• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Raymond Kouwenberg: Maatschappelijk en sociaal geëngageerde voorzitter

Artikelen SieV 19 oktober 2022

Raymond Kouwenberg: Maatschappelijk en sociaal geëngageerde voorzitter

Als nieuwbakken voorzitter van mkb–branchevereniging SieV kiest Raymond Kouwenberg duidelijk voor de weg van samenwerking. Een goede samenwerking met Schoonmakend Nederland en de bonden zullen naar zijn mening bijdragen aan een verdere optimalisering van de schoonmaakbranche. Dit in samenhang met het bereiken van meer waardering voor het schoonmaakvak en respect voor de schoonmakers. Maar wel met behoud van ieders eigen identiteit. Latrelatie kan, trouwen niet.

Door Henk Cornelisse

Raymond Kouwenberg (52) is gehuwd en de trotse vader van 3 studerende kinderen. Hij is zelf afgestudeerd in HTS Civiele Techniek. Tijdens zijn studententijd ontmoette hij zijn vrouw Stefania met wie hij samen met zijn moeder een huiswerkbegeleiding voor kwetsbare middelbare scholieren in een minder kansrijke wijk in Breda opzette. Na zijn studie hebben zijn vrouw en moeder deze huiswerkbegeleiding samen voortgezet. Vanaf 1987 had Kouwenberg als student een bijbaantje in de functie van parttime schoonmaker, met name in het VvE segment. In 1997 werd Kouwenberg mede-eigenaar van het schoonmaakbedrijf Klien, welk bedrijf hij later volledig overnam. Een bedrijf met momenteel 2,5 miljoen omzet en 80 medewerkers in dienst. Allen actief in Breda en directe omgeving: “Dit voorkomt veel reistijd voor de schoonmakers!’

Nevenfuncties Raymond Kouwenberg

Kouwenberg heeft diverse nevenfuncties. Zo maakte hij 8 jaar lang deel uit van de VVD fractie in de Gemeenteraad Breda en is hij momenteel onder meer (onbezoldigd) voorzitter van VNO-NCW regio Breda en van het Regionaal Werkbedrijf. “De combinatie van mijn ondernemerschap, mijn netwerk en de bekendheid met de politiek waren voor oud SieV-voorzitter Maurice Rutgrink de reden mij te vragen het roer van hem over te nemen.” Ook het feit dat Kouwenberg lange tijd voor de overheid gewerkt heeft [watermanagement red.] ziet de nieuwe voorzitter als een belangrijke pré.

Beweegredenen

Over de beweegredenen om met het verzoek in te stemmen om het roer als voorzitter SieV over te nemen is Kouwenberg zeer duidelijk: “De schoonmaakbranche is een bijzondere branche waarin ik mijn maatschappelijke betrokkenheid volledig kwijt kan. Schoonmaak is een vak dat snel te leren valt en zodoende ook volop kansen biedt als springplank voor sociaal kwetsbare doelgroepen, zoals statushouders, binnen onze samenleving. Het biedt hen de kans op een goed betaalde baan, de taal te leren en de cultuur eigen te maken. In de huidige tijd is er bovendien sprake van diverse uitdagingen om een gezonde bedrijfsvoering te realiseren. Hieraan draag ik van harte een steentje bij.”

“De schoonmaakbranche is een bijzondere branche waarin ik mijn maatschappelijke betrokkenheid volledig kwijt kan”

Aangezien in zijn eigen bedrijf verantwoording op de werkvloer centraal staat heeft hij tijd voor dergelijke nevenfuncties. “Mijn bedrijf leid ik op hoofdlijnen aangezien mijn medewerkers deze eigen verantwoording prima oppakken. De vrije tijd die hierdoor voor mij ontstaat maakt dat ik voldoende tijd heb om mij – onbetaald – in te zetten voor maatschappelijke functies.”

Samenwerking

Kouwenberg is een voorzitter die een goede samenwerking met Schoonmakend Nederland en de bonden hoog in het vaandel heeft staan. ”Met het elkaar zwart maken schiet niemand iets op. Juist met het elkaar versterken zijn er voor de schoonmaakbranche mooie resultaten te behalen. Hier zet ik mij dan ook voor in en heb inmiddels de handreiking aan Schoonmakend Nederland en de bonden gedaan.” Kouwenberg wil wegblijven van een situatie waarbij vakbonden de werkgevers verwijten maken, de werkgevers de opdrachtgevers vervolgens verwijten maken en de brancheorganisaties dit doen bij politiek Den Haag. ”Verschillen van inzicht zullen blijven bestaan, dit is gezond. Maar dan wel graag inhoudelijk onderbouwt.”

