• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

HECTAS Facility Services: "We gaan meer flair tonen"

Artikelen 19 december 2017

HECTAS Facility Services: "We gaan meer flair tonen" Arthur van der Gaag

Sedert enkele maanden heeft HECTAS Facility Services in Arthur van der Gaag (44) een nieuwe algemeen directeur

Van der Gaag begon zijn carrière in de schoonmaaksector zo rond de negentiger jaren bij ISS. Daar gold hij als een grote belofte voor de toekomst. Na wat omzwervingen binnen andere vakgebieden is hij nu weer in het schoonmaaksegment teruggekeerd en bruist van ambitie om HECTAS Facility Services, dochtermaatschappij van het Duitse Vorwerk imperium, binnen Nederland duidelijker te profileren. Van der Gaag heeft verder grootse plannen qua omzetgroei. In een openhartig gesprek licht hij zijn ambities toe.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Uniformiteit
HECTAS Facility Services heeft als een van de top-tien schoonmaakbedrijven in Nederland een omzet van 50 miljoen euro en telt 2.360 medewerkers. Qua structuur is de organisatie verdeeld over 4 regio’s: Noord, Oost, Zuid en West. Het hoofdkantoor staat in Duiven. Van der Gaag: “Een van de eerste dingen die mij opviel zijn de regionale verschillen qua aanpak. Hierin voeren wij nu langs de weg der geleidelijkheid uniformiteit door. Ik ben een groot voorstander van één duidelijk herkenbare service-stijl. Uiteraard rekening houdend met specifieke regionale kenmerken, maar in de basis mag onze performance die wij bijvoorbeeld leveren in Groningen of Maastricht niet van elkaar verschillen.”
Bescheidenheid
Wat Van der Gaag bovendien opvalt is de enorme gedrevenheid van zijn team om de klanten en de medewerkers te ‘pleasen’. Vaak wordt er zelfs meer gedaan dan aangeboden: “Hierbij is de focus vooral intern gericht. Nog onvoldoende dragen we uit waar we voor staan en op welke wijze wij ons onderscheiden. Wij acteren hierin nog tamelijk bescheiden.” HECTAS Facility Services wil uiteindelijk graag opereren vanuit de waardeketen van haar opdrachtgevers. Het uitgangspunt hierbij is de vraag op welke wijze de dienstverlening van HECTAS optimaal bijdraagt aan de waarde creatie van de opdrachtgever.
Inventarisatie
De eerste maanden van zijn algemeen directeurschap heeft Van der Gaag gebruikt om veel opdrachtgevers te bezoeken en te inventariseren waar de verbetermogelijkheden liggen. Een regelmatig gehoord geluid was dat de schoonmakers van HECTAS, ondanks hun goede bedoelingen, te terughoudend zijn en wat moeizaam durven te communiceren. Ook werd het gemis aan innovaties werd genoemd alsmede de eenzijdigheid in het dienstenpakket en in sommige gevallen het verouderde ‘machinepark’. Uit de vervolggesprekken die Van der Gaag met zijn team hield bleek dit herkenbaar te zijn, maar ontstond gelijk een grote drive en betrokkenheid om dit te verbeteren.
Ombuigen
Van der Gaag: “Door het de klant zoveel mogelijk naar de zin te maken wordt er niet optimaal geanticipeerd op marktontwikkelingen met betrekking tot andere schoonmaakmodellen, maar wordt er geacteerd vanuit het klassieke schoonmaakmodel. Met als gevolg dat er niet in voldoende mate met de klant wordt gecommuniceerd, waardoor de balans van performance versus verwachting soms niet in evenwicht is. Met andere woorden: de intenties zijn goed, maar dit wordt nog niet altijd als zodanig door onze opdrachtgevers ervaren. Een gemiste kans. Dit proces zijn we het aan het ombuigen.”
Profileren
Van der Gaag is realistisch over de nadelen die er kleven aan een zekere terughoudendheid die HECTAS Facility Services kenmerkt. Zo onderkent hij dat de communicatie richting de klanten en medewerkers op onderdelen verbeterd kan en moet worden: “Niet zo onzichtbaar zijn, maar met de markt delen waar we in excelleren. Verder willen we ons meer dan voorheen focussen op innovaties en accenten leggen op pro-activiteit in onze attitude. Zo nodig ook co-creaties en/of allianties aangaan om onze dienstverlening te verbreden en adequaat in te spelen op veranderde wensen qua vorm(en) van dienstverlening vanuit het opdrachtgever perspectief.” De algemeen directeur benadrukt hierbij dat het uitgangspunt van HECTAS Facility Services gericht is op lange termijn relaties, waarbij het leveren van toegevoegde waarde essentieel is.
Vitaliteit
Van der Gaag benadrukt dat het ombuigen een proces is waarin zorgvuldigheid de boventoon moet voeren boven snelheid. Immers HECTAS Facility Services kent een zeer trouwe groep medewerkers met in het verlengde hiervan een vrij hoge gemiddelde leeftijd: “Dit ombuigen vereist een andere manier van denken en doen welke met name de wat oudere medewerkers zich eerst goed eigen dienen te maken. Veel energie steken we derhalve in omscholings- en vitaliteitstrajecten. Ik ben er trots op te merken dat dit langzaam maar zeker binnen alle geledingen van HECTAS beklijft.”
Groei en flair
De doelstelling is om binnen enkele jaren door te groeien naar de 100 miljoen omzet. Van der Gaag noemt dit ambitieus maar haalbaar en weet zich hierbij in de rug gesteund door de moedermaatschappij Vorwerk: “We gaan dit bereiken door verbreding van ons takenpakket, al dan niet door het aangaan van strategische allianties. In dit kader kijken we ook uitdrukkelijk naar nieuwe niches in de markt. Bovendien is onze moedermaatschappij bereid te investeren in acquisities. Echter alleen van bedrijven die wat extra’s te bieden hebben en die goed ingepast kunnen worden in onze hoogwaardige normen qua kwaliteit, medewerkersbehoud en onze sustainable footprint. Maar zoals eerder gesteld ligt de focus in eerste instantie op optimalisatie van de performance.”
Tenslotte wil Van der Gaag nog graag kwijt dat de genoemde doelstellingen niet gebaseerd zijn op grootspraak, maar wel op de flair die HECTAS Facility Services vanaf nu gaat uitstralen! A new star is born aan het schoonmaak firmament.

HECTAS Facility Services
MT HECTAS Facility Services
v.l.n.r.: Pieter Oosterloo, Oscar Braun, Barbara Bertina, Arthur van der Gaag en Frank Klein Woolthuis

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Hoe bevalt de elektrische bedrijfswagen in de praktijk?

Hoe bevalt de elektrische bedrijfswagen in de praktijk?

“Het is prachtig als de volgende generatie het kan overnemen”

“Het is prachtig als de volgende generatie het kan overnemen”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren