• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Cao-onderhandelingen: Dit is de week van de waarheid

Artikelen cao schoonmaak 6 december 2021

Cao-onderhandelingen: Dit is de week van de waarheid

UPDATE: Er is een cao-akkoord gesloten. Lees daarom ‘Schoonmaak cao akkoord door inhaalactie in laatste bocht‘

Afgelopen vrijdag, 3 december 2021, gingen de cao-onderhandelingen verder. De plaats van handeling was het Fletcher Hotel in Amersfoort. Niet de meest inspirerende en energiezuinige locatie, want enkelglas, en dat heeft wellicht zijn invloed. De onderhandelingen dreigen namelijk vast te lopen. Dit is de week van de waarheid.

De cao-onderhandelingen naderen zijn eind, zoveel is inmiddels duidelijk, maar dat betekent niet dat er bijna een akkoord is bereikt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties. Het eerste loonbod van Schoonmakend Nederland was blijkbaar te mager, dus werd er een nieuw bod gedaan: Drie verhogingen per april, en dus niet in januari. Werkgevers stellen voor om in 2022 de lonen met 3,0 procent te verhogen, in 2023 dit te doen met 2,5 procent en een loonsverhoging in 2024 van 1,65 procent. De cao zou een looptijd moeten hebben van 1 januari 2022 tot 1 september 2024.

‘Bovengemiddeld bod’

Schoonmakend Nederland zegt met dit voorstel een bovengemiddeld bod te doen. Daar is CNV-bestuurder Kampherbeek het niet geheel mee eens. “De term bovengemiddeld hangt natuurlijk af van de termijn waarover je praat. In de cao’s die deze maand zijn afgesloten zijn de loonkosten hoger. In de cao kleinmetaal is een lager loonbod gedaan door de werkgevers en dat leidde direct tot acties. We moeten niet vergeten dat het looncomponent in beroepen die aan de onderkant van het loonspectrum is, belangrijk is dan beroepen die zich boven in dat spectrum begeven.” CNV eist een verhoging van drie procent in zowel 2022 als 2023 en wil een automatische prijscorrectie in 2024.

Voor FNV Schoonmaak moeten de werkgevers aanstaande vrijdag echt over de brug gaan komen. Renate Bos: “Er moet een loonsverhoging komen die minstens zo hoog is als de prijsstijgingen, zodat schoonmakers er ook echt op vooruit gaan. En er moet een fatsoenlijke eerder stoppen met werken-regeling komen voor de oudere schoonmakers die gezond hun pensioen willen halen. Ligt dat er vrijdag niet, dan komen schoonmakers in actie. Meer kan ik er nu niet van maken.”

Werk aan de winkel

Ook op andere onderdelen liggen de vakbonden en werkgeversorganisatie nog uit elkaar. Zo is de zo gewenste verhoging van de eindejaarsuitkering uit den boze voor Schoonmakend Nederland. Dat geldt ook voor de weekendtoeslagen in het hogelsegment. Ook over het eerder stoppen met werken is nog geen overeenstemming bereikt.

Lastige fase

Cao-onderhandelaar namens Schoonmakend Nederland Fedde Monsma spreekt over een lastige fase van de onderhandelingen. Het eind is wel in zicht, maar de eerder genoemde streefdatum voor overeenstemming, 1 januari 2022, lijkt steeds minder haalbaar. “Ik ben hoopvol, maar dit is wel een week van de waarheid. Om voor het nieuwe jaar overeenstemming te bereiken moeten we er nu echt wel gaan komen.”

Overeenstemming over jeugdloon en RVU-regeling

Alle partijen hebben elkaar afgelopen vrijdag ook gevonden. Zo gaan de jeugdlonen op de schop. Het salaris wordt een all-in loon dat per week kan worden uitbetaald. Dit moet het voor jongeren aantrekkelijker maken om een (bij)baan in de schoonmaak te zoeken. Voor de ouderen in de sector is er overeenkomst bereikt over de RVU-regeling. Deze wordt voor twee jaar voortgezet tegen de voorwaarden die nu ook al gelden.

Er is echter nog geen akkoord bereikt over het generatiepact. Met deze regeling kunnen werknemers minder werken met gedeeltelijk behoud van salaris en pensioenopbouw. Schoonmakend Nederland ziet heil in een variant van 80 procent werken, 95 procent salaris en 95 procent pensioenopbouw (80-95-95). De vakbonden pleiten namens de werknemers voor een generatiepact van 70-95-95. Monsma: “Er is een maximaal budget waarbinnen de generatiepactregeling moet vallen, ook vanuit de niet onbeperkte financieringsmogelijkheden van de RAS. De maximale kosten zijn 0.45% van de loonsom. Komen we daarboven? Dan is de pot van de RAS leeg en moet de premie fors omhoog.”

Training & opleiding

Op het vlak van training en opleiding is er consensus bereikt. Zo wordt er een terugkomdag georganiseerd voor schoonmakers die in het bezit zijn van hun basisvakdiploma. Deze terugkomdag staat volgens Monsma in het teken van arbo en ergonomische zaken. Tevens wordt er een nieuwe training aan het pakket toegevoegd: digitale vaardigheden. De RAS zal hiervoor de criteria opstellen en de opleiders uit de sector zullen daar een passende training voor ontwikkelen. Opvallend was wel dat Schoonmakend Nederland volgens Kampherbeek hierbij aangaf dat dit wel via e-learning kon plaatsvinden. Niet heel handig als de digitale vaardigheden nog (verder) ontwikkeld moeten worden.

Jaarurennorm in leisure segment

De partijen zijn het eens geworden over de jaarurennorm. Met een jaarurennorm tekenen werkgever en werknemer een arbeidsovereenkomst voor X aantal uren die flexibel in te zetten zijn. Zo kun je bij piekmomenten meer werken en minder werken in periodes van relatieve rust. De werkzaamheden worden dus flexibel uitgevoerd, maar de uitbetaling is wel stabiel. Werkgevers zagen dit graag in de gehele sector ingevoerd worden, maar nu zijn de partijen erover uit dat de jaarurennorm wordt ingevoerd in sectoren waar sprake is van seizoenswerk. Denk aan recreatieparken, hotels, evenementen en buitensportaccommodaties. Als het aan Schoonmakend Nederland ligt, komt ook Schiphol onder deze regeling te vallen, maar dat levert nog de nodige discussie op. Wordt dus vervolgd.

Kaderleden in werk gehinderd

Er komt twee keer per jaar overleg tussen Schoonmakend Nederland en de vakbond kaderleden van de top 10 schoonmaakbedrijven. Daar is voldoende reden toe omdat kaderleden in hun vakbondswerk gehinderd zouden worden door werkgevers. Monsma: “Wij hebben voorgesteld dat kaderleden binnen het bedrijf ook vakbondsleden bij mogen staan bij moeilijke gesprekken en hebben voorgesteld om twee keer per jaar een periodiek overleg te hebben om eventuele problemen te bespreken.”

Week van de waarheid

Na de onderhandelingsronde van afgelopen vrijdag is de week van de waarheid inmiddels aangebroken. Als we de ferme taal van FNV mogen geloven is het aanstaande vrijdag D-Day. De verschillen lijken vooralsnog niet overbrugbaar of tovert Schoonmakend Nederland nog een konijn uit de hoge hoed?

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer cao schoonmaak

Loonsverhoging van 2,75% per 1 april 2023 volgens cao Schoonmaak

Loonsverhoging van 2,75% per 1 april volgens cao Schoonmaak

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling voor schoonmakers op al zijn vakantieparken

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren