. Hij is constant bezig met het vernieuwen van de formule met focus op digitalisering en ontwikkelingen in de winkel. Ieder kwartaal worden kleinschalige projecten in winkels gelanceerd om innovaties te testen in de praktijk. “We halen complexe zaken van de toekomst naar nu om te ervaren wat dit voor ons kan betekenen op de lange termijn.” Zoals een winkelwagen met verschillende camera’s die naar binnen zijn gericht. Daardoor worden producten in de kar automatisch gescand. Door voor de uitgang contactloos te betalen wordt de consumer experience verbeterd, zo luidt de gedachte.

Technology push of market pull

Innovatie kan vanuit twee manieren worden benaderd. Enerzijds kun je met nieuwe oplossingen de markt interesseren voor jouw diensten of product (technology push), anderzijds kun je proberen producten en diensten te leveren die voldoen aan de veranderende klantvraag (market pull). Nagenoeg iedereen stelt dat beide strategieën waarde kunnen hebben, maar dat het vooral belangrijk is om te weten dat de klant er uiteindelijk bij gebaat is. Zo wordt bij Vanderlande altijd gezocht naar de ‘sweet spot’.

De sweet spot is het punt waaraan alle innovaties moeten voldoen voordat deze als prototype wordt getest. Iedere innovatie wordt door vier lenzen onderworpen: viability, desirability, feasibility, sustainability. Thunnissen: “Dit helpt ons om focus aan te brengen in het innovatieproces en boven dien zorgt het ervoor dat we innovaties creëren die betekenisvol zijn.” De innovatie manager vertelt dat duurzaamheid pas sinds kort is toegevoegd aan het spectrum van lenzen. “Waarom? Je kunt geen innovatie meer naar de markt brengen door niet meer na te denken over duurzaamheid. Dit is ontzettend belangrijk, ook voor facility management.”

Operational excellence remt innovatie

Tijdens de afrondende conclusie wordt overeenstemming bereikt door de aanwezigen. Innovatie in facility management wordt geremd door het grote aanbod tenders. “Operational excellence is steeds belangrijker geworden omdat door aanbestedingen de marges kleiner worden. Daarom is het belangrijk dat FM elkaar opzoekt en op verschillende manieren samen manieren vindt dat je gaat innoveren. Dat is lastig, vaak is het innovatiebudget relatief klein en dat zorgt voor grotere druk op de concepten die worden ontwikkeld.”

Er wordt gesteld dat het belangrijk is om een open vizier te houden. Fourkiotis: “Zorgt dat je open innovatie zoekt met andere partijen in de keten en realiseer dat niet alles zal leiden tot een disruptie. Zijn wij, als schoonmaakorganisatie, straks de brenger van geluk en gezondheid? Zo ja, wat betekent dat dan voor nu en voor morgen? Het gaat prachtig in modellen en structuren, maar je moet het wel met zijn allen doen, ook met de medewerkers op de werkvloer.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?
22 nov

Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?

Minister Schouten maakt kennis met vertaalapp Pensioenfonds Schoonmaak
22 nov

Minister Schouten maakt kennis met vertaalapp Pensioenfonds Schoonmaak

Betere hygiëne voor meer tevreden medewerkers met Tork
17 nov

Betere hygiëne voor meer tevreden medewerkers met Tork

Niklaas Larkens snelste glazenwasser
16 nov

Niklaas Larkens snelste glazenwasser

Sven van der Burgh Nederlands kampioen glazenwassen
16 nov

Sven van der Burgh Nederlands kampioen glazenwassen

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?

Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?

Minister Schouten maakt kennis met vertaalapp Pensioenfonds Schoonmaak

Minister Schouten maakt kennis met vertaalapp Pensioenfonds Schoonmaak

De vergankelijkheid van de heldenstatus van de schoonmakers

De vergankelijkheid van de heldenstatus van de schoonmakers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren