• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

ASKO Schoonmaak: “Als je medewerkers plezier hebben, komt de rest vanzelf wel”

Artikelen 6 april 2022

ASKO Schoonmaak “Als je medewerkers plezier hebben, komt de rest vanzelf wel”

Bevlogen ondernemers, zo zijn Marcel Bellis en Harry Neuteboom eenvoudig te omschrijven. Samen runnen ze ASKO Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten dat vorig jaar maar liefst 50 kaarsjes mocht uitblazen. De reden voor het succes van de onderneming laat zich eenvoudig raden: Continuïteit, door waarde te hechten aan plezier op de werkvloer. Zowel op kantoor als op locatie.

Plezierig, zo valt het in ieder geval op het kantoor in Amsterdam te omschrijven. ‘De dames van de administratie’ hebben het hoorbaar gezellig in het mooie pand waar ASKO nu zo’n vijf jaar huist. Onder het genot van een goed bak koffie en een stuk carrot cake, die heel bewust door uw redacteur is afgeslagen, steken de heren Bellis en Neuteboom van wal. “Met zo’n 85 medewerkers in de regio Groot-Amsterdam focussen wij ons puur en alleen op reguliere reguliere schoonmaak. Bijna alle specialistische diensten worden uitbesteed. Enerzijds zijn we er als organisatie niet op ingericht en anderzijds hebben we daar ook geen plek voor. Willen we specialistisch aan de slag, dan moeten we onze hele organisatie daarop aanpassen.”

ASKO Schoonmaak blinkt uit in dienstverlening

ASKO Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten onderscheidt zich door kwalitatief goede schoonmaak en kwalitatief personeel. Met een bewuste focus op het segment kantoorschoonmaak voor mkb-organisaties. Bellis: “Wij zijn zeker niet de goedkoopste, maar blinken wel uit in onze dienstverlening. De telefoon gaat bij ons nooit vaker dan drie keer over en omdat de organisatie zo plat is, kunnen we direct acteren als er actie vereist is. En misschien is het dan ook wel mooi om te vertellen dat we zelf ook nog op de werkvloer staan als het nodig is.”

Vingerwijzen naar de schoonmaak

Bellis vertelt over nieuwbakken operationeel directeur Ricardo Salet. “Toen hij net begon zijn we samen aan de slag gegaan bij een nieuwe opdrachtgever. Twee keer per week in de avonduren. Want zo zie je pas echt wat er gebeurt. Ze moesten trouwens eens weten, twee directeuren die komen schoonmaken. Maar goed, we deden het met verve, totdat er toch een klacht binnen kwam. De klant had het gevoel dat er niet was schoongemaakt, terwijl ik het werk zelf deed! Wat bleek nou? Blijkbaar hadden ze pakketten uitgepakt op kantoor waarbij papiersnippers als vulling werden gebruikt. We hadden er in het donker drie gemist. Verder was alles schoon, we hadden zelfs de vaatwasser gedaan!”

Enigszins schuldbewust vertelt Bellis wanneer dit bij een schoonmaakmedewerker was overkomen, dat hij vrijwel direct een telefoontje had gepleegd. “Wij voelden toen daadwerkelijk wat onze medewerkers dus ook voelen. Het heeft mijn ogen geopend. Opdrachtgevers en wij zijn toch snel geneigd om de schuld bij de schoonmaker neer te leggen. Maar als hij/zij zegt dat al het werk is uitgevoerd, waarom zou hij of zij daarover liegen? Schoonmaak is altijd een momentopname. Dit was een duidelijk leermoment. Want als er iets op een kantoor aan de hand is, dan wordt al snel gedacht aan de schoonmaker. Helemaal wanneer er iets stuk is of iets mist. Of wanneer het alarm niet is aangezet of het licht nog aan staat. Heel vaak is het niet de schuld van de schoonmaker, maar wordt toch met de vinger gewezen. Het is zoals het is.”

Blijven controleren

Het is inmiddels 18 jaar geleden dat de oprichter van ASKO het bedrijf heeft verlaten. Bij zijn afscheid drukte hij Bellis en Neuteboom twee belangrijke woorden op het hart: ‘Blijven controleren’. “Zijn werk blijven wij ambitieus voortzetten”, aldus Neuteboom. “Hij maakte ook het verschil in het maken en nakomen van afspraken, kwaliteit van het werk met betrokken, bevlogen mensen. Hij was persoonlijk betrokken, pro-actief en assertief. Al deze kernwaarden zetten wij voort. Om een voorbeeld te noemen: Klachten, daar zijn we blij mee. Dan heb je weer een haakje om het gesprek aan te gaan en het partnership tussen klant en schoonmaakbedrijf te vergroten.” De heren stellen dan ook het professionele van het grootbedrijf en het persoonlijke van het familiebedrijf te bieden.

Daarbij is het personeel van het grootste belang. “Om waar te maken wat wij bieden, zoeken we naar de juiste mensen in de markt. Daartegenover staat dat wij daar ook een werkplek voor bieden. Het invullen van de behoeftes van de klant begint al bij het aannemen van nieuw personeel en het opleiden daarvan. Het moet in beginsel goed voelen”, aldus Bellis. “We denken van de mensen die wij aannemen dat zij goed passen bij onze klanten. Als er een match is, laten we ze redelijk vrij en dragen ze een grote verantwoordelijkheid. Bovendien beoordelen we op kwaliteit van de schoonmaak en klanttevredenheid. Niet alleen op werktijd.”

De heren zitten hun medewerkers daarom ook niet op de huid, behalve als het niet goed gaat. Begrijpelijk. Aan de andere kant krijgen de medewerkers er veel voor terug. Zo wordt gestuurd op het verantwoordelijkheidsgevoel en de uitdaging van het werk omdat er voldoende groeimogelijkheden zijn. Neuteboom: “Wij laten de mensen zodanig vrij dat zij ook bij machte zijn om beslissingen te durven nemen en onderdeel zijn van het team van de klant. Niet voor niets zeggen wij wel eens gekscherend dat onze schoonmaker bij het interieur van de klant hoort.”


Bevlogen tweekoppige directie

ASKO Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten staat onder leiding van Marcel Bellis en Harry Neuteboom. De twee heren zijn te omschrijven als bevlogen ondernemers met passie voor de mens en het vakmanschap. Gekscherend zeggen ze wel eens dat je als schoonmaakondernemer soms meer een psycholoog bent dan directeur. De belangrijkste kracht van een succesvol schoonmaakbedrijf laat zich vangen in één woord: plezier. “Het gaat er ons om dat wij veel plezier hebben in het werk en dat onze mensen dat ook hebben. Als dat zo is, komt de rest vanzelf wel!”


Verantwoord

Zoals eerder vermeld, focust ASKO zich op reguliere schoonmaak. Veel medewerkers werken full time, maar er is nauwelijks last van een te hoge fysieke belasting. Dat komt volgens Bellis door de aard van het werk. “In vergelijking met andere varianten van reiniging is kantoorschoonmaak relatief gezien niet zo heel zwaar en biedt het werk veel afwisseling. Onze mannen die appartementencomplexen schoonhouden, werken volgens een route met voldoende reistijd zodat ze voldoende rust en afwisseling krijgen op een werkdag. Omdat we sommige complexen al jaren in onderhoud hebben, krijgen ze ook wel eens koffie van een bewoner. Dat scheelt natuurlijk ook.”

Volgens de heren mag ook niet onvermeld blijven dat de prestatienormen niet te vergelijken zijn met de grote bedrijven uit de sector. “Onze mensen hebben het gewoon goed. We vragen niet van ze om werkzaamheden in een bepaalde tijd te verrichten die onmenselijk is. We draaien ze niet de nek om. Maar het allerbelangrijkste is het gewaardeerd laten voelen van de mensen. Daar zijn we dagelijks mee bezig.”

Goed werkgeverschap

ASKO Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten is tevens in het bezit van het Keurmerk Schoon. Heel bewust, want de werkgever onderscheidt zich heel graag op goed werkgeverschap. Bellis herkent zich dan ook niet in de verschillende verhalen die door vakbonden worden gebracht. “Laat ze maar eens binnenkomen. De mensen worden hartstikke goed betaald en hebben het naar hun zin. We willen absoluut niet arrogant overkomen, maar misschien zijn we wel gewoon een hele goede werkgever. Maar daar willen we ook het onderscheid maken. Juist om de juiste mensen aan ons te binden. Omdat er geen managementlaag tussen ons en de werkvloer zit, is het voor de medewerker ook makkelijk om het gesprek aan te gaan. We hebben nog niet te maken gehad met discriminatie of grensoverschrijdend gedrag en hopen daar ook niet mee te maken te krijgen. We geven iedereen wel mee dat het altijd bespreekbaar is. En daar begint het volgens ons.”

Met goed werkgeverschap voorop en een gezonde dosis enthousiasme staat ASKO voor hun kernwaarden en proberen ze van iedere dag een feestje te maken, niet zozeer vanwege het schoonmaakvak, maar vanwege de mensen: “Naast dat het dagelijks schoonmaakwerk goed geregeld moet zijn, moet alles daaromheen ook goed geregeld zijn en moet iedereen zich goed voelen. Dat we dit voor elkaar krijgen, daar ligt onze kracht”, besluiten ze enthousiast.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren