• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Schoonmakend Nederland zet vol in op jongeren

Schoonmakend Nederland 14 juni 2022

jeugdlonen Schoonmakend Nederland zet vol in op jongeren

Brancheorganisatie Schoonmakend Nederland zet vol in op het aantrekken van jongeren in het schoonmaakvak. Met een ronkende campagne waarin o.a. de verhoging van het jeugdloon en de wekelijkse uitbetaling aan bod komen, hoopt men jongeren te enthousiasmeren.

Schoonmaak bestbetaalde vakantiebaan voor jongeren

In de afgelopen december afgesloten nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche is het jeugdloon met 40% verhoogd. Een student of scholier van 17 jaar of jonger begint op 11,36 per uur ‘all-in’. Dat is tweeënhalf keer meer dan andere (vakantie)banen.

Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “De schoonmaakbranche vergrijst. Er is dringend behoefte aan nieuwe instroom. Met het verhogen van het jeugdloon maken we het werk in de schoonmaak nog aantrekkelijker. Helemaal ten opzichte van andere branches die veel vakantiewerk bieden aan jongeren, zoals horeca en de supermarkten.”

Snuffelen aan schoonmaakvak

De investering in hogere uurlonen voor jongeren betaalt zich op twee manieren terug voor ondernemers in de schoonmaakbranche. Ten eerste in het aantrekken van jonge medewerkers. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat als je al eens eerder in de schoonmaak gewerkt hebt, je sneller geneigd bent weer in de branche terug te keren.

Adema: “Met goedbetaald vakantiewerk willen we scholieren en studenten aan ons mooie vak laten snuffelen. Ook na het vakantiewerk hebben we jongeren tenslotte veel te bieden. Veel schoonmaakwerk is parttime: een paar uur in de ochtend of avond. Dit maakt ons werk de perfecte bijbaan voor studenten en scholieren.”

Aanzet tot bredere wervingsactie

De huidige vakantiewerkcampagne om jongeren te werven is onderdeel van een grotere actie van Schoonmakend Nederland. Persvoorlichter Ilse Vanhijfte: “Na de zomer starten we een grote wervingscampagne om scholieren en studenten te enthousiasmeren voor een structurele bijbaan in de schoonmaak. Maar wat Piet Adema al zegt, als men eens heeft gewerkt in de schoonmaak, is de kans groot dat men actief blijft, of later terugkeert in de sector. Vandaar dat we onze leden nu ook  al ondersteunen met reclamemateriaal om het nodige kabaal te maken voor vakantiewerk.” En dat werpt zijn vruchten af. “Door de aanpassing van de cao hebben we jongeren heel wat te bieden. Door dit breed uit te dragen, kunnen we echt een slag slaan in de huidige arbeidsmarkt. Leden melden nu dat de actie effect heeft. Veel scholieren melden zich inmiddels voor een vakantiebaan.”

Voor leden van Schoonmakend Nederland is een toolkit beschikbaar. Met banners in juiste formaten voor bijvoorbeeld Linkedin en Facebook kunnen zij zelf de handschoen oppakken om jongeren te werven voor vakantiewerk. Vahijfte: “Vergeet daarbij ook niet de kanalen waarop ouders actief zijn, zoals LinkedIn en Facebook. Ouders hebben namelijk een belangrijke rol in de keuze voor een vakantie- of bijbaan van hun kinderen.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer schoonmakend nederland

Schoonmakend Nederland benoemt Niek Jan van Kesteren tot interim-voorzitter

Schoonmakend Nederland benoemt Niek Jan van Kesteren tot interim-voorzitter

Schoonmakend Nederland start Groeiprogramma voor mkb’ers Schoonmaak toont veerkracht: Forse omzetstijging

Schoonmakend Nederland start Groeiprogramma voor mkb’ers

Ledenvoordeel Schoonmakend Nederland dankzij samenwerking met De Arbodienst

Ledenvoordeel Schoonmakend Nederland dankzij samenwerking met De Arbodienst

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren