• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Wie verwarring zaait zal twijfel oogsten

Aanbestedingen & contracten Artikelen 4 april 2022

Wie verwarring zaait zal twijfel oogsten

Bij een aanbesteding van de schoonmaak van een Gemeentehuis in Noord-Holland blijkt weer eens hoe belangrijk het is om de juiste woordkeuze te kiezen. Het zittende schoonmaakbedrijf vindt dat zij door een bepaalde uitleg van de, door de gemeente contracteerde, inkoopstichting op voorhand geen faire kans gekregen heeft. De inkoopstichting zegt in een toelichting het anders bedoeld te hebben. Verwarring alom. Het gaat de redactie in dit specifieke geval om een praktijkvoorbeeld over hoe het in de soms schimmige wereld van het uitbesteden aan toe kan gaan. En niet zo zeer als name and blame.

Geschreven door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal

In een filmpje op Tendernet vertelt de facilitair manager van desbetreffende gemeente het één en ander over de kernwaarden van de gemeente en de verwachtingen die hij heeft qua schoonmaak. Hierin rept deze manager onder andere over de Code Maatschappelijk Verantwoord Werken [in plaats van Code Verantwoordelijk Marktgedrag red.] en zegt hij dat er spannende tijden aanbreken aangezien zij een overeenkomst aangaan met een nieuwe partner. De crux van het dispuut.

Kern van het geschil

Het zittende bedrijf leidt uit de uitspraak van de facility manager af dat zij kennelijk geen faire kans krijgt en stelt dit gevoel tijdens haar presentatie aan de orde. In de selectiebeslissing schrijft de inkoopstichting vervolgens dat de dienstverleningsvisie van het schoonmaakbedrijf niet aansluit bij de dienstverleningsvisie van de gemeente en beargumenteerd dit als volgt: “Dit bleek ook bijvoorbeeld uit de wijze waarop u feedback heeft gegeven op de lopende zaken. Waarbij het ter sprake brengen ervan niet passend en relevant binnen de kaders van de aanbesteding is bevonden.”

Het zittende schoonmaakbedrijf wordt als zesde in de beoordeling gekwalificeerd, terwijl er slechts vijf schoonmaakbedrijven mogen deelnemen aan de volgende fase: het uitbrengen van een inschrijving in de gunningsfase. Einde oefening.

Bezwaar

Het zittende schoonmaakbedrijf tekent bewaar aan tegen deze beslissing en dreigt met rechtsmaatregelen. Uiteraard vroegen wij de inkoopstichting naar hun zienswijze. De reactie vanuit de inkoopstichting was kort: “Wij communiceren niet via de media over de (inhoud van de) aanbestedingsstukken.” Voorts geeft zij aan er geen bezwaar tegen te hebben indien het schoonmaakbedrijf de gevoerde correspondentie met ons deelt. Het schoonmaakbedrijf is hiertoe bereid.

0 score

Uit de stukken blijkt dat de inkoopstichting op het onderdeel bedrijfskernwaarden het schoonmaakbedrijf 0 van de 50 punten toekent. Bij een maximale te behalen totaal score van 100 weegt dit fors. Er staat bijvoorbeeld in de toelichting dat de meeste onderwerpen wel aan bod zijn gekomen in de presentatie maar heel summier toegelicht of voorgelezen zijn. Ook wordt verwezen naar de eerdergenoemde passage aangaande de feedback die als niet passend en relevant beschouwd werden. Maar er waren meer zaken die de selectiecommissie niet aanspraken tijdens de presentatie.

Spijt

In reactie op het door het schoonmaakbedrijf schriftelijk gesteld bezwaar laat de inkoopstichting weten dat zij geen enkele reden heeft, om er aan te (moeten) twijfelen dat het schoonmaakbedrijf zich tijdens de presentatie niet met enthousiasme heeft willen neerzetten: “Het spijt ons dan ook, dat wij u die indruk hebben gegeven.”

Voor wat betreft ‘de (feedback op de) lopende zaken’ gaat het volgens de inkoopstichting om tijdens de presentatie geplaatste opmerkingen met betrekking tot de offerteaanvraag voor schoonmaakwerkzaamheden (?). En het zou niet gaan over de door het schoonmaakbedrijf gevraagde nadere uitleg over de gewraakte opmerking in het filmpje: “Het spijt ons voor de (eventuele) verwarring.”

De inkoopstichting laat voorts in haar brief aan het schoonmaakbedrijf weten dat bij termen als nieuw programma van eisen en nieuwe overeenkomst de benaming van nieuw schoonmaakbedrijf hoort: “Van een ongelijk speelveld is, objectief gezien, dus geen sprake.”

Welnu, dit laatste heeft iets weg van jumping to conclusions.

Code

Opmerkelijk is overigens dat de zowel de gemeente als de inkoopstichting klaarblijkelijk veel belang hechten aan het naleven van de Code, waarvan zij zoals eerder vermeld niet de juiste naam uitspreekt, maar zelf notabene de Code niet getekend hebben. Gevalletje van de passie prediken?

Wie verwarring zaait zal twijfel oogsten

De verwarring is gezaaid door het spreken over een nieuwe schoonmaakpartner, waardoor er (sterke) twijfel bij het schoonmaakbedrijf ontstaan is of zij wel een eerlijke kans krijgt om het door hen schoon te houden object te behouden. De discussie die hier nu over ontstaan is zal aan het behouden van de opdracht niet bijdragen, zo mag geconcludeerd worden. De oogst is de twijfel over de argumentatie van de inkoopstichting. Een situatie die vooralsnog alleen verliezers kent.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer aanbestedingen & contracten

Nieuwe online cursus leert alles over aanbesteden

Nieuwe online cursus leert alles over aanbesteden

Asito start bij Diakonessenhuis

Asito start bij Diakonessenhuis

Gom Luchtverkeersleiding Nederland

Gom start bij Luchtverkeersleiding Nederland

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren