• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

“Het is prachtig als de volgende generatie het kan overnemen”

Artikelen 21 juli 2022

“Het is prachtig als de volgende generatie het kan overnemen”

Als je al je ziel en zaligheid in een bedrijf stopt, voor meer dan 25 jaar, dan wil je natuurlijk dat het bedrijf op een juiste manier wordt overgedragen als je zelf met pensioen wilt. Bij Groenoord Cleaning Service in Oegstgeest hoeft er niet over te worden nagedacht wie de bedrijfsopvolger is. Vier jaar geleden stapte zoonlief Plasmeijer in de zaak en stukje bij beetje zet hij de operatie naar zijn hand. Hoe doen Jeroen en Daan Plasmeijer dit? En wat is er zo mooi aan het in de familie houden van het bedrijf?

Beginjaren

Groenoord Cleaning Service is een schoonmaakbedrijf zoals zovelen in Nederland. Met plusminus 35 personeelsleden worden zo’n 110 klanten bediend van een schone en hygiënische werk- en leefomgeving. Jeroen Plasmeijer is vol trots als hij terugblikt vanaf het beginpunt in 1996. “Ik werkte als zwemonderwijzer voor zeventien jaar en op een gegeven moment vond ik het tijd voor wat anders. Toentertijd deed je als zwemonderwijzer niet alleen les geven, maar voorzag je ook een hoop in het schoonmaakonderhoud. Toen een goede vriend van mij, werkzaam op een basisschool, mij vroeg of ik het schoonmaakwerk van de schoonmaker daar wou overnemen, ben ik daadwerkelijk het vak ingerold.”

Zo begon het op een klein schooltje in Leidschendam. Al gauw werd Plasmeijer door andere scholen -binnen hetzelfde consortium- gevraagd om daar ook de schoonmaak te verzorgen. “En zo had ik binnen een jaar ineens drie scholen aan mijn fiets hangen. Omdat dat toch wat veel werk bleek, heb ik de eerste personeelsleden aangenomen. Zo kwam van het één het ander.” In al die jaren is Groenoord een stabiel groeiende organisatie geweest, zonder excessen en overbodige uitgaves. “Stabiele groei, zonder gekheid om een lange relatie met onze klanten en het personeel aan te gaan, want dat is toch waar het uiteindelijk om draait”, aldus Jeroen Plasmeijer.

Andere visie

Waar gestage groei jarenlang het credo was volgens Jeroen, ziet zoon Daan sneller kansen. Soms sneller dan het Jeroen lief is. Regelmatig klinken dan ook de volgende woorden over het kantoor: “Ga dat maar veranderen als ik weg ben.” Al ziet de toekomstig bedrijfsverlater wel degelijk dat er nu kansen worden gepakt. Daan raakte in 2018 betrokken bij het schoonmaakbedrijf. Stiekem had hij altijd al het idee om zich bij het schoonmaakbedrijf aan te treden. Het juiste moment kwam toen een voorman de zaak verliet. Daan Plasmeijer: “Ook toen was het al lastig om mensen te vinden, dus mijn vader zat met zijn handen in het haar. Instappen was voor mij niet meer dan logisch. Bovendien zag ik dat het nodig was en ontpopten zich nieuwe kansen en mogelijkheden.”

Als jonge jongen zag Daan het bedrijf groeien en volwassen worden. Wel vindt hij dat de organisatie wat meer met de tijd mee mag gaan. “Daarom hebben we direct een aantal aanpassingen gedaan toen ik in de zaak kwam. Mijn vader was heel behoorlijk met de boekhouding, alleen was het boekhoudprogramma een systeem uit het stenen tijdperk. Daar hebben we dus direct wat aan gedaan.” Jeroen reageert: “Ik kon lezen en schrijven met het RealEasy, dat heb ik niet met Exact Online. Maar goed, voor de lange termijn is het zeker de juiste keuze.”

Qua klandizie en new business gaat het Groenoord Cleaning Service voor de wind. Volgens Jeroen is dat een direct gevolg van de komst van Daan. “Hij is een echte ondernemer en ziet overal kansen in. Het is daarom ook niet gek dat we vrij snel met onderaanneming van glasbewassing zijn gestopt en het zelf zijn gaan uitvoeren. Daar horen toch de nodige investeringen bij. Weet je wat het is? Daan pakt het liefste alles op. Ik daarentegen, ben heel kritisch en vraag me regelmatig af of het allemaal wel moet.” De heren aan tafel erkennen dat de tegenstellingen elkaars krachten versterken en dat deze match hen geen windeieren legt.

Overdracht ingezet

Inmiddels zijn vader en zoon in volle vaart aan het overdragen met als bedoeling dat het over anderhalf à twee jaar volledig is afgerond. Daarbij zijn ze in gesprek met de accountant over hoe het in gang wordt gezet en hoe de aandelen overgenomen kunnen worden. Maar dat Jeroen het helemaal los zal laten lijkt onwaarschijnlijk, zo zegt hij zelf. “Ja, ik ben bang dat ik toch wel op de achtergrond aanwezig blijf omdat ik het leuk vind en ik wil mijn ritje deze kant op niet missen.” Hij heeft het volste vertrouwen dat het bedrijf bij Daan in goede handen is. “Hij is zeer leergierig en meegaand en hij ziet ook wel dat ik het goed gedaan heb in de jaren. Kijk, natuurlijk hebben we discussies en loop ik wel eens weg met de pest in mijn lijf. Maar dat is natuurlijk helemaal niet erg, om verder te komen moet je het over lastige dingen hebben. En soms verschil je dan van mening, en dat kan. Ook al kan ik het ergens hartstondig mee oneens zijn, omdat ik dan geld zie weglopen, tot noch toe blijkt dat Daan het ondernemerschap wel in zich heeft en daar prijs ik me voor de toekomst gelukkig mee.”

Voor de toekomst ziet Daan Plasmeijer op de korte termijn nauwelijks verandering. “Eigenlijk hebben we de meeste dingen, waarvan ik wou dat het anders zou gaan, al aangepakt. Ook al heeft dat soms tijd nodig. Ik moet niet vergeten dat pa al ruim 25 jaar dingen en processen op een bepaalde manier doet. Verandering moet je dus inmasseren en stapsgewijs veranderen. Maar het eerste wat ik dan toch ga aanpakken is onze planning. Dat doen we nog in Excel en dat gaat heel prima, alleen kunnen er te weinig mensen snel mee werken. Daar zit een gevaar in als iemand uitvalt.”

Personeel blijft uitdaging

Op de korte termijn zien beide heren het tekort aan personeel als grootste uitdaging. Jeroen: “Het is nooit makkelijk geweest om mensen in de schoonmaak te werven. Simpelweg omdat mensen niet het doel hebben op in de schoonmaak te stappen. Het is voor veel mensen niet de mooiste baan. Aan de andere kant durf ik hardop te zeggen dat van ons personeel elke dag 95 procent met plezier naar zijn/haar werk gaat.” Daan heeft hier nog geen oplossing voor, maar dat betekent niet dat er een klantenstop dreigt. “Nee, we hebben onlangs in de Haarlemmermeer nog een actie op gezet. Ouderwets met flyers door de deur. Het resultaat daarvan durf ik zeer succesvol te noemen. Dus als we in een bepaalde regio handjes te kort komen, dan gaan we hetzelfde proberen in de woonwijken het dichtstbij de objecten.” Resultaten uit het verleden bieden nooit garantie voor de toekomst, maar wie niet schiet, raakt sowieso niets, zo lijkt het te klinken op kantoor.

Samen de boer op

Dat Daan de schoonmaak met de paplepel ingegoten heeft gekregen, maakt de stap tot overname wellicht makkelijker. Het zorgt er ook voor dat hij er totaal geen problemen mee heeft om zelf op de werkvloer te staan. Net als Jeroen, die nog regelmatig op de werkvloer helpt als het nodig is. Bijvoorbeeld bij een exclusieve bouwer van superjachten waar Groenoord verantwoordelijk is voor de opleveringsschoonmaak aan de binnen- en buitenzijde. “Dat werk is natuurlijk geweldig. Je komt op plekken die je niet eerder voor mogelijk hield en bovendien wordt het werk écht gewaardeerd. Betekenisvol werk voor de klant, dat is waar ik toch het meest blij van wordt”, aldus Daan die daarmee misschien al een tipje van de sluier oplicht voor de toekomstige groei. Maar eerst morgenochtend op pad, samen met vaderlief om op een scholengemeenschap vloeren in de was te zetten. Uiteindelijk zal Daan het bedrijf zelf moeten gaan draaien, maar wij vermoeden dat dit soort projecten de komende jaren nog regelmatig samen worden opgepakt. Op zaterdagochtend, onder het genot van een kop koffie.
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren