• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Duurzame bedrijfskleding: De ene polo is de andere niet

Artikelen 11 mei 2021

Duurzame bedrijfskleding: De ene polo is de andere niet

Bedrijfskleding, nagenoeg iedere schoonmaker (die overdag werkt) loopt erin rond. Het aanbod is gigantisch, net als de varianten, prijzen en de mate van duurzaamheid. Wie écht duurzame bedrijfskleding wilt, klopt aan bij Schijvens Corporate Fashion. Onder andere medewerkers van de HEMA, de Kruidvat, Praxis en CSU lopen rond in een duurzaam setje, waar meer bij komt kijken dan alleen duurzaam inkopen.

Het kopen van bedrijfskleding is vergelijkbaar met het kopen van kip in de supermarkt. Ga ik voor de duurdere duurzame variant, of kies ik de plofkip die onder mindere omstandigheden is verwerkt tot het eindproduct? Uiteindelijk ligt de keuze bij de koper. Schijvens Corporate Fashion bewijst dat er een alternatief is voor de horrorbeelden van de sweatshops uit Bangladesh. Een voorbeeldwerkgever, die gelijkenissen vertoond met vele bedrijven uit onze sector. “Het gaat er niet alleen om wat er per jaar aan netto winst overblijft, iedereen heeft een boterham te eten, ook aan de andere kant van de wereld”, aldus Shirley Schijvens, CEO van het familiebedrijf dat sinds 1863 bestaat.

“Je weet dat de prijs ergens wordt betaald als je kiest voor de laagste prijs”
Author
Tweet

De textielindustrie staat bekend als de tweede vervuilendste industrie ter wereld. Mondiaal gezien heeft Nederland maar een bescheiden rol, slechts één procent van de totale wereldwijde markt neemt zij voor haar rekening. Verwacht wordt dat de wereldwijde productie en consumptie van textielvezels zal blijven stijgen met 3-4% per jaar. Textielvezels nemen een toenemend beslag op de grondstof voorraden en de productie van textiel zorgt voor grote milieu-impact. Omdat de impact van de textielindustrie zo groot is, vond Schijvens het tijd voor actie.

Recycling bedrijfskleding meest duurzaam

De producent van bedrijfskleding heeft zich volledig toegelegd op het duurzaam produceren van bedrijfskleding. Daarvoor heeft het bedrijf de afgelopen jaren het nodige onderzoek gedaan. Daaruit blijkt dat recycling van de grondstoffen de meest duurzame manier is van het produceren van bedrijfskleding. Dat gaat als volgt in zijn werk: gedragen kleding wordt retour gehaald door PostNL en op haar locatie in Hilvarenbeek verwerkt. Vervolgens gaat het per boot naar de recyclefabriek in Turkije waar de kleding uit elkaar wordt getrokken. Van de oude stoffen worden nieuwe vezels gemaakt waarvan nieuwe garen worden gesponnen. Door snijafval van de productie en polyester uit PET-flessen te vermengen wordt een nieuw kledingstuk gemaakt. Schijvens: “Daarmee besparen we ongeveer 99% water, 20% CO2 en 40% energie ten opzichte van een ‘virgin’ artikel. Prachtige cijfers, maar daarmee zijn we nog steeds niet klimaatneutraal. Het is in ieder geval een stuk beter als dat het was.”

Drempels opgeworpen

De handeling in Hilvarenbeek is nodig vanwege de internationale douanewetgeving. Zoals vaker heeft ook de textielproducent last van wetgeving die van land tot land verschilt en economie boven duurzaamheid plaatst. “Zo betalen we in Pakistan 20 procent invoerrechten om ons gerecyclede Turkse garen te importeren om er kleding van te maken. Puur en alleen omdat Pakistan zijn eigen productie van katoen wil beschermen. Wij betalen dus invoerrechten om de eigen economie van Pakistan de beschermen, dat is toch eigenlijk heel gek? Wat ik daarmee wil zeggen is dat winst altijd uitgedrukt wordt in geld, maar winst kan op vele vlakken gelden zoals; milieu en mens. Voor een t-shirt van katoen is 4.000 liter water nodig. Dat is toch ook niet echt duurzaam”, stelt Schijvens.

Feit is dat er meer dan regelmatig barricades worden opgeworpen wanneer het internationale handel betreft. Shirley Schijvens stelt dat als je echt wilt, of intrinsiek gemotiveerd bent, “dan worstel je jezelf er wel doorheen. Maar toch verbaas ik mij over de traagheid van het veranderen van wetten en de belangen die er spelen.” Schijvens lobbyt op het hoogste niveau, zo is er contact geweest met Koning Willem Alexander en is ze met Sigrid Kaag naar Turkije gevlogen om te spreken met de desbetreffende minister van handel. “Men weet van de strubbelingen af, we zijn gehoord. Maar als ondernemer kun je schakelen en dingen aanpassen wanneer je dat wilt. Overheden werken niet zo. Stientje van Veldhoven doet enorm haar best, maar uiteindelijk moet het via Frans Timmermans de Europese Commissie in en dan moet er zelfs daar nog consensus worden bereikt. Er is dus nog wel een weg te gaan.”

Goedkoop niet per se duurkoop

Bij Schijvens Corporate Fasion merken ze dat de trend van duurzaamheid steeds verder oprukt, maar dat onder druk van lage marges soms gekozen wordt voor de goedkoopste optie. Schijvens: “Een polo kost tussen de tien en twintig euro, als je het ruim neemt. Is dat duur voor een kledingstuk als je dit dagelijks draagt? Je weet dat de prijs ergens wordt betaald als je kiest voor de laagste prijs. In de textielindustrie zie je dat bijvoorbeeld in Bangladesh. Deze tendens, van de laatste 30 jaar in de Westerse wereld, wordt nu doorbroken en dat komt iedereen op de wereld ten goede. Werknemers krijgen beter betaald, kunnen veilig werken en hebben inmiddels ook rechten gekregen die ze eerst niet hadden.”

Circulaire bedrijfskleding toekomstmuziek?

Als het over circulariteit gaat, dan gaat het vaak over goed opgezette strategieën en een ronkende marketingmachine. Regelmatig is het plaatje niet zo rooskleurig als wordt geschetst. In het geval van de bedrijfskleding kan met recht gezegd worden dat het proces van Schijvens Corporate Fashion circulair is, al is er in de markt wel sprake van windowdressing. Zo zijn er verhalen bekend van bedrijven die wel kleding terugnemen maar het vervolgens opslaan en als bulk verkopen zonder dat het daadwerkelijk in de productieketen terugkeert. Er wordt nu een NEN-keurmerk ontwikkeld om windowdressing tegen te gaan. Om dit keurmerk te behalen moet je kunnen aantonen dat er een ontwerpsysteem is voor het proces, dat er een werkende retourlogistiek is en er onafhankelijk wordt geaudit. Ook komt de ACM met een klachtendesk over greenwashing van allerlei consumentenproducten. Zij toetsen de claims als daar door consumenten en afnemers vraagtekens bij worden gezet.

Schijvens Corporate Fashion heeft productielocaties over de hele wereld. Bijvoorbeeld in Pakistan en Bangladesh.

CSU gekleed door Schijvens

In de schoonmaak is Schijvens Corporate Fashion bekend van de kledinglijn voor CSU. Daarvoor werd ze onderscheiden met de Corporate Fashion Award in 2018. De CSU bedrijfskleding is in 2017 volledig aangepast. Om het circulair te maken zijn concessies gedaan, vertelt Schijvens. “Niet alle reeds gedragen kledingstukken kunnen zomaar een-op-een in een circulaire variant worden overgezet. Onze designafdeling in Hilvarenbeek heeft goed moeten kijken hoe de kleding gestyled moest worden om vervolgens geschikt te maken voor de circulaire lijn. Zo zijn de kostuums gemaakt van 100 procent polyester, zonder nylon. Omdat beide stoffen een ander smeltpunt hebben kunnen deze niet gecombineerd worden. Het circulaire proces begint al bij de ontwerpfase en eindigt pas bij het opnieuw spinnen van de ingezamelde garen.”

Nieuwe business case?

De volgende stap is het verbeteren van de textielindustrie als geheel. Het wiel hoeft immers niet opnieuw uitgevonden te worden. Waar circulaire kleding eerst een niche was voor de kleinere bedrijven met een groene visie, haken nu ook de multinationals aan. Schijvens kiest ervoor om modebedrijven te helpen met hun recycling. “Wij hebben het proces al doorlopen en hebben al bewezen dat de hele keten een valide business case is. Andere bedrijven zien hier ook kansen in en zij kunnen wat ons betreft aanhaken. Als de boot naar Turkije toch al vaart, dan kan er ook kleding van anderen mee. Daar hebben we een business model voor uitgetekend en al besproken met verschillende partijen. Zij zijn enthousiast en dus helpen we hen hier graag bij. Het vernieuwen van de markt en er daarmee voor zorgen dat winst niet alleen in euro’s wordt uitgedrukt, maar op zoveel meer vlakken, dat is toch tof hè”, besluit Schijvens.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren