• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Geen akkoord CAO in 2016

Artikelen cao schoonmaak 3 december 2016

schoonmaak cao

Na twee dagen van intensief onderhandelen met werkgeversorganisatie OSB stellen de bonden dat er weliswaar stappen gezet zijn, maar dat ze er nog (lang) niet zijn. De stappen die er gezet zijn hebben voornamelijk betrekking op de overeenstemming over het ziekteverzuimbeleid en invulling van het loongebouw. Over de financiële wensen is verder nog niet gesproken. De inhoud van de nieuwe cao zal derhalve niet voor 1 januari 2017 rond komen.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
CNV
Het CNV laat ons via haar onderhandelaar Jan Kampherbeek weten:
“Veel tijd is gaan zitten in het uiteindelijk uitwerken van de afspraken over het ziekteverzuimbeleid. Waaraan moeten bedrijven voldoen voordat ze mensen in het tweede ziektejaar 90% mogen betalen.” Het gaat volgens Kampherbeek niet uitsluitend om het formuleren van een goed ziekteverzuimbeleid maar vooral de samenhang met de uitvoering hiervan in de praktijk: “Dat beleid is rond. Omdat het een uitvloeisel was van de vorige CAO onderhandelingen kunnen we nu gaan werken aan de implementatie.” De essentie hierbij is dat partijen het eens zijn geworden over de voorwaarden waaraan de schoonmaakbedrijven dienen te voldoen voordat het ziektegeld in het tweede jaar verlaagd mag worden naar 90%. Dit naast het goede begeleiden van de zieke werknemers tijdens het eerste jaar van de ziekte. Hiertoe wordt een onafhankelijke commissie in het leven geroepen.
Daarnaast zijn volgens de CNV bestuurder de contouren van het nieuwe loongebouw gemaakt: “Die contouren zijn nog niet ingevuld met werkelijke bedragen want dat heeft natuurlijk direct invloed op de kosten. Ik ga er nog steeds vanuit dat we er gezamenlijk uitkomen, maar er is nog veel te doen!”
FNV
Jet Linssen, onderhandelaar namens FNV, onderstreept de woorden van haar collega: “Ja, we zijn nader tot elkaar gekomen. Er is veel tijd besteed aan het op een goede manier verankeren in de nieuwe cao van de afspraken die zijn gemaakt aan de vernieuwingstafel over de aanpak van langdurig ziekteverzuim. Wat betreft invoering van een nieuw loongebouw zijn we op hoofdlijnen ook akkoord, inclusief het afschaffen van het inleerjaar (85%). Hierdoor vermindert de concurrentie tussen flex en vaste krachten.”
Verder is er volgens de bestuurder van het FNV met elkaar gesproken over veel technische zaken waardoor de cao duidelijker gaat worden. Definitieve afspraken hierover volgen zeker volgende keer.:
“We hebben de ideeën uitgewisseld met betrekking tot het verbreden van functies, het opleiden en grotere banen creëren. Ook hier verwacht ik de volgende keer dat we concrete afspraken kunnen maken. Door in bovenstaande onderwerpen gedegen tijd te stoppen zijn we nog niet begonnen aan de onderhandelingen over de financiële kant van het verhaal.”
OSB
Jacco Vonhof: “We mogen spreken over zinvolle en inspannende onderhandelingen. Er zijn majeure vorderingen geboekt op de onderwerpen ziekteverzuim en het nieuwe loongebouw plus nog enkele andere thema’s. Ik vind dat de resultaten op deze dossiers met goed fatsoen uit te leggen zijn aan zowel werkgevers als werknemers.”
Over de uitkomst van de financiële gevolgen kan Vonhof zich niet uitspreken: “Vanuit OSB hebben we een bepaald percentage in ons hoofd. De kosten die voortvloeien uit de afspraken met betrekking tot ziekteverzuim, loongebouw, Ras etc. worden hiervan afgetrokken om op een aanvaardbare uitkomst te komen. De som der delen mag niet te duur te worden. De bonden tellen natuurlijk op. “
Prijsverhoging
De bonden verwachten in het volgende overleg op 16 december een eerste start te maken met het overleg over de financiële aspecten. De verwachting, en ervaring, is niet dat hieromtrent binnen één dag overeenstemming wordt bereikt. Vandaar dat partijen naast de zestiende december alvast nieuwe afspraken hebben gepland op 14 en 23 februari 2017. Hierdoor zal er voor de schoonmaakbedrijven een vertraging ontstaan in het vaststellen van de noodzakelijke prijsverhoging per 1 januari 2017. De geschiedenis herhaalt zich op dit punt.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren