Carling introduceerde enkele maanden geleden de training cost-management. Stefan Faaij, operationeel directeur G. van Alem schoonmaak: “Het klinkt misschien vreemd, maar na de eerste cursusdag hadden we de kosten eigenlijk alweer terugverdiend.”
De training cost-management is volgens Gerard Spoor, directeur van Carling Opleidingen, bedoeld voor het middenkader en zorgt dat zij bewust worden van alle kosten die volgen uit hun operationele beslissingen. “Het middenkader wordt tevens bewust gemaakt van alle mogelijkheden die bekeken moeten worden in het kader van kostenoptimalisatie. Het doel is ‘op een maatschappelijk verantwoorde wijze sturen op kosten’. Daarvoor worden zo’n twintig onderwerpen behandeld in de interactieve training.”
Bewust worden van verborgen kosten
De training is gegeven aan het middenkader van G. van Alem Schoonmaak en bedrijfsdiensten. Volgens Stefan Faaij is het geen verwijt naar mezelf dat de kosten na de eerste cursusdag reeds waren terugverdiend. “Ik kan absoluut niet op detailniveau alles bewaken en sturen. Daar hebben we een middenkader. Met de training hebben we hen bewust gemaakt van alle, dus ook de verborgen, kosten als gevolg van de operationele keuzes. Hiermee zijn we op een punt waar ik wil zijn.”
Faaij vervolgt: “Een leuke bijkomstigheid was dat we uit de evaluatie en de terugkomdag nog een aantal punten hebben meegekregen die aangepakt kunnen gaan worden. Punten die aangedragen zijn om het functioneren nog verder te verbeteren. Niet alleen op het middenkader gericht, maar het functioneren van het gehele operationele apparaat binnen de organisatie.”
Faaij is blij dat zij de training hebben gevolgd en besluit: “Het is echt waardevol gebleken.”