Maar het was toch SieV dat na de oprichting in 2012 veelal tegen allerlei heilige huisjes aanschopte? “Om je destijds als brancheorganisatie specifiek voor het mkb-segment te positioneren was het nodig de boel flink wakker te schudden. Deze rol heeft Maurice Rutgrink, als man met zijn hart op de tong, met verve vervuld. SieV staat nu op de kaart en daarbij past in mijn optiek de benadering van verbinding en samenwerking. Vooral het elkaar versterken, met wederzijds respect als sleutel tot succes. Op een volwassen en professionele manier.”

Eigen identiteit

De voorzitter ziet SieV niet samengaan met Schoonmakend Nederland om tot één brancheorganisatie te komen. Zijn achterban zit hier niet op te wachten: “Ik weet dat er destijds het een en ander over een dergelijke samenvoeging geroepen en geschreven is. Maar we kunnen prima naast elkaar opereren. Vergeet ook niet dat sommige belangen tussen de grotere bedrijven en de mkb-bedrijven verschillend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de toepassing van artikel 38. Prima werkbaar voor de grotere bedrijven, maar niet werkbaar voor het mkb-segment, waarin meer dan eens sprake is van dienstverbanden van 10 uur per week. En dan heb ik het nog niet over de misère die dit artikel voor menig schoonmaker oplevert. Banen bij twee of meer schoonmaakbedrijven is geen uitzondering. Met alle ongewenste fiscale complicaties van dien.”

Zorg

Kouwenberg maakt zich enige zorg over het gemis aan Kamerleden met een ondernemersachtergrond binnen politiek Den Haag: “Ze staan daardoor te ver van de werkelijkheid zoals die zich binnen bedrijven afspeelt. Het accent wordt bijvoorbeeld teveel gelegd op baanzekerheid, waarbij de risico’s (ontslag/transitievergoeding e.d.) volledig bij het bedrijfsleven gelegd worden. Ik bepleit werkzekerheid. De wetenschap dat mensen hun baan houden ongeacht wat er gebeurt met de bedrijfsactiviteiten en/of de economie. Dit impliceert een maximale flexibiliteit.” Ook belemmert de huidige (fiscale) wetgeving en sommige paragrafen in de schoonmaak cao de schoonmakers om extra uren te maken, teneinde schulden af te lossen of de hogere energierekening te kunnen betalen.”

Doelstellingen voor Raymond Kouwenberg

Bij zijn aanstelling tot voorzitter van SieV heeft Kouwenberg doelstellingen mee gekregen, namelijk: opkomen voor het mkb, het toetreden tot de cao onderhandelingstafel en anders het realiseren van een eigen cao voor het mkb segment. “Mijn voorkeur gaat echter gelet op het aspect samenwerken uit naar het toetreden tot de cao onderhandelingstafel. Wij hebben immers een gezamenlijk belang: als branche onze positie in de maatschappij versterken.”

“Er valt nog winst te behalen op het respect en de waardering voor dit prachtige vak en de mooie mensen die hierin werkzaam zijn”

Het zal duidelijk zijn dat een bevlogen Kouwenberg vooral in kansen voor de schoonmaakbranche denkt: “Er valt nog winst te behalen op het respect en de waardering voor dit prachtige vak en de mooie mensen die hierin werkzaam zijn. Een vak dat wat mij betreft goed betaald mag worden. Een vak dat volop kansen biedt voor kansarmen voor wat betreft het toetreden op de arbeidsmarkt. Het is in sociaal opzicht belangrijk dat er steeds meer overdag schoon gemaakt wordt. Dit draagt ook bij aan de veiligheid en een betere gezinssituatie bij de schoonmakers. De Code Commissie doet goed werk, maar mag wat mij betreft harder optreden tegen opdrachtgevers die minachting vertonen jegens de schoonmakers of zich zelfs discriminerend uitlaten.”

Win-win?

Het is duidelijk dat SieV met de komst van haar nieuwe voorzitter een andere fase in gaat. Met dank aan hetgeen oud-voorzitter Maurice met zijn bestuursleden al teweeg gebracht heeft. Het netwerk van Raymond Kouwenberg zal weer nieuwe deuren openen voor de branchevereniging, maar ook voor zijn eigen schoonmaakbedrijf Klien? “Haha, deze vraag zag ik even niet aankomen. Maar inderdaad vlakt het een het ander niet uit. Maar laat ik duidelijk zijn: het is absoluut geen doelstelling om er commercieel wijzer van te worden. De gunningsfactor is er echter wel, maar vergeet niet dat daarentegen in mijn periode als gemeenteraadslid sommige bedrijven afscheid van ons namen. Ook dat heb ik geaccepteerd.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer siev

zzp'er Horende doof of ziende blind in Den Haag? 

Horende doof of ziende blind in Den Haag? 

SieV gaat na ALV zorgen voor slagkracht

SieV gaat na ALV zorgen voor slagkracht

ALV SieV op 11 oktober bij i-team Global

ALV SieV op 11 oktober: Niet zomaar een ALV

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren