• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

BOMA verovert harten met schoonmaakrobot Ella

Artikelen 26 oktober 2020

BOMA verovert harten met schoonmaakrobot Ella

Gemeengoed zijn ze nog niet, schoonmaakrobots, maar als het BOMA, totaalleverancier op het gebied van schoonmaak en hygiëne, ligt komt daar de komende jaren verandering in. Met de lancering van BOMA Robotics als onderdeel van de PFS groep introduceert BOMA de Lionsbot LeoScrub en de welbekende Whiz van ICE Robotics. Dat is slechts het begin. Uiteindelijk wil BOMA als kennispartner op iedere denkbare locatie een geschikte machine plaatsen. “Wij laten zien dat diverse schoonmaakrobots er nu klaar voor zijn om van de veelgehoorde ‘nee’ een ‘ja’ te maken.”

De kennispartner voor de schoonmaakbranche had graag groots uitgepakt, maar dat zat er door het coronavirus niet in. Daarom zijn de eerste robots klein geïntroduceerd. In één-op-één sessies met een selectie klanten. “Daarvoor hebben we in ieder land waarin we actief zijn [vier landen red.] een aantal experts opgeleid. Zij dragen alle kennis over en vertellen onze partners over de mogelijkheden die robotisering biedt. Op dit moment zijn we in een fase beland waarin we projecten aan het bekijken zijn om de robots in de praktijk te testen en de ervaringen vast te leggen”, aldus Country Director Guus Nieuwlaat.

In een online meeting via Zoom vertelt hij samen met Harold Muis en Maarten van Rijn, beiden accountmanager én robotics-specialist, over de kansen die er zijn voor robotisering. Het blijkt belangrijk te zijn om niet te hard van stapel te willen lopen. “Wij volgen de ontwikkelingen al heel wat jaren en als je dat doet, lijken de mogelijkheden eindeloos. Maar zoals onze CEO Luc Bresseleers al eens duidde: ‘de stap van paard en wagen naar een zelfrijdende auto is te groot’. Oftewel: robotisering is een hele grote stap. Daarom hebben we eerst ingezet op de tussenstap van mechaniseren en maken we nu voorzichtig de stap naar robotiseren. We testen al een aantal jaren met verschillende robots, met wisselende resultaten tot gevolg.”

Aanvulling op het team

Met de introductie van de Whiz en de Lionsbot kiest BOMA voor een duidelijk segment. High-traffic locaties als scholen, ziekenhuizen en bijvoorbeeld vliegvelden. In ieder geval geen grote magazijnoppervlakken waar de machine rustig zijn gang kan gaan. “Met name de Lionsbot is hiervoor erg geschikt”, stelt Van Rijn. “Deze robot rijdt haar werkronde volgens een voorgeprogrammeerd schema en wijkt hier niet van af. De intelligente software scheidt personen van vaste objecten als stoelen en tafels en vraagt dan ook vriendelijk om een stap opzij te zetten.” En dat doet zij terwijl de rest van het schoonmaakteam de handen vrij heeft voor andere werkzaamheden. Alleen de zware repetitieve werkzaamheden worden door de robot uitgevoerd.

“De schoonmaakmedewerkers krijgen de lichtere taken toebedeeld, terwijl de kwaliteit van de vloerreiniging erop vooruit gaat. Deze zaken zou je mee moeten nemen bij de overweging om wel of geen robot in te zetten”, aldus accountmanager Muis. Hij stelt daarmee dat je niet alleen zou moeten kijken naar de kosten van de robot op de korte termijn, maar dat er ook gekeken moet worden naar de winst op langere termijn: de verhoging van efficiëntie van de schoonmaak en schoonmaakkwaliteit en de verlaging van verzuim.

Schoonmaakrobot Ella is aaibaar

De LionsBot LeoScrub, Ella gooit in ieder geval hoge ogen op de factor aaibaarheid. De robot beschikt over digitaal gezicht en zingt zelfs voor je als je het haar vraagt. “Er komt echt wat vriendelijks op je af”, vertelt Van Rijn. En daar is niets aan gelogen. Ella, zoals ze genoemd is door de ontwikkelaars, spreekt mensen vriendelijk aan. Dat past naadloos in de visie van BOMA, zoals Nieuwlaat fijntjes benadrukt. “We maken de schoonmaak leuk en daarin in deze robot een leuke toevoeging.”

Wanneer de Lionsbot geplaatst is, wordt de mapping ingeladen. De operator start de werkzaamheden eenvoudig met een app. Vanaf dat moment wordt de machine autonoom. Waar het soms lijkt dat andere machines een stuk autonomer zijn, door bijvoorbeeld een volautomatisch dockingstation, is deze dat zeker ook. “Juist binnen de toepassingsgebieden waar wij deze machine willen inzetten, komt dit duidelijk naar voren. In rechttoe-rechtaan gebieden zijn er betere alternatieven. Maar dit is één van de weinige robots, zo niet de enige, die daadwerkelijk met de gebouwgebruiker in gesprek gaat en zijn ronde daarop aanpast”, zegt Nieuwlaat.

De cijfers:
De Lionsbot Ella heeft een schrobbreedte van 50 centimeter en levert een borsteldruk van 50 kilogram. De werkduur ligt tussen de vier en vijf uur en binnen twee uur is de robot volledig opgeladen. De machine beschikt over een schoonwatertank van 21 liter. De vuilwatertank kan 25 liter water opvangen. Na gebruik kan de medewerker zelf de tanks reinigen en de robot aansluiten aan de lader.

Samenspel

De drie specialisten zien het inzetten van de schoonmaakrobots als een driehoek tussen de leverancier, het schoonmaakbedrijf en de opdrachtgever. Nieuwlaat: “Want juist de opdrachtgever moet commitment bieden aan de robotinzet. En daar kunnen veel redenen voor zijn. Soms is dat vanwege het imago, omdat een techbedrijf vindt dat het deze ontwikkeling moet ondersteunen, terwijl anderen de meerwaarde in de schoonmaakdienstverlening ervan inzien.”

Puntje bij paaltje is het zo dat lang niet ieder object of iedere ruimte geschikt is voor een robotica toepassing binnen het schoonmaakvak. “Wij adviseren daarom ook liever een eerlijke ‘nee’, dan dat we een niet helemaal superfunctionerende machine plaatsen”, aldus Van Rijn. Uiteindelijk wil men bij BOMA Robotics uitgroeien tot een leverancier met een palet aan machines zodat voor iedere toepassing een robot geschikt is. Nieuwlaat: “Dat is het grote voordeel van het leverancier-zijn. Wij hebben de vrijheid om de beste robot voor het object te kiezen. Wij gaan er niet voor zorgen dat koste wat kost deze robot in dit object past. Integendeel, wij draaien het om en kijken vervolgens of er een robot geschikt is.”

Proeftuin

Vooralsnog lijkt BOMA het onderdeel BOMA Robotics te zien als een grote proeftuin. Eerlijk wordt toegegeven dat er op dit moment nog niet één robot via BOMA operationeel is, maar dat dit nu ook nog niet hoeft. “We dragen eerst de kennis over met onze klanten en gaan voorts proefdraaien. Alleen zo kunnen we ervaren hoe de machines werken, wat de tekortkomingen zijn en waar de machines in uitblinken. We kunnen nu al wel zeggen dat door het robotiseren van hoogfrequente taken de kwaliteit en efficiëntie van de schoonmaak omhoog gaat.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren