• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Duurzame printerinkt productlabels Werner & Mertz

Werner & Mertz 22 juni 2017

Duurzame printerinkt productlabels Werner & Mertz

De Werner & Mertz Group wil met het project ‘Recyclate Initiative’ bijdragen tot een volledig circulaire economie en gaat daarbij een nieuwe uitdaging aan. Niet alleen worden de flessen van het ‘green care PROFESSIONAL’-gamma van 100% gerecycleerd materiaal gemaakt, er is nu ook een doorbraak op het vlak van duurzaam printen. De productlabels worden gedrukt met printerinkt die volgens het Cradle-to-Cradle®-principe is vervaardigd.
Werner & Mertz werkt in het kader van het Cradle-to-Cradle® Printing Inks Project samen met inktproducent Siegwerk Druckfarben AG & Co. KGaA en het EPEA Switzerland (Environmental Protection Encouragement Agency) aan de ontwikkeling van duurzame uv-printerinkt.
“We hoopten al lang dat bedrijven zouden meewerken aan de ontwikkeling van duurzame uv-printerinkt. Dankzij het project van de Werner & Mertz Group en het engagement en de vakkennis van Siegwerk en EPEA hebben we enkele belangrijke stappen kunnen zetten die uiteindelijk tot een doorbraak hebben geleid”, zei Albin Kälin, algemeen directeur van EPEA Switzerland.
Verfijnde samenstelling van ingrediënten maakt het verschil
Het doel van de samenwerking was een printerinktsysteem of coatings te ontwikkelen die volgens de Material Health-methodologie op het niveau GOLD zouden worden beoordeeld.
Eén van de meest voorkomende problemen met traditionele printerinkt is dat veel pigmenten die daar normaal gezien voor worden gebruikt niet voldoen aan de eisen van EPEA. De belangrijkste doelstelling van het project was dan ook pigmenten te gebruiken die passen binnen een biologische kringloop. “Om dat te kunnen bereiken, moesten de oorspronkelijke kleurwaarden lichtjes worden aangepast. De afwijkende pigmentatie kan echter niet met het menselijke oog worden waargenomen,” zei Immo Sander, Packaging Development Manager bij Werner & Mertz.
“Bovendien is het pigment niet het enige element dat verantwoordelijk is voor de uiteindelijke kleurweergave. Het printerinktsysteem en de achtergrond waarop de inkt wordt afgeprint, spelen ook een belangrijke rol.”
Lage migratiewaarde
Siegwerk en EPEA Internationale Umweltforschung GmbH hebben de handen in elkaar geslagen om alle onderdelen van het printerinktsysteem of de coatings grondig te testen en te verfijnen. Daarnaast hebben ze een antwoord gegeven op alle vragen die er nog waren rond toxicologie. Er werd officieel vastgesteld dat het nieuwe printerinktsysteem een ‘lage migratiewaarde’ heeft (chemicaliën migreren of verhuizen niet van de verpakking naar het product), waardoor het kan worden gebruikt voor cosmetica en voedingsmiddelen.
Siegwerk beschouwt duurzaamheid als vooruitgang en verwijst daarbij naar het Recyclate Initiative. Het bedrijf is een van de grootste producenten van printerinkt en wil dan ook zijn verantwoordelijkheid opnemen en het goede voorbeeld geven.
Herbert Forker, algemeen directeur van Siegwerk, beschrijft de visie van het bedrijf als volgt: “We willen werk maken van duurzame ontwikkeling en willen daarbij voortdurend rekening houden met de noden van de huidige generatie en die van toekomstige generaties. Daarom zijn we zo blij dat we onze vakkennis kunnen delen en zo een bijdrage kunnen leveren aan dit project. De onderzoeks- en ontwikkelingsteams van Siegwerk proberen voortdurend de ecologische voetafdruk van printerinkt te verkleinen zonder daarbij in te boeten aan kwaliteit.”
Eerste tests succesvol verlopen
Siegwerk heeft op zijn drukmachines reeds geslaagde tests uitgevoerd met origineel materiaal van Werner & Mertz. De resultaten van de tests waren overweldigend positief: de inkt kon goed worden geprint op polypropyleen (PP), polyethyleen (PE) en papier. Die goede resultaten werden bovendien bevestigd in externe tests.
In mei zullen in andere printbedrijven bijkomende tests met producten van Werner & Mertz worden uitgevoerd. Het gaat daarbij om de etiketten van de Frosch badkamerreiniger lemon spray en de etiketten op de voorzijde van producten uit het ‘green care PROFESSIONAL’-gamma voor commerciële gebruikers. Die producten hebben bij Cradle to Cradle Certified™ reeds het niveau GOLD behaald, en hun verpakking BRONZE of SILVER.
Na de printtests zal Werner & Mertz de colorimetrie en de drukproeven valideren. Daarna kan een door EPEA erkend deskundige de inkt beoordelen in het kader van de MHC-certificatie. Tegelijkertijd worden wetenschappelijke verklaringen over de kwaliteit van het materiaal gedocumenteerd.
De ontwikkeling van printerinkt is een belangrijke stap in de ontwikkeling van duurzame etiketten en verpakkingen volgens het Cradle-to-Cradle®-principe.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren