• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

‘Herder Schoonmakend Nederland is van belang voor haar kudde’

Artikelen Schoonmakend Nederland 5 september 2023

Herder Schoonmakend Nederland is van belang voor haar kudde

Wat heeft het gedrag van dieren in het wild gemeen met kuddedieren (lees: de leden) van Schoonmakend Nederland? De brancheorganisatie beloofde daar antwoord op te geven tijdens het op 31 augustus gehouden Summerevent genaamd ‘Hoe houden we de kudde bij elkaar om haar leden te leren over kuddes, kuddegedrag en lessen uit de natuur’.

Gezellig, boeiend en inspirerend was het event zeker. Maar was het echt leerzaam?

Summerevent Schoonmakend Nederland

Het event werd door circa 160 leden, voornamelijk uit HR-hoek, bezocht in het complex van het event center van safaripark Beekse Bergen. Zij werden buiten welkom geheten door een drietal imitatiegiraffen en diverse hostessen. Bij aanvang van de bijeenkomst werden de leden verleid om massaal ‘oh, oh, oh’ van het bekende ‘Sweet Caroline’ mee te zingen, wat u misschien kent als het lijflied van de BBB-partij van Caroline van der Plas. De tekst was echter omgedoopt tot: “Wie maakt er schoon?”.

Daarna kondigde dagvoorzitter Ilse Vanhijfte de kersverse Schoonmakend Nederland-voorzitter Tamara van Ark aan, die het woord nam.

Menselijke waarde staat centraal

De in juni jongstleden aangetreden voorzitter gaf aan dat ze in een warm bad terecht is gekomen bij Schoonmakend Nederland: “Het is een branche waarbij het echt om mensen gaat, met als focus de waarde van de medewerkers. Zo kende ik de branche ook vanuit mijn eerdere rol in de politiek.”

Tamara van de Ark blikte terug op een werkbezoek aan Schiphol, waar zij een kijkje achter de schermen mocht nemen. Ze ontmoette daar een schoonmaakster die de meestbezochte toiletten op de luchthaven schoonhoudt: de toiletgroep gelijk achter de douane. “Die mevrouw liet mij stralend het resultaat van het werk binnen ‘haar domein’ bewonderen. Ze was er zo trots op als ‘Queen of Castle’, prachtig.”

Kansen voor de schoonmaakbranche

Voorst werden er door de voorzitter wat stokpaardjes bereden zoals, de duurzaamheid, vergrijzing, klimaat, maatschappelijk verantwoord ondernemen en vitaliteit. Daarna onderstreepte zij de kracht van het dingen samen doen alsmede het kennis delen als lid van de branchevereniging. Van Ark riep op de krachten te bundelen om het imago van de branche verder te verbeteren: “Het gaat er niet wat je doet, maar hoe je het doet!”

Via een nogal gekunsteld interviewtje tussen Tamara van Ark en Hans Bassing (van Worksafari) passeerden nog wat thema’s de revue, waarbij zij de mogelijkheid echter onvoldoende aangreep om de kansen voor de branche te belichten.

Anders kijken naar dieren en naar ons zelf

Onder dit motto nam Martine van Zijll-Langhout het woord. Zij is Wildlife-deskundige, en momenteel dierenarts van Artis en Stichting Aap alsmede schrijfster van het boek ‘Overleven in het wild’. Een boek dat alle deelnemers na afloop van het event gratis mee naar huis kregen.

In haar boeiende presentatie nam ze de toehoorders mee naar haar avontuurlijke ervaringen in het wild. Hierbij sloeg Van Zijll-Langhout met regelmaat een bruggetje van het gedrag van kudde dieren naar leden van een brancheorganisatie en/of hoe belangrijk het is om een brancheorganisatie te hebben. Martine legde vooral de nadruk op het je kwetsbaar durven opstellen, zelfvertrouwen uit te stralen en het versterken van weerbaarheid. Met de openingswoorden: “De schoonmaak wordt positiever gewaardeerd dan de branche zelf denkt” trok Martine gelijk de aandacht van de aanwezigen. Helemaal toen ze haar gehoor voorhield dat de mens van de aap afstamt en zij de leden in de zaal als kudde betitelde.

Vrouwtjes dieren gaan voor mannetjes die vitaliteit uitstralen

Na de presentatie van Martine volgde er via een roulatie systeem een drietal workshops. Hierin werden de aanwezigen door inspirerende workshopleiders uitgedaagd in alle openheid met elkaar te discussiëren over de thema’s netwerken, (ver)binden en boeien.

Opvallend was dat een ieder inderdaad frank en vrij sprak over de problematiek waar zij in het kader van personeelsbehoud – zeker in de huidige arbeidsmarkt situatie – tegenaan lopen. Kritische succesfactoren werden gedeeld en de spiegel werd de leden soms door de discussieleiders voor gehouden. ‘Vraag wat medewerkers leuk vinden en bedenk dit niet vanuit jullie ivoren toren!’ en met het thema ‘Besef dat wat jij doet het een voorbeeld is voor anderen’ werd de link naar het kuddegedrag gelegd.

Of wat te denken van stellingen als ‘de tijd van moderne slavernij is voorbij’ of ‘vrouwtjes gaan naar mannetjesdieren die vitaliteit uitstralen. Welke vitaliteit straalt jullie bedrijf uit?’ leverde naast de nodige hilariteit leuke gesprekken op, waarbij het opviel dat vitaliteit er vaak wel is, maar het lastig blijkt het om medewerkers hier bewust van te maken: “Het is heden ten dage moeilijk om je met de persoonlijke levenssfeer van de medewerkers te (mogen) bemoeien.”

Als rode draad door de gesprekken liep dat je niet van bovenaf moet vertellen wat jij vindt dat je goed doet voor de medewerkers, maar vooral aan de medewerkers moet vragen wat zij belangrijk vinden.

Bloemlezing qua reacties van de Schoonmakend Nederland-leden: interessant en de moeite waard

Carla Jansen van Facilicom noemde in één van de workshops een voorbeeld van het unieke belonen vanuit de werkgever. Ze kreeg van haar werkgever drie maanden onbetaald verlof om in Italië haar eventuele emigratieplannen te mogen onderzoeken. Over de bijeenkomst liet zij optekenen: “De toegevoegde waarde van deze dag is voor mij dat het mij weer eens naar mijn eigen processen laat kijken, zonder dat ik vandaag direct iets nieuw geleerd heb.”

Ronald Dros van Dros Facilities vond het prettig om van collega’s te horen wat er momenteel leeft: “Bovendien is het ontmoeten van vakgenoten altijd interessant en vind ik dat als je lid bent van een brancheorganisatie je op deze dagen dan ook je gezicht moet laten zien.”

Belma Lubic, Vebego Services, betitelde het event als inspirerend: “Het is interessant om ervaringen met elkaar te delen. Ik heb weliswaar geen nieuwe dingen gehoord, maar wel een bevestiging van mijn eigen ervaringen.”

Een ander geluid liet Barbara Petri, CSU Groep, optekenen: ”Een interessante dag waar ik diverse dingen gehoord heb die direct toepasbaar zijn. Andere onderwerpen waren herkenbaar. Duidelijke sprekers zonder bla, bla verhalen. Prima!”

Myra Rijnberg, Gom Schoonhouden, was vooral naar Beekse Bergen gekomen om het verhaal van Martine aan te horen: ”Het Summerevent triggerde mij met name om te horen over het kuddegedrag bij mensen. Het betoog hierover was erg interessant en herkenbaar.”

Tenslotte stelt Judith Smulders, Toekomst Schoonmaakbedrijven, geen dingen tijdens het event geleerd te hebben die ze gelijk in praktijk kan brengen: “Maar het was zeker de moeite waard om deel te nemen, vooral om te merken dat veel bedrijven momenteel dezelfde problematiek te managen hebben. Leuk om dit met elkaar te kunnen delen.”

Tekst: Henk Cornelisse
Beeld: Schoonmakend Nederland

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Wie wordt de Nederlands Kampioen Glazenwassen van 2023?
29 sep

Wie wordt de Nederlands Kampioen Glazenwassen van 2023?

Nominaties voor de Frontline Hero Awards van start
29 sep

Nominaties voor de 'Frontline Hero Awards' van start

Groeigeld voor VR Tech startup Cleaning Workx
29 sep

Groeigeld voor VR Tech startup Cleaning Workx

Opnieuw meer Oekraïense vluchtelingen in loondienst
28 sep

Opnieuw meer Oekraïense vluchtelingen in loondienst

Vindt HDW zowel binnen als buiten op de Schoonmaak Vakdagen
27 sep

Vind HDW zowel binnen als buiten op de Schoonmaak Vakdagen

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer schoonmakend nederland

Gezocht: deelnemers voor onderzoek naar spelen met techniek

Schoonmakend Nederland zoekt deelnemers voor onderzoek naar spelen met techniek

OSB-Keurmerk wordt Keurmerk Schoon

Fase 2 van Keurmerk Schoon-campagne van start

Clean Totaal - Oprichting nieuwe campagne: Keurmerk Schoon

Oprichting nieuwe campagne: Keurmerk Schoon

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren