• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

“Continuïteit is onze drijvende kracht”

Artikelen 20 juli 2021

“Continuïteit is onze drijvende kracht”

Wat ooit als familiebedrijf begon in 1978 is nog steeds een familiebedrijf in 2021. Bij Te Paske Facilitaire Diensten schuiven ze niet onder stoelen of banken wat ze belangrijk vinden: continuïteit in de dienstverlening, eerlijke tarieven en voor iedere klant een vast gezicht.

Het verhaal van Te Paske begint eigenlijk tien jaar eerder. In 1968 begon G.J. Te Paske bij de gemeente als glazenwasser met een aantal aanvullende schoonmaakdiensten. Na een aantal jaar kreeg hij te horen dat hij voor een keuze stond: of door als ambtenaar of voor zichzelf aan de slag. In 1978 hakte hij uiteindelijk de knoop door, wat bij de ambtenarenfamilie logischerwijs insloeg als een bom.

Dubbelleven

In de beginperiode van de onderneming was het constant wisselen van kleding en rol. Na het wassen van een object was het snel omwisselen van de werkkleding in pantalon en overhemd om nieuwe klanten te werven. Dit dubbelleven betaalde zich uit. Met de komst van een paar dames is het gaan groeien. Sinds de overname door de kinderen enkele jaren geleden is het als ‘een rotgang’ gegaan. “Daarbij hebben we altijd vastgehouden aan de kernwaarden die ik heb geïntroduceerd. Zo maakte ik in de beginjaren al schoon bij Rijsterborgh Vastgoed. Anno 2021 zijn zij nog steeds een tevreden klant.”

Dat geldt ook voor het fameuze advocatenkantoor Loyens & Loeff in Amsterdam. G.J. Te Paske: “Daar zijn we in 1986 begonnen en in 2020 hebben we het contract met elkaar verlengd. Het geeft een bepaalde trots als je dat soort klanten kunt behouden. Klanten scoren is één, maar het behouden van klanten dat is het moeilijke. Iedereen vist in dezelfde vijver met een uurloon dat voor iedereen nagenoeg gelijk is. Wij kiezen ervoor om altijd een stapje harder te lopen en te werken vanuit korte lijnen. Daardoor zijn we flexibel en wendbaar. Iets dat wel eens ontbreekt bij de grote schoonmaakbedrijven.”

Geen rayonmanagers

Te Paske Facilitaire Dienstverlening maakt geen gebruik van rayonmanagers. Onnodig, zo lijkt het te klinken. De huidige directie, die bestaat uit Dirk Bär en Shil te Paske, hebben onlangs wel geïnvesteerd in een kwaliteitsmanager. “Kwaliteit is onze kracht. Dat willen we behouden, ook nu als het bedrijf alsmaar groeit. Wij zien, net als onze klanten, dat het kantoor en de uitstraling hiervan het visitekaartje is van het bedrijf. Daar moet je de focus op houden”, aldus Bär.

Het bedrijf kiest er heel bewust voor om geen tussenlagen in de organisatie aan te brengen. Bär: “Onze kracht is dat wij instant kunnen schakelen naar de wensen van de klant. Afspraken op maat, meedenken met de invulling van de schoonmaak en advies voor het beste resultaat. Mede daarom is onze slogan Flexibel en op maat. Zonder rayonmanagers kun je dit nagenoeg direct regelen en is in sommige gevallen de schoonmaak slimmer en beter in te vullen voor hetzelfde bedrag als het vorige schoonmaakbedrijf bij de klant, met een boost op de kwaliteit.”

Contracten? Daar doen we niet aan

Als familiebedrijf staat sociaal verantwoord ondernemen hoog in het vaandel, zo legt Shil te Paske uit. “We zijn goed voor alle medewerkers. Meermaals per jaar krijgen zij iets extra’s en de waardering is enorm. De meeste krachten werken tussen de tien en twintig jaar bij ons. Het is voor alle partijen fijn dat we die mensen kunnen behouden. En voor hen is het makkelijk dat ze altijd bij ons kunnen binnenstappen door het gebrek aan een tussenlaag.” Met het werven van nieuw personeel is nauwelijks moeite. Het bestaande personeel wordt gevraagd of zij mensen kennen die graag willen schoonmaken. Daar komt volgens Te Paske altijd voldoende uit. “Bovendien creëer je sociale controle. Wij weten wat we in huis halen, zij willen het goed doen voor hun bekenden en onze medewerkers willen dat de nieuwe krachten goed resultaat leveren. Het mes snijdt aan alle kanten.”

Wat misschien wel het meest opvallend is, is dat de facilitair dienstverlener in principe niet met contracten werkt. Volgens Dirk Bär gebeurt dit alleen als het gewenst is. “Maar het is belangrijk om niet onnodig aan elkaar vast te zitten als een van de partijen niet tevreden is. Dat is voor niemand goed. Uiteraard werken we met opzegtermijnen, maar dat is puur voor ons personeel. Die moet je kunnen herplaatsen. Maar doordat we in onze eigen kwaliteit geloven en dit waar kunnen maken, praat dit een stuk makkelijker.”

Groei

De toekomstige groei verwacht Te Paske voornamelijk in gevelreiniging en reguliere schoonmaakwerkzaamheden. Dat zijn de sectoren waar de laatste jaren de groei flink inzit. Al groeide men op een gegeven moment te hard, dus is er gekozen om te stabiliseren. De organisatie is opnieuw ingericht om toekomstgericht te zijn en de duurzame groei aan te kunnen, mede dankzij de nieuwe kwaliteitsmanager die een pro-actieve instelling heeft. Bär: “Hopelijk zijn we daarmee eventuele klachten voor door zelf aanpassingen in de samenwerking of het proces aan te bevelen.”

Samenwerking

Wat duidelijk wordt in het gesprek met het drietal van Te Paske Facilitaire Diensten is dat samenwerking als een rode draad door de organisatie loopt. Met personeel, klanten, dienstverleners en leveranciers. Zo is duurzaamheid een speerpunt. Daarvoor is onlangs de samenwerking aangegaan met CleanCircle. “Hun duurzame productlijn is duurzaam en biedt goede kwaliteit. We ervaren nauwelijks verschil met de reguliere schoonmaakproducten. Bovendien wordt het heel erg door de opdrachtgevers gewaardeerd als duurzaamheid focus heeft. Dat is een trend die wij het laatste anderhalf jaar waarnemen. Zij zijn immers ook bezig met duurzaamheid, het is mooi als wij daar voor hen een rol in kunnen vervullen.”

De langstlopende samenwerking met een leverancier is met Hijman Schoonmaakartikelen. Dat maakt Te Paske trots. “Volgens mij, en dat durf ik met enige zekerheid te zeggen, zijn we daar de langstzittende klant voor meer dan vijftig jaar. Zij herkennen de kernwaarden van het traditionele familiebedrijf en na een korte switch tussendoor om een andere leverancier te proberen, wat overigens totaal niet beviel, bleek al snel: wat goed is, is goed. Het gaat niet alleen om de prijs. Bovendien betalen we elke factuur binnen twee tot drie dagen. Door die verantwoordelijkheid te nemen zorgen we er ook voor dat leveranciers graag met ons werken”, aldus Bär.

Gouden toekomst

De toekomst is niet rooskleurig, maar goudkleurig. Te Paske Facilitaire Diensten merkt dat het persoonlijke karakter en het op maat aanbieden van de schoonmaakdienstverlening steeds meer een vlucht neemt. “Dat maatwerk, dat is wat onze kracht is. Wat dat betreft hebben we misschien wel een voordeel op de grote jongens die meer moeite hebben met schakelen. Want de grote bedreiging voor ons allemaal is dat de gezamenlijke markt kleiner wordt door corona.” Maar ook daar heeft Te Paske ideeën over. Aan creativiteit geen gebrek bij dit Amstelveense schoonmaakbedrijf met zo’n 150 schoonmaakkrachten. Al zijn dit er over een paar jaar misschien ruim 200.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren