• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

“In de schoonmaak is altijd een probleem op te lossen”

Artikelen Microvezel Reinigingsmiddelen 14 februari 2020

“In de schoonmaak is altijd een probleem op te lossen” Roy Onstenk Spectro

In een korte serie spreekt Clean Totaal met jonge talenten in de schoonmaakbranche. Wat heeft hen bewogen deel uit te maken van de sector en wat maakt de schoonmaak zo mooi? Hoe zorgen we er bovendien voor om andere jongeren te motiveren deel uit te maken van deze prachtige branche? Dit is het vierde deel met Roy Onstenk, 29 jaar en accountmanager bij Spectro.
Toen de nu 29-jarige Roy Onstenk voor het eerst kennismaakte met de schoonmaaksector, wist hij nog net wat een microvezeldoekje was. Laat staat wat de verschillen zijn tussen verschillende reinigingsmiddelen. Hoe anders is dat twee jaar later. “In schoonmaak is zoveel leuks te ontdekken omdat er altijd een probleem is op te lossen. Daar krijg ik energie van.”
Als Spectro-ambassadeur rijdt Roy door stad en land om groothandels te adviseren, schoonmaakteams bij te staan en specifieke schoonmaakproblemen op te lossen. Laat dat nu precies hetgeen zijn, waar Roy zich prettig bij voelt. “Bij Spectro krijg ik de kans om mezelf te ontwikkelen, werkervaring op te doen en mensen te enthousiasmeren om anders naar het vak te kijken. Iedere keer als ik de deur uitloop dan weet ik; we hebben weer wat bereikt. En dat is gaaf.”

Kwaliteit belangrijker dan kosten

Het valt de ambitieuze accountmanager op dat de meeste gesprekspartners toch al gauw de leeftijdsgrens van vijfendertig gepasseerd zijn. Sociale en technische innovatie bieden kansen om het vak ook aantrekkelijk te maken voor volgende generaties. “Schoonmaak hoeft niet saai en vervelend te zijn. We kunnen het vak zeker makkelijker en leuker maken, maar dan zal er ook naar betaald moeten worden.” Roy spreekt hier niet over de cao schoonmaak, maar over de noodzakelijke investering voor een goede schoonmaakkwaliteit. “Het is in mijn ogen ontzettend jammer dat het te vaak om geld gaat in plaats van om kwaliteit en dit staat ontwikkeling soms in de weg. Daarnaast wordt de huidige generatie minder getriggerd door gadgets en innovatie dan jongeren. Zeg nou zelf, schoonmaken met een i-Mop is toch veel leuker én beter dan met een Spaanse mop. De komende jaren gaan we nog veel ontwikkelingen meemaken die het gebruiksgemak en werkplezier van de schoonmaakmedewerker naar een volgend plan tillen. Wanneer wij als sector meer jongeren kunnen boeien, wordt er meer geïnnoveerd.”

Circulair de toekomst

Schoonmaak sluit steeds meer aan bij het maatschappelijk belang. Daarin neemt ook Spectro haar rol. “Hierin hebben wij onze verantwoordelijkheid richting de groothandel. Inmiddels nemen we verpakkingen retour waarvan wij doseerflessen maken die worden gevuld met een supergeconcentreerd reinigingsmiddel voorzien van EU Ecolabel.” Roy stelt voorts dat onderaan de streep toch de kosten de overhand hebben. “Overheidsondersteuning of opgelegde duurzaamheidseisen zouden de branche daarbij kunnen ondersteunen. Wellicht zou dit zelfs de nieuwe standaard moeten worden. ”
Op voorhand was de schoonmaaksector geen markt waar Roy zichzelf in zou willen verbreden. “Maar wat mij opvalt is dat veel mensen in de markt blijven hangen als ze van functie wisselen. Als je er eenmaal inzit, word je er blijkbaar toch mee besmet. Net als ik, toen ik er tijdens mijn stage van mocht proeven. Misschien is dat wel gewoon de trigger en moeten branche en toeleveranciers nog meer het contact met het onderwijs zoeken om het mooie van deze sector te tonen. Ik draag er in ieder geval graag mijn steentje aan bij. Er is nog een wereld te winnen.”

Over Roy Onstenk

Naam: Roy Onstenk
Leeftijd: 29 jaar
Functie: Accountmanager Spectro
Opleiding: Small Business and Retail Management bij Saxion (Enschede)

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder vergunning
15 mrt

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder werkvergunning

De Kunst van Kunststof wassen
13 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren