• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

“Dit is het mooiste beroep dat ik ooit heb gehad”

Artikelen 18 augustus 2020

“Dit is het mooiste beroep dat ik ooit heb gehad” Nestor Marco Voets (47) prijst zich gelukkig als meewerkend voorman

Een nestor is de oudste persoon van groep, of een eerbiedwaardige grijsaard, maar kan bij het schoonmaakbedrijf omschreven worden als de spin in het web. Dankzij opleiding, jarenlange ervaring en nodige dosis creativiteit is de nestor vaak het aanspreekpunt voor velen. In het eerste artikel van deze terugkerende rubriek staat Marco Voets in de schijnwerpers. De meewerkend voorman van GWS dé schoonmaker werkt al zestien jaar voor de zaak en had nooit gedacht dat hij het zo leuk zou vinden. “Als je het zo vraagt, dan denk ik dat dit het leukste beroep is dat ik ooit heb uitgevoerd, ja.”

Op de foto: Marco Voets (47) begon zijn carrière als bloemist en kwam in de schoonmaak terecht toen hij werkloos was. Nu wil hij niets anders meer. “Dit is het mooiste beroep dat ik ooit heb gehad.”

Zoals bij zovelen uit onze industrie is Voets niet begonnen omdat een job in de schoonmaak een droombaan was. “Van huis uit ben ik afgestudeerd bloemist. Na voor verschillende bazen gewerkt te hebben als bedrijfsleider, begon ik mijn eigen bedrijfje. Online, of zoals dat toen ging, vooral via de telefoon en fax. Een prachtige tijd”, vertelt Voets vol enthousiasme. Na een kortstondig uitstapje naar een groothandel voor ruiter- en agrarische benodigdheden kwam de huidig meewerkend voorman zonder werk te zitten.

Van de luwte naar de spotlights

“En dan moet je wat”, schetst Voets. “Ik heb in die tijd veel gesolliciteerd op verschillende functies en kwam telkens tot de laatste twee à drie en werd het telkens niet.” Lachend vervolgt hij: “Ik stond zowat op het punt om maar te gaan schoonmaken, want dan was ik in ieder geval bezig. Via de dochter van Gert-Jan [directeur operationele zaken red.] leerde ik GWS kennen. Na de sollicitatie kon ik vrijwel direct aan de slag. Zo begon ik in parkeergarages, door naar opleverschoonmaak en de trappenhuizen in. Allemaal terwijl ik verder solliciteerde naar wat anders.”

Na enige tijd had de voorman een job gevonden die hem aansprak. Toen bleek dat de schoonmaakorganisatie Marco niet zomaar wilde laten gaan. “Dus met nieuwe voorwaarden heb ik besloten hier te blijven. Een besluit waar ik zeker geen spijt van heb. Zeker in die tijd had je echt veel vrijheid. Even lekker naar de Mac als je zin had in een broodje. Bovendien kreeg ik direct de kans om het B+E rijbewijs te halen. Vanaf dat moment ben ik opgeklommen naar de functie die ik nu heb. En dat vind ik het leukst. Waarom? Ik ben een mensenmens. Het is toch fantastisch om jongeren, die om wat voor reden dan ook niet aan de bak komen, verder te helpen en hen dit prachtige vak te leren.”

Imago van schoonmaak niet veranderd

In zijn omgeving wordt zo nu en dan vreemd gereageerd op werken in de schoonmaak. “Mensen zijn vaak heel erg dankbaar als wij zijn geweest, maar toch wordt er soms op je neergekeken. Dat merken we wel eens in trappenhuizen.” Het valt Voets op dat vooral op verjaardagen schoonmaak geen geliefd onderwerp van gesprek is. “Ik was ooit in gesprek met een enigszins decadente dame. Een superleuk gesprek vol interesse totdat de vraag kwam. ‘Maar wat doe je eigenlijk?’ Nou, echt waar! Toen ik zei dat ik in de schoonmaak actief was, draaide ze haar stoel om en heb ik haar die avond niet meer gesproken.” Volgens hem is het imago van de schoonmaker in de laatste zestien jaar niet of nauwelijks veranderd. “Maar dat we als sector nu zo in de belangstelling staan door de coronacrisis is stiekem wel mooi.”

Constante zoektocht naar beter reinigen

Eén van de leukste zaken van het werk is volgens Voets het contact met relaties en partners. “Wij werken nu bijvoorbeeld samen met i-team. Als er een nieuwe versie van de i-mop is of er is een nieuwe rugstofzuiger, dan halen we die direct op en gaan we ermee aan de slag. Kijken, proberen, testen en aan de tand voelen. Dat is prachtig. Dat geldt overigens ook wanneer er een nieuwe bedrijfsbus gekocht moet worden of wanneer we met Crohill de mogelijkheden van Smart Cleaning verder onder de loep nemen. Die schoonmaakmethode, daar zweer ik trouwens echt bij. Op vloeren zie je écht resultaat.”

“Wat wel jammer is, is dat er geen verdere opleidingen zijn binnen de sector. Het begint bij de basisvakopleiding en de opleiding vloeronderhoud heb ik ook afgerond, maar soms zou ik wel meer willen binnen het schoonmaakvak.” Voorlopig houdt Marco zich vast aan de nieuwe producten van relaties. “Prachtig! Het is net een soort snoepwinkel die opengaat.”

Baan voor een druktemaker

Als Voets wordt gevraagd waarom hij zo geschikt is als meewerkend voorman, blijft het even stil. “Dat zou je eigenlijk aan de heren hogerop moeten vragen”, zegt hij lachend. Directeur Gaby Westelaken verwoordt het duidelijk: “Marco wil altijd vooruit en heeft een erg goede band met zijn contactpersonen. Dat komt doordat hij zegt waar het op staat en omdat hij weet hoe hij met mensen om moet gaan. Onze mensen worden ook echt beter in hun werk en worden door Marco gemotiveerd.” Voets: “Dat is nogal wat hè. Prachtig om te horen natuurlijk. Maar wat het mooiste misschien wel is, ervaarde ik toen ik drie weken op vakantie was. Ik heb mijn vervanger ongeveer een kwart van de taken toebedeeld. Toen ik terugkwam zei hij maar twee zinnen. ‘Ik doe dit nooit meer, wat een kutzooi.’ Je moet inderdaad stressbestendig zijn en snel kunnen schakelen.”

Voets besluit: “Dat is dus precies wat ik zo prachtig vind aan dit vak. Een vraagstuk van opdrachtgever X afronden, om vervolgens een paar jongens op weg te helpen en dan zelf in de bus te springen voor een spoed-opleveringsklus. Om uiteindelijk trots en voldaan te zijn op het werk wat je hebt neergezet met het team. Dat levert dit vak wel, trots op het werk en op het vakgebied. Schoonmaken is echt een vak dat enorm wordt onderschat. Zo heb ik hier ook wel jongeren op proef gehad die je uiteindelijk moet vertellen dat dit ‘m gewoon niet gaat worden. Pijnlijk, maar voor een goede bedrijfsvoering broodnodig.”

“Omdat ik zo perfectionistisch ben, is het wel eens nodig om tot zeven uur of half acht op de zaak te zitten om de planning rond te krijgen of brandjes te blussen. Maar wat je er allemaal voor terug krijgt van opdrachtgevers, collega’s en de directie is prachtig. Je kan zeggen dat ik een gelukkig mens ben.”

Voor de volgende editie van vakblad Clean Totaal zoeken wij nog een ‘Nestor van de Zaak’! Heeft u ook een nestor in de gelederen of bent u er toevallig zelf een? Tip de redactie en mail naar redactie@www.cleantotaal.nl

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren